امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش جوشکاری لوله های فولادی

عملیات جوشکاری لوله های فولادی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. مخصوصاً جوشکاری لوله های انتقال گاز که نیاز به دقت بالایی دارد. در زمان جوشکاری باید به جنس لوله، نوع لوله، فشار وارد شده بر لوله و محل قرارگیری آن توجه داشته باشید. بعد از رعایت نکات ایمنی می توان جوشکاری لوله های فولادی را انجام داد. به شما پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با انواع روش جوشکاری لوله های فولادی و اطلاعات تکمیلی با ما همراه باشید.

 نکات مهم قبل از اجرای روش جوشکاری لوله های فولادی

در ابتدا مبحث روش جوشکاری لوله های فولادی باید بدانید که برای بالا بردن کیفیت جوش قبل از انجام جوشکاری باید موارد زیر را رعایت کرد:

  • قسمتی را که می‌خواهید جوش دهید تمیز کرده تا مواد اضافی روی آن نباشد.
  • مطمئن باشید که دستگاه جوشکاری ایمن و سالم است.
  • محیطی که در آن جوشکاری انجام می شود باید از هر گونه مواد آتش زا و مواد منفجره پاک سازی شود.
  • زمان جوشکاری حتماً از وسایل ایمنی مثل کلاه، عینک، دستکش و… استفاده کنید.
  • با توجه به نوع لوله روش کار را انتخاب و اجرا کنید.

اجرای روش جوشکاری لوله های فولادی

 

انواع روش های جوشکاری لوله های فولادی

انواع روش جوشکاری لوله های فولادی را در ادامه توضیح خواهیم داد:

جوشکاری به روش گرما الکتریکی

این روش اولین و اساسی ترین روش جوشکاری لوله های فولادی می باشد. در این روش حتماً باید یک فرد متخصص و با تجربه کار جوشکاری را انجام دهد. از طریق تفنگ جوشکاری مفتول را روی نقطه مورد نظر ذوب می کنند. الکترود استفاده شده باید با نوع فلز همخوانی داشته باشد. این روش مناسب سازه های سنگین و ضخیم می باشد. همچنین برای لوله های فولادی که در فضای بسته هستند از این روش استفاده می شود.

 جوشکاری با گاز بی اثر

یکی از رایج ترین روش جوشکاری لوله های فولادی می باشد که به mlg معروف است. مراحل انجام آن ساده است و سرعت کار را بسیار بالا می برد. مناسب برای لوله های آلومینیوم استیل و ضدزنگ می باشد.

جوشکاری با گاز بی اثر تنگستن

 در بین تمام روش های جوشکاری این روش یک روش تخصصی می باشد که به Tlg نیز معروف است. عملیات جوشکاری را نداشته و محل جوش تمیز می باشد. به عنوان تمیزترین روش جوشکاری لوله های فولادی شناخته شده است. در اجرای این جوشکاری به جای سیم الکترود از یک الکترود تنگستن به عنوان تولید کننده قوس استفاده می شود.

جوشکاری با شعله اکسی استیلن

 این روش قوس الکتریکی ایجاد نمی کند. در این روش به کمک گاز استیلن و گاز اکسیژن یک شعله ایجاد می‌کنند تا فلز ذوب شود. نیاز به استفاده از دستگاه های متفاوت نمی باشد تنها با یک مشعل و تنظیم کننده می توان عملیات را آغاز کرد. برای روشن کردن مشعل باید حتما از فندک اصطکاکی استفاده شود.

جوشکاری به روش اتصال بوشنی جوشی

 در این روش عملیات جوشکاری مستقیم روی لوله انجام نمی شود. باید لوله را در یک وصله یا بوشن گذاشته و لبه های وصله بوشنی روی لوله جوش داده شوند. برای لوله های حداکثر ۲ اینچی از این روش استفاده می شود.

جوشکاری به روش اتصال پیچی یا رزوه ای

بهتر است بدانید این روش جوشکاری معمولا با نام TE یا scrd شناخته می شود. در این روش جوشکاری لوله های فولادی نوع اتصال دائم نیست. بعد از مونتاژ می توان آن ها را از هم جدا کرد که یکی از مهم‌ترین مزیت ها در این روش جوشکاری به شمار می رود. در لوله هایی با ضخامت کمتر از ۳ اینچ از این روش استفاده می شود. چون رزوه ای کردن لوله ضخامت آن را کم کرده و لوله نازک تر می شود.

جوشکاری به روش اتصال جوشی لب به لب

 لوله ها را از انتها به صورت لب به لب گذاشته و جوش می دهند. جوش هایی که استفاده می‌شوند؛ شامل مواردی چون جوش شیار گلویی، جوش شیار جناقی و جوش مربعی است. یک روش ساده و جهانی می باشد که از نظر کیفیت خیلی بالا است.

 

انواع روش های جوشکاری لوله های فولادی

 

نکات مهم بعد از اجرای جوشکاری لوله های فولادی

  • لوله ها را از خرده های جوش تمیز کنید.
  • حتماً لوله هایی که جوش داده شده است را تست کنید.
  • دقت کنید جوشکاری به طور کامل و درست انجام شود.
  • اگر نیاز به ترمیم دارد حتما انجام دهید.

وضعیت لوله ها در جوشکاری لوله های فولادی:

با توجه به مبحث روش جوشکاری لوله های فولادی باید بدانید که لوله های فولادی می توانند در چهار حالت قرار بگیرند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

وضعیت افقی ثابت ها: لوله ها ثابت بوده ولی الکترود دور محور لوله های فولادی می چرخد.

وضعیت عمودی یا قائم: لوله ها عمودی بوده و الکترود به صورت افقی دور محور لوله ها می چرخد.

وضعیت افقی متحرک یا چرخشی: در این وضعیت لوله های فولادی دور محور خود می‌چرخد و الکترود ثابت است.

 وضعیت مایل به ۴۵ درجه: لوله های فولادی ثابت و الکترود در حال چرخش به دور لوله های فولادی است.

وضعیت لوله ها در جوشکاری لوله های فولادی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که می دانید امروزه ساخت ساز بسیار گسترش پیدا کرده است و فروشگاه های بسیاری هستند که جهت فروش و عرضه این مقاطع فولادی فعالیت دارند. از جمله بهترین و معتبرترین فروشگاه ها می توان به فروشگاه تخصصی آهن هایپر اشاره کرد. این فروشگاه تخصصی همواره در تلاش است تا محصولات را با کیفیت بالا ارائه دهد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به انواع میلگرد، آهن آلات، انواع نبشی، میلگرد تیکمه داش و … اشاره کرد.

 به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم جهت تهیه و سفارش مقاطع فولادی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم و مشاوره های لازم را به صورت کامل و رایگان دریافت نمایید. به راحتی و بدون کوچکترین مشکل می توانید محصولات فولادی را با کیفیت بالا و مرغوب تهیه نمایید و از آن در کاربرد های مدنظر خود بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع اتصالات لوله فولادی

عایق کاری لوله های فولادی به چه صورت است؟

https://ahanhyper.com//?p=32384

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *