امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی

در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ضایعات آهن

با توجه به مبحث اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی باید ذکر کنیم به موادی که قابلیت بازیافت داشته باشند ضایعات می گویند.

بهتر است بدانید اصلی‌ترین منبع برای تامین ماده اولیه بسیاری از پروفیل‌های فولادی ضایعات آهن می باشد که این مواد امکان دارد در اثر تولیدات معیوب به وجود آید. به همین خاطر اگر روش تولید مقاطع فولادی پیشرفته باشد باعث می‌شود تا ضایعات آن کمتر شود به این ضایعات آهن قراضه نیز می گویند.

به این صورت به چرخه تولید بازگردانده می‌شوند و از ارزش مالی برخوردار می باشد. امروزه اهمیت ضایعات آهن بسیار زیاد بوده و این مورد باعث اشتغال زایی در این زمینه می‌شود. امروزه ارزش زیست محیطی و اقتصادی پسماندهای خشک بر کسی پوشیده نیست. فلزات رها شده در محیط زندگی انسان قابلیت بازیافت دارد تا کمتر به محیط زیست اسیب وارد کند همچنین انسان ها بیشتر سود کنند.

در ادامه مبحث اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی باید ذکر کنیم که صنعت بازیافت ضایعات فلزی بخش بسیار مهم از این چرخه سودآور را تشکیل خواهد داد. توجه داشته باشید که یک قوطی آلومینیومی تا زمانی که بازیافت شود همواره همان قوطی باقی خواهد شد و پس بازیافت آن در سرتاسر جهان یک فعالیت مطمئن و پر سود اقتصادی به شمار می‌رود. البته در نظر داشته باشید که فلز al نسبت به فلزات دیگر بسیار اسانتر و راحت تر بازیافت خواهد شد.

 

مراحل بازیافت ضایعات فلزی

 

به عنوان مثال قوطی آهن محصول فرآیندهای زمین شناسی می باشند که میلیون ها سال به طول انجامیده و قابل جایگزین خواهد بود. برای بازیافت فلزات از فلز آلومینیوم و بسیار متفاوت‌تر می باشد. بازیافت پذیری فلزات یکسان نمی باشد. به عنوان مثال حدود ۶۷ درصد از فولاد قرار داده و ۳۵ درصد از مصرف بازیافت می شوند. اما به صورت کلی انرژی مصرف شده و بازیافت ضایعات فلزی نسبت به انرژی مورد نیاز برای تولید اولیه آن ها کمتر خواهد بود.

مراحل بازیافت ضایعات فلزی

درمبحث اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی قصد داریم مراحل بازیافت را برای شما عزیزان بیان کنیم.

جمع آوری: بهتر است بدانید به خاطر ارزشمند بودن قراضه جمع‌آوری آن متفاوت تر خواهد بود. این قراضه ها توسط دفاتر زباله کمتر ارسال می شود. توجه داشته باشید قیمت ضایعات آهنی و غیر آهنی با توجه به عوامل مختلفی مثل میزان خلوص، نرخ بازار و … متغیر خواهد شد.

در کشورهایی مثل آمریکا وسیله نقلیه بزرگ‌ترین سازه های فولادی کشتی‌ها، راه‌آهن، ابزارهای کشاورزی و … از منابع عمده مواد بازیافتی به شمار می‌رود. توجه داشته باشید هنگام ساخت محصولات جدید تولید ضایعات موضوعی می باشد که نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

مرتب سازی: بهتر است بدانید فرآیند مرتب سازی به معنای جدا کردن فلزات از قراضه یا پسماندهای مواد گوناگون می باشد. به این خاطر در عملیات بازیافت خودکار از سنسورها و آهنربا ها استفاده خواهد شد. همچنین در برخی موارد رنگ و وزن مواد را برای تشخیص نوع فلز بررسی خواهند کرد.

پردازش: در ادامه مبحث  اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی باید ذکر کنیم که برای انجام پردازش شکل فلزات را تغییر خواهند داد که برای فرایند ذوب آماده شده و با صرف انرژی کمتر به مذاب تبدیل خواهد شد. به عنوان مثال می توان گفت الومینیوم را به صورت قطعات کوچک و فولاد به شکل بلوک در خواهند آورد.

ذوب: توجه داشته باشید فلزات در کوره ها ذوب خواهد شد که این فرایند با توجه به اندازه کوره درجه حرارت آن و حجم فلز از چند دقیقه تا چند ساعت زمان خواهد برد که می تواند مواد را ذوب کند.

خالص سازی: توجه داشته باشید برای اطمینان از کیفیت و عدم آلایندگی محصول با روش های مختلفی مثل الکترولیز روی آن اعمال تصفیه را انجام خواهد داد.

استحکام: پس از اینکه خالص سازی انجام شود فلزات ذوب شده توسط کمربند نقاله برای خنک کردن و صاف کردن انتقال خواهد داد که در این مرحله از فلزات بازیافتی به شکل های مختلفی مثل میله در می آیند.

 

فلزات قابل بازیافت

 

فلزات قابل بازیافت

در ادامه مبحث اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی باید ذکر کنیم که به طور کلی می‌توان فلزاتی که بازیافت کرد، به دو دسته فلزات آهنی و فلزات بدون آهن اشاره کرد. گروه اول دربرگیرنده محصولاتی مثل فولاد می‌باشد که ترکیب اصلی آن ها شامل آهن است و بازیافت ضایعات برای تولید فولاد و چدن کاری معمول به شمار خواهد رفت.

 بهتر است بدانید فلزاتی که به دست آمده کیفیت آن به میزان خلوص این مواد زائد و ترکیبات اولیه سازنده آن ها بستگی دارد. در نهایت قطعات بازیافت شده و بخش‌هایی مثل بدنه ماشین های کهنه ابزارهای خانگی ساختار و اسکلت ساختمان و ریل قطار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 دوم یعنی فلزات بدون آهن مثل آلومینیوم می باشند. این فلزات فاقد آهن بوده و در صنعت نقش مهمی دارد که نسبت به فلزات دارای آهن فراوانی کمتری دارد. به همین دلیل ارزش بیشتری نسبت به ضایعات موجود در زباله های دیگر دارند. علاوه بر آلومینیوم استفاده از آن در صنایع دستی روز به روز افزایش پیدا می کند. فلزات بدون آهن دیگری نیز قابلیت بازیافت دارند که می توان از مهمترین آن به مس، نیکل، تیتانیوم، کروم، قلع، کادمیوم و … اشاره کرد.

اهمیت بازیافت فلزات در ایران و جهان

در ادامه مبحث اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی باید ذکر کنیم که میزان بازیافت پذیری فلزات مختلف یکسان می باشد. به عنوان مثال می توان گفت حدود ۶۷ درصد از فولاد قراضه ۶۰% از آلومینیوم و ۳۵ درصد افزایش بازیافت خواهد شد. اما به صورت کلی انرژی مورد نیاز برای تولید آن ها بسیار کمتر خواهد بود. اهن نسبت برای فلز پر کاربردی مانند آلومینیوم تا ۹۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

 همچنین بهتر است بدانید هزینه بازیافت ضایعات فلزی از استخراج و معدن کاری آن ها کمتر می باشد. در نتیجه میزان فلزات گروه پلاتین که در کاتالیزور خودرو مصرف شده ۱۰۰ بار بیشتر از مقداری است که در سنگ معدنی طبیعی پیدا خواهد شد. نرخ بازیافت کنونی برای این ضایعات در حال حاضر تا ۹۰ درصد می‌باشد. ضایعات بازیافتی غیر قابل چشم پوشی می باشد.

 

اهمیت بازیافت فلزات در ایران و جهان

 

مسئله دیگر این است که اهمیت فلزات نادر در تولید محصولات الکتریکی و … است. کشور ژاپن توسعه صنعت بازیافت عناصر خاکی نادر هزینه‌ها و بودجه‌های را خرج می‌کند. توسط پیشرفته تکنولوژی روش های نوین بازیافت ضایعات آهنی و غیر آهنی به میان می آید که تاثیر بسیاری در کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی دارد. یکی از این روش ها استفاده از فناوری مبتنی بر حسگر برای دسته‌بندی و بازیافت فلزات غیرآهنی می باشد که کشور آلمان از این روش استفاده می‌کند.

در این مقاله اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروزی را مورد بررسی قرار دادیم. توجه داشته باشید شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید فلزات مورد نیاز را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com تهیه نمائید. به طور کلی می توان گفت مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده محصولات فولادی و فلزی می باشد که از جمله می توان به انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع ناودانی، نبشی و … اشاره کرد. تمام این محصولات را می توانید با کیفیت بالا با اطمینان کامل تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بررسی روش های نوین بازیافت ضایعات آهنی

https://ahanhyper.com//?p=24235

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *