امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مراحل ساخت و ساز مسکن

امروزه ساخت و ساز بسیار رواج پیدا کرده است؛ ساخت ویلا، ساخت آپارتمان و … از جمله سازه های بسیار محبوب می باشد. در این مطلب قصد داریم مراحل ساخت و ساز مسکن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ساخت و ساز مسکن یکی از اقدامات بسیار مهم و ارزشمند می باشد که شما باید سعی کنید این کار را به افراد متخصص و ماهر بسپارید. چرا که این کار نیازمند تخصص و مهارت بالا می باشد. همچنین این مصالح و مواردی که در ساخت و ساز مورد استفاده است بدون شک در انواع مختلف در بازار موجود است که شما باید از آن آشنایی کامل داشته باشید.

افرادی که در این زمینه فعالیت داشته باشند بدون شک به راحتی می‌توانند نوع مناسب محصول را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوند. در ادامه مراحل ساخت و ساز مسکن را ذکر می کنیم.

 

مراحل ساخت و ساز مسکن

 

مراحل ساخت و ساز مسکن به ترتیب

  • گودبرداری

توجه داشته باشید گودبرداری به عنوان اولین بخش مرحله ساخت خانه در بخش عملیاتی می باشد. این کار باید طبق اصول خاصی انجام شود تا خساراتی را به بار نیاورد.

خانه‌های با تعداد طبقات کم که زیر زمین و پارکینگ ندارند با توجه به تعداد طبقات معمولاً تا عمق یکم متر گودبرداری انجام می‌شود. برای ساختمان هایی که دارای طبقات زیاد و برجها می‌باشند گودبرداری تا رسیدن به اصطلاح زمین بهتر انجام خواهد شد.

  • اجرای بتن مگر

پس از گودبرداری به سراغ اجرای بتن مگر باید رفت که معمولاً با نام های بتن نظافتی، بتن سیمانی سبک و … نیز شناخته می شود. بهتر است بدانید ضخامت این بتن ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر می باشد که برای آماده سازی بستر خاک برای پی ریزی، جلوگیری از خوردگی آرماتور ها و … انجام خواهد شد.

  • آرماتور بندی

آرماتور بندی معمولا برای همه خانه ها چه خانه بتنی و چه خانه ای که با اسکلت فلزی انجام می شود مورد نیاز است. در آرماتور بندی توسط میلگرد تمام سطح بنا شبکه بندی خواهد شد. معمولاً در اینجا از میلگردها استفاده می شود که توسط جوشکاری یا سیم آرماتور بندی به یکدیگر اتصال خواهند داد.

توجه داشته باشید محکم بودن اتصالات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در هنگام وارد آمدن فشار های کششی زلزله این اتصالات تمام نیرو را تحمل خواهند کرد. در صورتی که از میلگردهای بی‌کیفیت در این مورد استفاده شود بدون شک باعث به بار آمدن خسارت های بسیاری می شود که شما باید سعی کنید محصولات را از باکیفیت ترین انواع آن انتخاب نمائید.

  • قالب بندی

پس از آرماتور بندی به سراغ قالب بندی باید برویدکه قالب بندی نیسز جزوه فعالیت های اجرای ساختمان  می‌باشد. در ایران معمولاً از قالب های چوبی به عنوان قالب برای قالب بندی استفاده می‌شود. البته انواع دیگر نیز موجود است که شما می توانید از آن بهره مند شوید.

پیش از قالب بندی باید سعی کنید قالب ها را چرب کرده تا قالب ها به بتن نچسبند. میزان و چگونگی چرب کردن قالب ها بسیار مهم می باشد که این کار به روش اصولی و صحیح باید انجام شود تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

  • بتن ریزی

پس از قالب بندی به سراغ بتن ریزی باید بروید که در این مرحله باید دقت کافی به کار ببرید تا به درستی انجام شود. پس از اینکه بتن ریزی انجام شد وقتی بتن ها شکل گرفتند باید قالب ها جدا شوند و برای اجرای اسکلت آماده می شوند.

  • اجرای اسکلت

برای اجرای اسکلت معمولاً از اسکلت فلزی یا بتنی استفاده خواهد شد.  هر دو این روش ها بسیار مناسب می باشند اما اسکلت فلزی هزینه بیشتری دارد. به همین خاطر اکثر کارفرمایان به سراغ اسکلت بتنی می روند.

در اسکلت باید ابتدا ستون ها ساخته شوند معمولا ستون هایب ک بیشترین بار را تحمل می‌کنند ستون های وسط بار می باشند. سپس ستون های کناری و بعد از آن به ساخت ستون های گوشه می‌پردازیند. پس از ساخت ستون ها، راه پله ساخته خواهد شد و سپس طبقات ساخته می شوند.

  • اجرای سقف

پس از پایان یافتن ساخت اسکلت به سقف یا به اصطلاح تیغ زنی باید بپردازید. در هر طبقه سقف ‌ها به شکل مربع و مستطیل تقسیم بندی خواهد شد. با استفاده از تیرچه ها مربع ها را به قطعات کوچکتری تقسیم کرده و در نهایت این قطعات کوچک را توسط آجر پر می کنند. امروزه از مصالح دیگری استفاده می کنند که معمولاً سبک تر بوده و عایق مناسبی در برابر حرارت و صدا می باشد.

 

مراحل ساخت و ساز مسکن

 

  • دیوار چینی

پس از تکمیل شدن طاقها انجام خواهد شد معمولاً دیوار چینی‌ها توسط آجر انجام می‌شود. ولی از دیوارهای پیش ساخته نیز می توان استفاده کرد. در پایان اجرای سقف و دیوار چینی بتن پاشی با استحکام بیشتر صورت می گیرد.

  • اجرای تاسیسات

یکی دیگر از مراحل ساخت و ساز مسکن پس از دیوار چینی؛ اجرای تاسیسات مثل لوله کشی های گاز، آب و برق کشی می‌باشد که باید به درستی انجام دهید. پس از اجرای تاسیسات  باید به سراغ گچ و خاک رفته و سپس چهارچوب درها و پنجره ها را نصب کنید. مراحل بعد شامل کف سازی، گچ کاری و … می باشد. اجرای نما از مراحل آخر است که شما می توانید پس از گچ کاری نما را اجرا نمایید.

نما از جنس سنگ، فلز، شیشه و سیمان می باشد. پس از این که نازک کاری به اتمام رسید باید به سراغ اجرای دکوراسیون داخلی و فضاهای سبز بروید که آخرین مرحله ساخت خانه به حساب می آید. این مرحله شامل کابینت، کمد دیواری، وان، پکیج، رادیاتور، آیفون و … می باشد.

توجه داشته باشید در ساخت و ساز مصالح زیادی از جمله مصالح فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. کیفیت و مرغوبیت این مصالح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه داشته باشید شما باید میلگردهایی که در بتن استفاده می شود و یا تیرآهن هایی که جهت استحکام بیشتر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و .. را سعی کنید از فروشگاه های معتبر و مجاز تهیه کنید. تا دغدغه ای بابت کیفیت و مرغوبیت محصولات فولادی نداشته باشید.

پیشنهاد می کنیم جهت تهیه انواع محصولات فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. مجموعه اهن هایپر همواره در تلاش است تا محصولات باکیفیتی را روانه بازار کند. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ساخت و ساز بدون پروانه

چگونه با ساخت و ساز پولدار شویم؟

مراحل ساخت و سازه پروژه‌های عمرانی

https://ahanhyper.com//?p=20739

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *