امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

پدیده سوختن فولاد چیست؟

پدیده سوختن فولاد چیست؟  سوالی است که قصد داریم در ادامه این مطلب به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

پدیده سوختن فولاد چیست؟

زمانی که فولاد گرم شود امکان دارد دیگر به حالت اولیه برنگردد که در اینجا پدیده سوختن اتفاق می‌افتد. به طور کلی می‌توان گفت گرمایش شدید در فلزات باعث می شود تا تغییرات منفی در ساختار فلزات ایجاد شود که غیر قابل برگشت می باشد.

سوختن پدیده ای می باشد که معمولاً در اثر گرمایش زیاد باعث ایجاد تغییر در ساختار فلزات خواهد شد. باعث می‌شود تا حالت اولیه فلز را به صورت کامل از بین ببرد تا اسقاط شدن ساختار فولاد را به همراه داشته باشد.

در زمان سوختن نافلزات معمولاً دو فرآیند تخلیه کننده ایجاد می‌شود:

پدیده اول سوختن در زمان اکسیداسیون فولاد می باشد که به آن اصلاح خوردگی فلز گفته می‌شود و باعث می‌شود تا مرز ذرات فلزی رخ دهد. این پدیده معمولاً در زمانی که پیوند اکسیژن بشکند و با اجزای مقاوم در برابر خوردگی ایجاد شود. ذرات اکسیژن با اجزای خوردگی پیوند تشکیل می دهد و باعث می شود تا این پدیده اتفاق می افتد.

 به عنوان مثال می توان گفت فولاد ضد زنگ معمولاً در اثر پدیده سوختن محتوای کروم آن از بین می‌رود و باعث می‌شود تا کیفیت ساختار فولاد کمتر شود. پدیده سوختن فلز معمولاً باعث می‌شود تا از ان کمتر استفاده شود. پدیده دوم: این پدیده هنگامی اتفاق خواهد افتاد که فولاد در زمان ذوب اولیه دچار سوختن می شود که از آلیاژی تنها در معرض برخی از ذرات فلزی قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا حرارت درمانی این تخلخل فلز برطرف نشود.

 

آلیاژ فولاد کربنی

 

آلیاژ فولاد کربنی

بهتر است بدانید مقداری کربن یکی از نیاز های آهن می باشد که کربن باعث می شود تا در فولاد مقاومت فلزات آن افزایش پیدا کند. اما با این حال فولاد کربنی زمانی که به نقطه ذوب برسد شروع به سوختن خواهد کرد که باعث می شود تا نقطه ذوب و نقطه احتراق فولاد نزدیکتر شده و زمانی که به آن حرارت داده می شود تا به نقطه ذوب فولاد برسد.

 پس از آن سوختن الیاژ فولاد کربنی باعث می‌شود تا فلز به رنگ سفید درآید و به اطراف پرتاب خواهد شد. در پایان ساختار فولاد تغییر می‌کند و فلز به اصطلاح شروع به سوختن خواهد کرد به گونه ای که فلز سوخته می شود.

سوختن پشم فولاد

یکی از پدیده هایی که غیر قابل برگشت می باشد؛ سوختن پشم فولاد است. پشم فولاد معمولا از آهن تشکیل شده و در هنگام واکنش با اکسیژن هوا معمولا نوعی اکسید آهن تشکیل خواهد داد که امکان بازگشت به حالت اولیه را از آن خود خواهد کرد.

 توجه داشته باشید ورق فولاد به خاطر طرح مقطعی که دارد باعث می‌شود و موقعیت مناسبی برای چراغ و سوختن ایجاد نماید. در هنگام سوختن پشم فولاد در واکنش های زیادی ایجاد خواهد شد. توجه داشته باشید گرم شدن یا خوردگی فولاد حجم آن را افزایش داده و باعث می‌شود تا عناصر اکسیژن هوا ترکیب شود.

سوختن فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ معمولاً از جمله آلیاژهایی می باشند که در سیستم های اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد و برای ساخت و ساز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در سال های قبل کارشناسان بر این باور بودند که محیط های غنی از اکسیژن فولاد ضدزنگ به راحتی می‌شد اما پس از آن اجزای ساخته شده است.

فولاد ضدزنگ کاربرد کمتری در محیط‌های پروکسی را خواهند داشت اما در سال ۱۹۸۰ اطلاعات بیشتری در خصوص اتفاق سوختن ارائه شد که باعث شده تا مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر آلیاژهای نیکل افزایش پیدا کند.

توجه داشته باشید ساختارهای کریستالی آلیاژ اصلی تغییری ندارد. هیچگونه ذرات اکسیداسیون داخلی مشاهده نخواهد شد.

نقطه ذوب فلز تحت تاثیر گرمای سوختن باعث می‌شود تا پدیده اکثریت اکسیداسیون در فلز ایجاد شود که از این نقطه را نشان دهنده اکسیداسیون داخلی و همچنین بروز منافذ بیشتر پس از جمع شدن مجدد فلز خواهد بود.

نقطه سوختن برخی از فلزات

بهتر است بدانید هر فلزی معمولا در یک نقطه پدیده سوخت را تجربه می کند. آلیاژهای فلزی نقطه سوختن مس معمولاً حدود 1030 درجه سلسیوس می باشد. معمولاً این دما ۳۰ درصد کمتر از نقطه ذوب می باشد و در صورتی که فشار اکسیژن از ۳۴.۵ کمتر باشد باعث می شود تا زمانی که فلز به زمان ذوب برسد اشتعال ایجاد نشود.

 به همین خاطر معمولاً مس را به عنوان فلزی در نظر می گیرند که پدیده سوختن آن دشوار خواهد بود. نقطه سوختن آهن معمولا ۹۳۰ درجه سیلسیوس می باشد. البته در برخی دمای احتراق آهن را ۱۳۱۵ درجه ذکر کرده اند.  دمای آن کمتر از دمای ذوب آهن می باشد. به طور کلی می توان گفت در فشار محیط مقاومت آهن در برابر سوختن بسیار ضعیف می باشد.

 

نقطه سوختن برخی از فلزات 

 

 منگنز دارای دمای احتراق حدود ۶۳۰ درجه سلسیوس می باشد. فلز منگنز دارای ویژگی های شیمیایی بسیار فعال بوده که مستعد اکسیداسیون و سوختن می باشد. مصالح فولادی پر کاربردترین و پرمصرف‌ترین مصالح می‌باشد که در ساخت و ساز و همچنین از این مصالح در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که کیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امنیت ساختمان‌ها و همچنین در صنایع دیگر می باشد که از مصالح فولادی در آن به کار می‌رود. به همین خاطر معمولاً کارخانه های داخلی و خارجی بسیاری توانسته اند محصولات با کیفیت بالا روانه بازار کند و سهمی از بازار داشته باشند.

با توجه به گسترش روز افزون، ساخت و ساز کارخانه های بسیاری از محصولات فولادی را تولید می کنند. این کارخانه ها برای ارائه و عرضه محصولات تولیدی خود نیاز دارند تا با شرکت‌ها و همچنین مجموعه های همکاری کنند تا بتوانند محصولات تولیدی خود را به خوبی به نمایش بگذارند.

 مجموعه آهن هایپر یکی از مجموعه های معتبر و شناخته شده می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع مقاطع فولادی مانند میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اقدام می نماید. با مراجعه به وب سایت https://ahanhyper.com/ می توانید جهت تهیه این مصالح فولادی اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقاله مرتبط:

کاربرد فولاد در صنایع

کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟

روش جوشکاری لوله های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=16915

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *