امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق های استحکام بالا به همراه انواع آن

در این مطلب قصد داریم ورق های استحکام بالا به همراه انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت اشنایی با ورق های استحکام بالا با ما همراه باشید.

ورق های فلزی با توجه به کاربرد و کارایی که دارند در آلیاژ های متفاوتی ساخته می شوند که هر آلیاژها ویژگی های منحصر به فردی را به ورق فلزی می‌بخشد. برخی از ورق های فلزی با توجه به ویژگی و آلیاژهای ساختی که دارند از سختی و مقاومت بیشتری برخوردارند.

بهتر است بدانید ورق های فلزی معمولاً به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید و عرضه می شوند. همچنین ورق های فلزی دارای انواع مختلفی می باشند که ورق استحکام بالا یکی از آن ها می‌باشد.

 

ورق های استحکام بالا به همراه انواع آن

 

ورق استحکام بالا چیست؟

ورق استحکام بالا نسبت به فولاد کربنی مقاومت بالایی دارد و همچنین از قابلیت جوش پذیری و شکل پذیری خوبی نیز برخوردار می باشد. این ورق ها معمولاً در گرید و ضخامت های متفاوتی طی فرآیند ترمومکانیکال تولید می‌شوند. بهتر است بدانید این ورق ها بیشتر برای ساخت پل ها، جرثقیل ها، ماشین ها و سبک سازی تجهیزات در کشتی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در فرآیند ترمومکانیکال برای استحکام بیشتر و ایجاد و حفظ خواص فیزیکی ورق از حرارت استفاده می کنند. همچنین در مواردی که استحکام بالا و وزن پایین مدنظر باشد از ورق های استحکام بالا استفاده می شود این ورق ها با ضخامت حقیقی تولید و عرضه می شوند.

انواع ورق های استحکام بالا

در ادامه مبحث ورق های استحکام بالا به همراه انواع آن باید ذکر کنیم که انواع ورق های استحکام بالا عبارتند از:

  • ورق آلیاژی ولداکس
  • ورق آلیاژی آلفورم
  • ورق آلیاژی دومکس
  • ورق فولاد سیاه
  • ورق نورد سرد
  • ورق فولاد ضد زنگ
  • ورق مسی
  • ورق برنجی
  • ورق فولادی گالوانیزه

ورق آلیاژی ولداکس

ورق های ولداکس نسبت به دیگر ورق های آلیاژی از وزن کمتری برخوردارند. برای ساخت این ورق عناصر شیمیایی بسیار دقیق و فلزی کمتری و قدرتمند مورد استفاده قرار می گیرند. از عناصری مانند کربن و منگنز و سیلیسیوم برای تولید ورق های ولداکس استفاده می شود.

مقاومت بسیار بالا در برابر انواع ضربه و استحکام کششی زیاد و مقاومت خوب در برابر خوردگی باعث شده است تا این ورق از مستحکم ترین ورق های فلزی محسوب شود.

ورق آلیاژی آلفورم

ورق آلیاژی آلفورم نیز یکی از ورق های فلزی مستحکم می باشد که در گرید های مختلفی تولید می‌شود و هر گرید مقاومت متفاوتی در برابر انواع عوامل مخرب دارد. توجه داشته باشید ورق های آلیاژی آلفورم شکل پذیری بهتری نسبت به بقیه ورق های فولادی دارند. همچنین در برابر ضربات از مقاومت مطلوب و جوش پذیری مناسبی برخوردارند.

ورق آلیاژی دومکس

به کاربردن عناصری مانند تیتانیوم، وانادیوم و نایوبیوم در ترکیب آلیاژ ورق دومکس سبب افزایش مقاومت آن شده است. ورق دومکس در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و از آلیاژهای فلزی خاصی تولید می‌شود. توجه داشته باشید درصد بسیار کمی از کربن و منگنز نیز در ساخت این ورق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق فولادی سیاه

بهتر است بدانید ورق فولادی سیاه با روش نورد گرم تولید می شود. این ورق به دلیل جنس زبر و ظاهر ماتی که دارد به ورق سیاه معروف شده است. مقاومت بسیار زیاد ورق فولادی سیاه نسبت به سایر ورق ها باعث شده تا در ساخت مصالح صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

ورق مسی

ترکیب فلز مس با برخی از عناصر فلزی سبب به وجود آمدن یک آلیاژ متفاوت می شود. ورق های تولید شده با این آلیاژ نیز از مقاومت بالایی در برابر انواع خوردگی و زنگ زدگی برخوردار می باشند. توجه داشته باشید مس فلز رسانای الکتریکی می باشد و در قطعاتی که نیاز باشد از فلزهای رسانا استفاده شود ورق مس در الویت قرار می‌گیرد.

به دلیل استحکام مطلوب ورق مسی سازه ها و وسایل ساخته شده از این ورق از عمر بیشتری نسبت به سایر وسایل فلزی برخوردار می‌باشند.

ورق نورد سرد

ورق نورد سرد نسبت به سایر ورق های استحکام بالا مقاومت کمتری دارند و از ظاهری براق و صیقلی برخوردار می باشند. برای تولید ورق نورد سرد آن ها را میان غلطک های نورد سرد قرار می‌دهند و با انجام عملیات تخصصی و خاص محصول نهایی به دست می آید. ورق های نورد سرد را بعد از خروج از خط تولید با محلول های اسیدی شستشو داده و به صورت رول یا شیت به بازار عرضه می‌کنند.

 

ورق های استحکام بالا به همراه انواع آن

 

ورق فولاد ضدزنگ

ورق فولاد ضد زنگ که با نام ورق استیل ضد زنگ نیز شناخته می‌شود با ترکیب عنصر کروم تولید می‌شوند و دلیل مقاومت آن نیز ترکیب با عنصر کروم می باشد. بهتر است بدانید از عناصر نیکل و ملیبدنوم در آلیاژ ورق فولاد ضد زنگ استفاده می شود. ورق فولاد ضد زنگ در برابر ضربات احتمالی و یا خوردگی های موجود در هوا مقاومت بالایی دارند.

این ورق ها در برابر اسید و باران و مواد قلیایی نیز مقاوم می باشند. همچنین بر اساس آلیاژی که در ساخت آن ها به کار می روند دسته فولاد ضد زنگ فریتیک، فولاد ضد زنگ مارتنزیتی و فولاد ضد زنگ آستنیتی تقسیم می شوند.

ورق برنجی

ورق برنجی از ترکیب عنصر های روی و مس می باشد که با تغییر درصد هر کدوم از این عنصرها قابلیت ورق برنجی نیز تغییر می‌کند. بهتر است بدانید ورق برنجی نسبت به مس در برابر خوردگی و فرسودگی از مقاومت بیشتری برخوردار می باشد.

همچنین قیمت ان نیز بیشتر می باشد و در هر کجا که به یک ورق مستحکم و سبک نیاز باشد ورق برنج در اولویت می باشد. توجه داشته باشید ورق برنج علاوه بر مقاومت زیاد در برابر انواع فرسودگی از وزن خیلی مناسبی نیز برخوردار می باشد.

ورق فولادی گالوانیزه

ورق های گالوانیزه معمولاً به دو شکل ورق الکترو گالوانیزه و ورق روکش دار فلزی با حرارت زیاد در بازار عرضه می شوند. یکی از ویژگی های که ورق گالوانیزه را از ورق‌های فولادی دیگر جدا می‌کند این است که ورق های گالوانیزه را با روی اندود کردن و گالوانیزاسیون در برابر خوردگی و اکسیداسیون آهن مقاوم می کنند. بهتر است بدانید ورق های گالوانیزه نیز بر پایه ورق های فولادی تولید می‌شوند.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده تمامی ورق های استحکام بالا از جمله ورق مسی، ورق آلیاژی ولداکس ، ورق فولادی سیاه، ورق برنجی و…. می باشد.

می توانید با مراجعه به وب سایت https://ahanhyper.com/ با اطمینان خاطر محصول مورد نظر خود را تهیه نمایید. توجه داشته باشید محصولات ارائه شده توسط مجموعه آهن هایپر توسط کارخانه و برندهای معتبر داخلی و خارجی تولید می شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مهمترین گریدهای ورق روغنی و ویژگی های هر کدام

معرفی انواع ورق فولادی سرد و گرم

https://ahanhyper.com//?p=19063

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *