امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا آهن در آب زنگ می زند؟

چرا آهن در آب زنگ می زند؟ سوالی است که تقریباً بسیاری از افراد با آن روبرو خواهند شد. زمانی که آهن را درون آب قرار دهید؛ پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که بر روی سطح آن زنگ زده می باشد. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی این مبحث بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی زنگ آهن

برای جواب، سوال چرا آهن در آب زنگ می زند؟ باید ابتدا با زنگ زدن آهن آشنا شوید. معمولا از زنگ زدن آهن به اکسیداسیون آهنگ می گویند. اکسیداسیون آهن توسط واکنش با اکسیژن یا آب انجام می شود. همچنین از آن می توان به حاصل واکنش آهن و کلر و … اشاره کرد. زمانی که آهن را در آب قرار دهید؛ باعث می شود تا آهن دچار اکسیژن شده و دچار زنگ زدگی شود. در مناطق مرطوب که مقدار آب بیشتر است باعث می شود آب، اکسیژن و آهن با یکدیگر ترکیب شده و به اکسید آهن منجر شود.

 

معرفی زنگ آهن

 

فرایند زنگ زدن آهن در آب

در ادامه مبحث چرا آهن در آب زنگ می زند؟ باید بدانید که زنگ زدن آهن فرآیندی است که چند قطعه آب بر روی اشیای آهنی بیفتد باعث می شود تا به عنوان یک الکترولیت خوب که در هوا موجود است واکنش داده و اسیدکربنیک تشکیل شود. توجه داشته باشید که اسید کربنیک معمولاً نسبت به آب الکترولیت بهتری می باشد و پس از تشکیل اسید و حل شدن آهن در آن باعث می شود تا مولکول های آب با اکسیژن و هیدروژن تبدیل شود.

اکسیژن آزاد شده در آهن حل شده با یکدیگر پیوند داده و باعث می شود تا اکسید آهن تشکیل شود. زمانی که  هوای خشک باشدريال رطوبت و آب بسیار کم می‌باشد و در محیط دی اکسید کربن وجود ندارند یا بسیار کمی باشند باعث می شود اکسیداسیون با سرعت کمتری انجام شود.

 زمانی که آهن با آب در تماس باشد دچار زنده زنگ زدگی خواهد شد. وجود محلول های الکترولیت باعث می شود زنگ زدن آهن با سرعت بیشتری انجام شود. زمانی که فلز دچار خوردگی می شود؛ باعث می شود تا الکترولیت به تولید اکسیژن در آن کمک کرده سپس اکسیژن با فلز ترکیب شده و باعث می‌شود تا الکترون آزاد شود. توجه داشته باشید که زنگ آهن از جمله فرایند خوردگی می باشد.

با توجه به سوال چرا آهن در آب زنگ می زند؟ باید در نظر داشته باشید که برخی از فلزات در آب زنگ زدگی شده و برخی دیگر زنگ زده نمی شود. اما در بیشتر مواقع آهن ها دچار زنگ زدگی خواهد شد. به همین خاطر وقتی رنگ قسمتی از بدنه اتومبیل از بین می رود؛ هوا باعث می شود تا به صورت آهنی که در زیر آن قسمت رنگ شده است دچار زنگ زدگی شود و در صورتی که آب به آن برخورد کند؛ نیز زنگ زدگی رخ می دهد. دلیل آن این است که با اکسیژن موجود در هوا و آب ترکیب شده و باعث می شود اکسید آهن قرمز رنگی تولید شود.

 

فرایند زنگ زدن آهن در آب

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان عزیز به سوال چرا آهن در آب زنگ می زند؟ پرداختیم. توجه داشته باشید که آب از جمله عوامل بسیار مهم می باشد که باعث اکسید شدن آهن خواهد شد. امروزه در ساخت محصولات فولادی معمولا از روش های مدرن و جدیدی استفاده می شود که باعث می شود تا در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد. اما شما باید سعی کنید که این مقاطع فولادی را از فروشگاه هایی همچون آهن هایپر https://ahanhyper.com/ تهیه کنید که معتبر بوده و از کیفیت بالا برخوردار باشد.

 مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … می باشد. تمامی این مقاطع در انواع و سایزهای مختلف موجود بوده که با توجه به کاربرد مد نظر خود به راحتی می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. برای اینکه بتوانید انتخاب بهتر و مناسبی را تجربه کنید؛ به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت کنید تا انتخابی بهتر و مناسب را تجربه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟

چرا گرما باعث میشود آهن ذوب شود؟

https://ahanhyper.com//?p=27092

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *