امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی انواع ورق فولادی سرد و گرم

بهتر است بدانید فولاد در شکل ها و اندازه های گوناگون تولید می شود و به صورت گسترده در ساختمان سازی و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای متنوع این محصول ورق فولادی می باشد که دارای انواع مختلفی است. تفاوت موجود در بین روش ساخت، ویژگی های منحصر به فرد ورق های فولادی نکته می‌باشد که باید انتخابی محصولات برای ساخت و ساز و مصرف دیگر به آن توجه داشته باشید. در این مقاله به معرفی انواع ورق فولاد سرد و گرم می پردازیم. با ما همراه باشید.

با توجه به معرفی انواع ورق های فولادی سرد و گرم منظور از ورق فولادی گرم و سرد و ساخته شده با استفاده از فرایند نورد گرم و فرایند نورد سرد می‌باشد. نورد گرم فرایندی می باشد که با استفاده از حرارت صورت می گیرد در حالی که ۹۰ درصد در دمای اتاق یا نزدیک به آن انجام خواهد شد.

ورق فلزی و انواع آن

در ادامه مبحث معرفی انواع ورق فولادی سرد و گرم باید ذکر کنیم که فلزات و آلیاژهای مختلف فلزی را می توان با استفاده از فرایند فلز کاری استخر پردازش کرد و به صفحات تخت تبدیل کرد. کیفیت انجام این عمل در قیمت انواع ورق فلزی بسیار موثر می باشد. به طور کلی می توان گفت ورق فلزی با ضخامت بین ۰.۵ تا ۶ میلیمتر را ورق فلزی می گویند.

 

ورق فلزی و انواع آن

 

در زمینه های گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و تجهیزات مهم برای هر فلزکاری محسوب می‌شود و در نظر گرفتن عوامل به شکل پذیری، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا، وزن و هزینه می توان از مواد و روش های مختلفی در تولید ورق فلزی استفاده کرد. متداول ترین انواع ورق های فلزی بالاتر از:

ورق فولاد زنگ نزن؛ فولاد زنگ نزن از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، هوا برخوردار می باشد. پرکاربردترین محصول برای ساخت ورق فلزی محسوب خواهد شد. طول عمر و پایداری این ورق فولادی با قرار گرفتن در معرض باران اسیدها و سایر مواد مخدر بالا می باشد. همچنین بهتر است بدانید که کیفیت و مقاومت ورق فولادی ضدزنگ را می‌توان با افزودن عناصر مثل کروم، نیکل و مولیبدن استحکام ان از مقدار معمول افزایش داد.

ورق آلومینیوم: با توجه به معرفی انواع ورق فولادی سرد و گرم باید ذکر کنیم که یکی از انواع ان؛ ورق آلومینیوم می باشد. در واقع از سایر فلزات ظریف تر بوده و سختی آن ها نیز بسیار کمتر خواهد بود. بنابراین برای افزایش مقاومت و بهبود سایر خصوصیات آلومینیوم عناصری مثل مس، سیلیکون و آهن را با این فلز ترکیب خواهند کرد.

ورق مس: توجه داشته باشید ورق های مسی بدون افزودن هیچ عنصر دیگری دارای هدایت الکتریکی بالایی می باشد. بنابراین استفاده در ساخت قطعات رسانا دارند علاوه بر این ورق های مسی از مقاومت خستگی و فشردگی بالایی نیز برخوردار می باشند که محصولی با دوام و مستحکم می شود.

ورق برنج: برنج؛ آلیاژی از مس و روی می باشد که از طول عمر و مقاومت خوردگی بالایی برخوردار بوده و استحکام کششی آن نیز قابل توجه می باشد. ورق برنجی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. وزن کم و استحکام بالا از ویژگی های منحصر به فرد این محصول به شمار می رود.

ورق موجدار: بهتر است بدانید این ورق ها توسط یک فرایند شکلی سرد ساخته می‌شود که در آن ابتدا و انتهای فلزی ساخته شده و سپس به صورت رول در می آیند تا شکل و طرح مورد نظر بر روی آن ها ایجاد شود.

انواع ورق فولادی نورد سرد

در ادامه مبحث معرفی انواع ورق فولادی سرد و گرم قصد داریم انواع ورق فولادی نورد سرد را معرفی کنیم. برای تغییر خصوصیات نهایی ورق فولادی سرد و کاربردهای مورد نظر می توان عناصر دیگری را به فولاد اضافه کرد. به این صورت در سطح ورق فولادی تولید شده تغییراتی اعمال خواهد شد. برخی از انواع ورق فولادی نورد سرد به شرح زیر می باشد.

 

انواع ورق فولادی نورد سرد

 

ورق فولادی معمولی : ST12 این محصول پر کاربرد ترین ورق فولادی سرد به شمار می‌رود که دارای خاصیت کششی می باشد و تا ۴۵ درجه خم می شود. عنصر اصلی که در این آلیاژ وجود دارد کروم بوده که در بسیاری از خواص ورق فولادی از جمله استحکام را بهبود خواهد داد.

فولادی نیمه کششی st13 : توجه داشته باشید این ورق فولادی دارای قابلیت کششی متوسطی در حد۹۰ درجه خم شدگی فراهم می‌کند و برای جوشکاری بسیار مناسب است. به خاطر استفاده از مواد فلزی کمتر و ترکیب شده با عناصری مثل سیلیسیوم، گوگرد، کربن و فسفر این ورق فولادی سرد توانایی تحمل وزن بیشتری نسبت به محصولات مشابه را دارد.

ورق فولادی فوق کششی ST14 : در ادامه معرفی انواع ورق فولادی سرد و گرم باید ذکر کنیم که ورق فولادی فوق کشش ST14 یکی از انواع ورق های سرد می باشد که دارای حداکثر خاصیت کششی می باشد و به طور کامل خم خواهد شد.

ورق سرد گالوانیزه: بهتر است بدانید گالوانیزه کردن یعنی افزودن پوششی از روی به سطح فلز می باشد که باعث می شود تا در برابر زنگ زدگی محافظت شود. فرآیندهای گالوانیزه کردن بسیار متناوب می باشد. اما متداول ترین آن ها گالوانیزه کردن داغ است که در آن فلز مورد نظر را در محیطی از مواد مذاب غوطه ور می کنند و در نتیجه مقاومت و شکل پذیری ورق فولادی افزایش پیدا خواهد کرد.

ورق رنگی: توجه داشته باشید ورق فولادی گالوانیزه سرد را پس از پایان فرایند با استفاده از سمباده؛ صیقل می دهند. سپس آن را توسط غلتک های خاصی برش کاری خواهند کرد و در ناحیه پوشش ضد زنگ دیگری به آن افزوده خواهد شد. رنگ کردن ورق فولادی سرد باعث خواهد شد تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار شود.

ورق سرد قلع اندود: بهتر است بزنید برای تولید این محصول ورق فولادی سرد را از دو طرف قلع می پوشانند تا استحکام و مقاومت آن در برابر خوردگی بالا برود.

انواع ورق فولادی نورد گرم

با توجه به معرفی انواع ورق فولادی نورد سرد و گرم باید ذکر کنیم که ورق های نورد گرم که در بازار موجود هستند دو نوع ST37 , ST52 می باشد. یکی دیگر از ورق های نورد گرم که در بازار موجود است ورق اسید شویی است که از حذف کردن اکسیدهای آهن موجود در سطح ورق فولادی گرم به دست می آید. در واقع برای حذف کردن این اکسیدها روش های مختلفی وجود دارد اما متداولترین آن روش اسیدشویی می باشد.

 

انواع ورق فولادی نورد گرم

 

در این مقاله برای شما بازدیدکنندگان گرامی معرفی انواع ورق فولادی نورد سرد و گرم را قرار دادیم. توجه داشته باشید مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع ورق های سرد و گرم و محصولات فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل های ساختمانی، سپری، انواع ورق ها و .. می باشد. شما این محصولات را می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع ورق های فولادی

تفاوت های ورق گالوانیزه سرد و گرم

https://ahanhyper.com//?p=25165

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *