امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه انتخاب روش ساخت ساختمان

امروزه زمانی که از کنار ساختمان ها، خانه ها، سوله ها و … عبور می کنید سوالی که ذهن شما را درگیر خواهد کرد چگونگی یا نحوه انتخاب روش ساخت ساختمان می باشد. بهتر است بدانید روش ساخت ساختمان در انواع مختلفی وجود دارد. با آهن هایپر همراه باشید تا نحوه انتخاب روش ساخت ساختمان را برای شما بازدیدکنندگان گرامی ذکر کرده و مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل موثر بر انتخاب روش ساخت ساختمان

بهتر است بدانید روش ساخت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شما باید سعی کنید نوع ساخت و ساز را بر اساس موارد مختلفی که از اهمیت بالایی برخوردار می باشند انتخاب نمایید. برخی از این موارد عبارتند از:

هدف از ساخت سازه

در اولین مرحله شما باید سعی کنید هدف خود را از دست سازه تعیین کنید. این که تمایل دارد تا چه سازه هایی را بهسازی کنید. تر است بدانید ایجاد فضای کوچک با متراژ پایین قطعاً روش ساخت متفاوت‌تری با اجرای برنامه با ابعاد و متراژ بالا دارد. این روزها معماری مدرن در اکثر خانه ها مشاهده می شود که این نوع معماری نیاز به محصولات جدید و مدرنی دارند که امروزه از پرطرفدارترین سبک ها می باشد.

 

عوامل موثر بر انتخاب روش ساخت ساختمان

 

متریال و مصالح کاربردی

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب روش ساخت ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد؛ متریال و مصالح کاربردی می باشد. متریال و مصالح در هزینه آن نقش به سزایی دارد. به عنوان مثال می توان گفت از متریال های چند منظوره مثل محصولات سمنت برد در نمای ساختمان کف و … امروزه به صورت گسترده استفاده خواهد شد.

اندازه سازه

پس از اینکه شما هدف خود را از ساختمان مشخص کرده باید اندازه سازه را در نظر داشته باشید. محدودیت‌های تحمل بار با رشد ساختمان‌ها در ارتفاع با بارهایی که سازه باید تحمل کنند افزایش پیدا خواهد کرد. باید به شما اندازه و مقاومت سازه کافی باشد که این بار ها را به راحتی تحمل نماید.

عوامل محیطی

اگر شما به ویلاهای ساحلی دقت کرده باشید مشاهده خواهید کرد که معمولاً این ویلا در ارتفاع ‌های استفاده بیشتری ساخته شدند تا دربرابر موج های آبریز ایمن باشند. همچنین ساختمان باید به گونه ای باشد که از استحکام بالایی برخوردار بوده و همچنین در هنگام لرزش زمین مقاوم باشد. بنابراین باید در هنگام ساخت سازه عوامل محیطی را نیز مدنظر قرار دهید.

سرعت لازم ساخت

اگر شما قصد دارید از ساختمان خود را به سرعت احداث نمایید. برخی مصالح ساختمانی وجود دارند که کمک می کنند تا روند ساخت سرعت بگیرد. این مصالح به صورت پیش ساخته بوده و از روش هایی از قبل مهندسی شده به شما کمک می کند تا به سرعت ساختمان مورد نظر خود را احساس نمایید.

انواع روش ساخت ساختمان

 

انواع روش ساخت ساختمان

 

همانطور که ذکر شد روش های ساخت ساختمان از تنوع بالایی برخوردار می باشد. شما باید نحوه انتخاب روش ساخت ساختمان را مد نظر قرار دهید تا بتوانید مناسبی را انتخاب نمایید. برخی از انواع روش های ساخت ساختمان عبارتند از:

سازه چوبی

یکی از انواع روش ساخت ساختمان سازه های چوبی می باشد. ساخت اسکلت چوبی از جمله قدیمی ترین و پرکاربردترین انواع سازه ساختمانی در سراسر جهان می باشد. در سال های پیش توسط چوب که یک محصول طبیعی می باشد اقدام به ساخت سازه ها کردند که آن نیز بسیار آسان بوده و در تعداد زیادی نیز وجود دارد.

 هزینه آن نیز کمتر بوده و برای همه افراد قابل پرداخت می‌باشد. به همین خاطر در گذشته بیشتر از ساختمان‌های مسکونی توسط چوب ساخته می‌شدند. البته در حال حاضر نیز از این سازه ها استفاده می کنند که امروزه با تغییر اساسی در نحوه اتمام به فضای داخلی ساختمان به اتمام خواهد رسید.

در ابتدا توسط چوب دیوارهای خارجی و سقف را استفاده می کردند که پس از آن از مصالح و محصولاتی استفاده می‌کنند تا در برابر آتش مقاوم باشند. مانند سمنت برد بر روی چهارچوب استفاده می‌کنند. دیوارهای خارجی نیز توسط آجر، سنگ، سایدینگ غیر چوبی و … پوشیده خواهد شد. این مصالح باعث می‌شود تا مقاومت بیشتری در برابر آتش و همچنین عناصر و عوامل محیطی و فیزیکی داشته باشند.

مزایای سازه چوبی

  • قابل تجدید پذیر
  • هزینه کمتر
  • سرعت ساخت سازه بالاتر می باشد.
  • توسط ابزارهای معمول می توان ساخت و ساز کرد.

سازه سبک فولادی

یکی دیگر از انواع روش های ساخت ساختمان؛ سازه سبک فولادی می باشد. سازه فولادی سبک مثل سازه ال اس اف از نظر ساخت قاب مثل اسکلت چوبی می باشد. از مصالح سنگین تری در قطعات سازه ای نسبت به اعضای غیر باربر در آن استفاده خواهد شد. معمولاً از پوشش گالوانیزه جهت محافظت برخوردار خواهند شد. مثل تکنیک های ساخت چوب، ساخت فلز سبک امکان حمله آسان مواد همچنین برش و نصب را برای افراد به همراه دارد.

 همانطور که می‌دانید در ساخت چوب معمولاً از اره و میخ استفاده می شود. ولی در ساخت فولاد سبک از ابزارهای برش فلز و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سازه های فولادی دارای وزن سبک می باشند که مثل ساختمان‌های تجاری و … اگرچه ساخته فولاد با وزنه سبک به اندازه ساخت قاب چوبی در کارهای مسکونی معمولی است اما از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد.

مزایای سازه سبک فولادی

  • برخورداری از مقاومت بالا در برابر آتش
  • هزینه کم
  • نسبت مقاومت به وزن آن بیشتر می باشد
  • غذای کمتر به ابزار برش چفت و بست
  • سرعت ساخت ساز بالاتر است.

سازه آجر و بلوک

آجر و بلوک از متداول ترین انواع روش ساخت ساختمان می باشد. آجر و بلوک ارزانترین ساخت و ساز می باشد که بیشتر از سازندگان از این مصالح و متریال جهت ساخت ساختمان استفاده می‌کند. بهتر است بدانید ساخت بنای مدرن توسط این مصالح امکان دارد چند روز طول بکشد. توسط آجر و بلوک ساختار بسیار سنگین ایجاد خواهد شد.

 سازه اجر و بلوک در منطقه زلزله خیز چندان مناسب نیست. چرا که این سازه ها چندان سفت و محکم می باشند که در هنگام لرزش انعطاف پذیری مناسبی ندارد. بیشتر از این ساخت و سازها در جاهایی است که زمین لرزه اتفاق نمی افتد مود استفاده قرار می گیرد.

 این روش معمولاً دیوارهای تحمل کننده بار از آجر یا بلوک ساخته می‌شود و کف و سقف آن نیز توسط تیرچه های چوبی ساخته خواهد شد. بهتر است بدانید این کار را تنها ساختمانی است که می توانید توسط دست آجر یا بلوک را تنظیم نمایید.

 

مزایای سازه سبک فولادی

 

مزایای سازه با آجر و بلوک

  • آجر و بلوک از جمله مساله مورد نیاز می باشد که به راحتی قابل دسترس می باشند.
  • مقرون به صرفه است.
  • سرعت ساخت و اجرا در این سازه بالاست.

سازه فلزی

یکی دیگر از انواع روش ساخت ساختمان استفاده از ساخت سازه فلزی می باشد که بیشتر در ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا از ستون های فلزی و خرپا های فلزی جهت تقویت کف و ستون استفاده می‌شود. ساختمان های بلند مرتبه و بزرگ توسط ساخت سازه فلزی ساخته خواهد شد. چرا که حمل و نقل مواد توسط جرثقیل می‌باشد و توسط پیچ و مهره به سرعت به یکدیگر اتصال داده می شود یا جوش می خورند.

 فولاد معمولاً به راحتی در دسترس می باشد و اجزای ساخت و ساز استاندارد می باشند. برای بارهای استاندارد با ستون و دهانه مهندسی ایجاد می‌شود. سازه اصلی توسط فولاد سنگین ساخته می شود و ساختار غیر ساپورت از اجزای فولاد سبک استفاده می کند.

 فولاد دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد و در مناطق زلزله خیز و مناطق بادی شدید عملکرد بهتری دارد. فولاد بدون ایجاد تغییر شکل دائمی انعطاف‌پذیر بالایی دارد. از این محصول به عنوان ماده آلی برای ساختمان های بلند، پل‌ها و … می باشد.

مزایای سازه فلزی

  • مقاومت نسبت به وزن بالاست.
  • خردادی از انعطاف پذیری بالا به گونه ای که به راحتی خم می شود.
  • مهندسی شده قابل دسترس می باشند.
  • پیچ پرچ یا جوشکاری برای ساخت سریع استفاده می شود.

ساخت سازه بتنی

یکی دیگر از انواع روش های ساخت ساختمان؛ سازه بتنی می باشد. در ساخت اسکلت بتنی معمولاً از ستون های بتنی مسلح، تیرهای بتنی و دال های بتنی استفاده خواهد شد. بیشتر در پارکینگ، جاده‌های مرتفع، ساختمان های بلند و …از سازه بتن استفاده می شود. همانطور که می دانید بتن آرمه سالهاست مهندسی شده که از آن می توان در ساخت و ساز استفاده کرد.

 در سیستم جاده معمول از بتن های پیش ساخته استفاده خواهد شد. اما لازم است ستون ها و اسلب ها در محل نصب شوند. در ساخت و ساز ساختمان ها بتن در محل می‌ریزند. بهتر است بدانید ساخت بتنی در برابر زلزله، مقاومت چندانی ندارد اما در برابر باد و هوا از مقاومت خوبی برخوردار است.

مزایای سازه بتنی

  • سازه بتونی معمولا برای حداکثر مقاومت نیاز به زمان دارد.
  • بتن در ابعاد نامحدود کاربرد دارد.
  • تهیه بتن در محل ساخت و ساز
  • تهیه بتن ریزی در محل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

سازه پیش ساخته

معمولاً به سازه پیش ساخته سازه از قبل مهندسی شده نیز می‌گویند. اگر شما قصد دارید برای ساخت و ساز از یک روش سریع بهره مند شوید می توانید یک ساختمان از پیش ساخته شده را در نظر بگیرید. نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که سرعت آن بسیار بالا می باشد.

 همه قطعات معمولاً از قبل آماده پیچ و مهره به هم می باشند. این نوع ساخته ها محدود به مغازه‌ها، گاراژها، سوله ها، و موارد دیگر نیستند. شما می توانید یک خانه‌ای که از قبل پیش ساخته است را طراحی کرده و با توجه به نیاز مورد نظر خود از آن بهره مند شوید.

مزایای سازه پیش ساخته

  • اجرا و نصب سریع
  • طراحی و ساخت آسان
  • مهندسی شده برای تحمل بار سنگین
  • توجه به اینکه پیش ساخته می باشد معمولاً هزینه بیشتری برخوردار است.

در ابتدا این مقاله انواع روش های ساخت ساختمان را برای شما بازدیدکنندگان گرامی عرض کردیم. با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط مد نظر خود می توانید نوع مناسبی را از آن انتخاب کرده و بهره مند شوید. توجه داشته باشید برای تهیه تمامی مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و … می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ را سفارش داده و در روش سازه مدنظر خود از آن بهره مند شوید.

توجه داشته باشید در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می توانید با کارشناسان در تماس باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مراحل ساخت و ساز مسکن

برای ساختمان سازی از سازه بتنی یا سازه فولادی استفاده کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=17772

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *