امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

پدیده خزش فلزات به چه علت بروز می دهد؟

پدیده خزش فلزات به چه علت بروز می دهد؟ سوالی است که تمامی افرادی که از فلزات استفاده می‌کنند و با آن سر و کار دارند با آن مواجه می‌شوند. قصد داریم در این مطلب این سوال را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

پدیده خزش فلزات ذاتی متالوژی یا فلز کاری است که از اهمیت ویژه‌ای در انتخاب فلزات برخوردار است. زمانی که افراد با اطلاعات کافی نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند باید این پدیده را مد نظر قرار دهد. خزش نوعی تغییر شکل ساختاری می باشد.

 در صورتی که فلزات دچار خزش شدید می‌شوند تغییر شکل ظاهری فلز را مشاهده خواهید کرد که در نتیجه شکسته آن را مشاهده می کنید. شکست های ناشی از خزش بسیار زیاد می باشند و برای سلامتی انسان ها و ساختمان بسیار خطرناک می باشد. در صورتی که شما اطلاعات کافی داشته باشید در هنگام انتخاب می توانید از آن استفاده کرده و تا حد زیادی عواقب آن را کاهش دهید.

 

خزش در فلزات

 

خزش در فلزات

به تغییر ساختار فلزات خزش گفته می‌شود که این تغییر شکل در اثر فشارهای کمتر از قدرت صحیح فلز در دماهای زیاد می باشد. معمولاً در تسلیم آن است که نشان دهنده حداکثر فشاری می باشد که پیش از تغییر شکل فلز می تواند تحمل کند. پدیده‌ای می‌باشد که باعث می‌شود تا کشش پلاستیک پیش از فشار تسلیم شود.

 با در نظر گرفتن عدم فلزات می‌توان گفت خزش نشان‌دهنده تمایل یک ماده جامد و حرکت آرام و یا تغییر شکل دائمی آن می باشد. این تغییر شکل در اثر اعمال فشارهای مکانیکی مستمری ایجاد خواهد شد.

بهتر است بدانید خزش در موادی بسیار است که به طور مستمر به آن حرارت متوسط و یا فلز به نقطه ذوب نزدیک شود که این حوزه افزایش پیدا می‌کند. همچنین از دلایل ایجاد خلا و خزش فلزات می‌توان به فشارهای شدید که قدرت تسلیم فلز چالش وارد می‌کند اشاره کرد.

بهتر است بدانید تغییر شکل به ویژگی های فلز مدت زمان مواجه با عوامل تغییر دهنده دما بار ساختاری وارد بر فلز و … دارد که هر چه فشار و مدت زمان اعمال آن بیشتر شود؛ باعث می‌شود تا فلز بیشتر دچار تغییر شده و دیگر نمی توانید از آن فلز استفاده نمایید.

 به عنوان مثال فلزهای توربین گرد و چرخنده شوند باعث می‌شود تا تماس از طریق پوشش محافظ آن برقرار شده و باعث می‌شود تا مرکز کرده تیغه به صورت کامل متوقف شود. به طور کلی می‌توان گفت خزش پدیده‌ای است که مهندسین و فلز کاران در هنگام ارزیابی اجزای مختلف تحت فشار های بالا و دمای متغیر در نظر می‌گیرد. یک مکانیسم تغییر شکل می باشد که باعث می‌شود تا موجب تغییر شکل فلزات شود.

البته در نظر داشته باشید شکست فلز به طور قطعی نیست و در برخی مواقع تنها شاهد تغییر شکل فلز خواهیم بود. به عنوان مثال می توان گفت خزش موتور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. چرا که این خزش باعث می‌شود تا فشار های کششی از بین رفته و همچنین از تعهد آن جلوگیری خواهد کرد.

 بر خلاف شکنندگی ترک تغییر شکل ناشی از خزش به صورت ناگهانی انجام نمی‌شود. در عوض کشیدگی در ساختار فلز در طولانی مدت است که نمایان می شود. به همین خاطر می توان گفت خزش پدیده‌ای است که به زمان و مکان وابسته است و بر اساس اصول قانون هوک رخ خواهد داد.

مراحل مختلف خزش در فلزات

 

مراحل مختلف خزش در فلزات

 

بهتر است بدانید مکانیسم خزش در فلزات بسیار پیچیده می باشد. اما به طور کلی می توان گفت این پدیده را به سه مرحله تقسیم کرد که عبارتند از:

مرحله اول: خزش اولیه

در این مرحله خزش در زمان فراینده تغییر شکل انجام می‌شود که تغییر شکل پلاستیکی آغاز شده که این خیزش در اثر کشش پیوند اتم ها ایجاد می شود و به صورت دائمی نیست. پس از اینکه تغییر شکل پلاستیک انجام شد تغییر شکل پلاستیکی دائمی را مشاهده می کنید.

در ابتدا این تغییر شکل به صورت سریع انجام می شود. اما با گذشت زمان سرعت آن کاهش پیدا می کند که کاهش سرعت خزش یعنی فلز سخت شده است.

مرحله دوم: خزش ثانویه

در این مرحله خزش زمانی انجام می‌شود که سرعت کشش آن کمتر شود و به ثبات برسد. در مقایسه با مرحله دوم و سوم کشش در مرحله دوم یعنی خزش ثانویه بسیار کند می باشد تا زمانی که آسیبی به ساختاری فلز وارد نشود.

مرحله سوم: خزش ثالث

این مرحله آخر این فرآیند تغییر شکل فلز می باشد که این مرحله از خزش هنگامی انجام می شود که میکروب ساختارهای فلز آسیب ببینند باعث می شود تا سرعت کشش فلزات افزایش پیدا کند. زمانی که فضاهای خالی در میکرو ساختار ایجاد شود باعث می شود تا قبلش خزش ثالث ایجاد شده و در ناحیه از فلز شکاف برداشته و کاملاً بشکند.

انواع خزش در فلزات

خزش در فلزات معمولا در انواع مختلفی رخ می دهد که عبارتند از:

  1. خزش نابجایی
  2. خزش نفوذی
  3. ارزش نابجای صعودی
  4. خزش glide ناشی از حرارت

توجه داشته باشید مکانیسم تمامی خزش ها علاوه بر این می توان گفت ساختار داخلی و ترکیب فلز بر خزش بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر شما ریل قطار را در نظر بگیرید درصورتی که آفتاب خوردگی مستمر باعث کم شدن آنها می شود که این خزش تنها به دلیل افزایش فشار وارده بر فلز و خزش ناشی از آن ایجاد خواهد شد.

 

انواع خزش در فلزات

 

 البته بهتر است بدانید خزش ملایم باعث ایجاد شکاف در سطح مصالح می‌شود. انواع خزش موجب کاهش فشار شدید بر ساختمان آن خواهد شد. توجه داشته باشید با وارد شدن فشار مستمر به پلیمرها باعث می‌شود تا خزش در ان افزایش پیدا کند.

 به عبارت دیگر می توان گفت اگر فشار و دما افزایش پیدا کند باعث می‌شود تا پدیده خزش در زمان کمتری ایجاد شود. هرچه دما و فشار کاهش پیدا کند مدت زمان بیشتری برای تغییر شکل میکرو ساختار فلزی مورد نیاز می باشد.

  توجه داشته باشید شما می توانید جهت تهیه انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد آجدار، نظیر نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. این محصول را با کیفیت بالا و کارایی بالا تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره می توانید از طریق راه ارتباطی شده با کارشناسان در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟

اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی

https://ahanhyper.com//?p=16914

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *