امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟

فولاد از جمله پرکاربردترین و پر مصرف ترین فلزاتی می باشد که در انواع مختلف در بازار موجود است. یکی از انواع فولاد، فولاد زنگ نزن است؛ در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی مبحث کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟ بپردازیم. با ما همراه باشید.

فولاد زنگ نزن فولادی است که در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. این فولاد از عناصری چون آهن، کروم و نیکل تشکیل شده است. بر روی فولاد زنگ نزن یک لایه وجود دارد که از فولاد محافظت کرده و از تماس مستقیم با محیط جلوگیری می کند. با افزایش عنصر کروم در این فولاد مقاومت در برابر خوردگی افزایش پیدا می کند. به علت استحکام و مقاومت بالا این فولادها نسبت به بقیه فولادها کاربرد بیشتری دارند.

کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد

در ادامه مبحث کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟ باید ذکر کنیم که در فولادهای زنگ نزن از مس استفاده نمی شود. وجود عنصر مس در فولاد باعث ترک ها و پارگی های سطحی در قطعات فورج نورد می شود. مس در نزدیکی سطح پوسته جمع می شود. با زیاد شدن دمای کار گرم از دمای ذوب مس، مس مذاب در بین دانه های فولاد نفوذ کرده و باعث از هم گسیختگی آن می شود. به علت این مشکلات عنصر مس از ترکیب فولاد زنگ نزن حذف شده است.

کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟

انواع فولاد زنگ نزن

در ادامه مبحث کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟ باید ذکر کنیم که فولاد ضد زنگ معمولا در انواع مختلف در بازار موجود می باشد. هر یک از انواع آن داری ویژگی های منحصر به فرد بوده و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برخی از انواع فولاد زنگ نزن عبارتند از:

  • فولاد زنگ نزن آستینتی
  • فولاد زنگ نزن فریتی
  • فولاد زنگ نزن دوپلکس
  • فولاد زنگ نزن رسوب سخت شونده
  • فولاد زنگ نزن مارتزیتی

کاربرد فولاد زنگ نزن

با توجه به مبحث کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟ حال که متوجه شدید در این نوع فولاد از عنصر مس استفاده نمی شود؛ باید بدانید که از این فولاد در موارد مختلفی استفاده می شود. در زیر به کاربردهای فولاد زنگ نزن اشاره شده است: معماری و ساخت و ساز، صنعت خودرو، صنعت کشتی سازی، صنعت مواد غذایی، صنعت داروسازی، ساخت لوازم خانگی، سینک ظرفشویی، سقف های فرودگاه

کاربرد فولاد زنگ نزن

مزایای فولادهای زنگ زن

با توجه به مبحث کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟ حال که دانستید در این نوع فولاد از عنصر مس استفاده نمی شود؛ باید بدانید که این نوع فولاد از مزایای بسیاری برخوردار می باشد. به همین خاطر در کاربردهای بسیاری استفاده خواهد شد. برخی از مزایای این فولاد عبارتند از:

  • مقاوم در برابر دمای بالا و پایین
  • سازگار با محیط زیست
  • قابل بازیافت
  • مقاوم در برابر خوردگی و سایش
  • افزایش دوام و طول عمر

فرآیند تولید فولاد زنگ نزن

خوب است بدانید که تولید این نوع فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است. تولید این فولاد به شرح زیر می باشد:

ذوب شدن مواد اولیه: در کوره قوس الکتریکی مواد اولیه ذوب شده می شود. مواد ته نشین شده و سربار را جدا کرده و مواد اولیه مذاب تصفیه می شود.

حذف محتوای کربن: با اکسیژن زدایی مقدار اضافه کربن باید حذف شود. تزریق مخلوط آرگون و اکسیژن به کم کردن کربن اضافی کمک می کند.

ریخته گری پیوسته: مواد مذاب تصفیه شده در قالب ریخته و به صورت شمشال یا تختال برش داده می شود.

شکل گیری: فولاد مذاب به شکل های مختلف نظیر مستطیل، گرد، مربع، میله یا لوله شکل می گیرد.

نورد گرم یا عملیات حرارتی: در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد نورد گرم اتفاق می‌افتد. درجه حرارت آن به درجه حرارت فولاد زنگ نزن بستگی دارد.

نورد سرد: فرآیند نورد سرد در زیر دمای تبلور مجدد به فولاد اتفاق می افتد. مواقعی که به ابعاد خاص نیاز باشد از این فرایند استفاده می شود.

آنیل کردن: فرآیندی است که برای افزایش شکل پذیری فولاد زنگ نزن و تصفیه ساختار دانه‌ای استفاده می‌شود. در این فرآیند سرد و گرم شدن فولاد تحت کنترل می باشد.

رسوب زدایی: در این مرحله اکسیدهای روی قطعه برداشته می‌شود که به آن رسوب زدایی می گویند.

برش کاری: در این مرحله فولاد زنگ نزن را با استفاده از چاقوهای گیوتین دار برش می دهند. فولاد را به اندازه های دلخواه و به بهترین شکل برش می دهند.

تمام کاری: بر روی سطح فولاد عملیات پرداخت انجام می‌شود تا فولاد تولید شده سطح صاف و زیبا داشته باشد. این مرحله آخرین مرحله تولید فولاد زنگ نزن است.

فرآیند تولید فولاد زنگ نزن

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ می توان به میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، ورق ابعادی، ورق استیل و … اشاره کرد. شما بازدید کنندگان عزیز تمامی این مقاطع فولادی را می توانید در انواع و ابعاد مختلف از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید.

تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می‌شود توسط برترین تولید کنندگان تولید و ساخته می‌شود که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است. با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را انتخاب نمائید. جهت دریافت مشاوره رایگان از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چه فولادی زنگ نمی زند؟

https://ahanhyper.com//?p=35062

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *