امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

تیرآهن ها مصالحی هستند که کاربردهای زیادی در ساخت سازه دارند. تیرآهن ها به روش های مختلفی  به سقف، دیوار و … وصل شده و به کار می روند. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه اتصال دو تیرآهن به هم بپردازیم. از شما همراهان عزیز دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در اینباره همراه ما باشید.

در ابتدای مبحث نحوه اتصال دو تیرآهن به هم اول باید تیرآهن را بشناسید. تیرآهن، پروفیلی است که وظیفه تحمل تنش های حاصل از لنگر خمشی و نیروی برشی را برعهده دارد. تیرآهن در موارد زیادی کاربرد دارد که عمده کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی است. تیرآهن ها یک سازه فلزی پرکاربرد هستند که بسته به نوع آن وظایف مختلفی دارند. این پروفیل از دو بخش بال و جان تشکیل شده است که بخش اصلی و میانی تیرآهن جان و به لبه‌ها و کناره‌های آن بال می‌گویند.

آشنایی با نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

تیرآهن ها برای استفاده در سازه ها باید به یکدیگر اتصال یابند. این اتصال با روش های متفاوتی انجام می شود. رایج ترین انواع اتصالات دو تیرآهن به هم در سه نوع است. در ادامه به بررسی نحوه اتصال دو تیرآهن به هم می پردازیم.

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم از طریق دوبله کردن: نحوه اتصال دو تیرآهن به هم در این روش بدین گونه است‌ که اول دو تیرآهن را بر روی یک سطح صاف کنار هم و بهم چسبیده بگذارید. سپس دو سر و وسط ستون ها جوشکاری شده و ستون ها برگردانده شود و مثل قبل جوشکاری صورت گیرد. بعد ستون را معکوس کرده و در قسمت وسط جوشکاری انجام‌ شود. همین مراحل را در قسمت دیگر ستون انجام‌‌ دهید. این روش اتصال از پیچش ستون در اثر حرارت زیاد جوشکاری جلوگیری می کند.

 

اتصال دو تیر آهن به یکدیگر

 

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم با یک ورق سراسری روی بال ها: در مقاطع مرکبی ورق اتصال روی دو نمیرخ وصل می شود تا مقطع مرکب تشکیل شود.

فاصله جوش های غیر ممتد که ورق را به نیمرخ متصل می کند؛ بیشتر از ۳۰ سانتیمتر نباید شود. حداکثر فاصله در فولاد معمولی به صورت ۲۲ در می آید.

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم با بست های فلزی (تسمه): ستون های مرکبی متداول ترین نوع ستون ها در ایران هستند. نحوه اتصال دو تیرآهن به هم در این روش به این صورت است که در این ستون ها دو تیرآهن به فاصله مشخص از هم قرار گرفته و قیدهای افقی، چپ یا راست این دو نمیرخ را به هم وصل می کند. بست های چپ و راست که مثلثی شکل هستند؛ نسبت به قیدهای موازی مقاومت بهتری دارند.

کاربرد اتصال تیر آهن

با توجه به مبحث نحوه اتصال دو تیرآهن به هم‌ باید ذکر شود اتصال تیرآهن در موارد زیادی کاربرد دارد. استفاده از تیرآهن در ساختمان های فلزی رایج است. اتصال تیرآهن معمولاً در سازه فولادی با چند طبقه بتنی و چند طبقه فولادی انجام می شود. همچنین در سازه فولادی با هسته بتنی مرکزی از اتصال تیر آهن استفاده می شود. لازم به ذکر است که در سازه فولادی ترکیب شده با مقاطع فولادی نیز اتصال تیرآهن انجام می شود. در سازه فولادی با تیرآهن ستون بتنی نیز اتصال تیرآهن کاربرد دارد.

 

کاربرد اتصال تیر آهن

 

اهمیت اتصال تیرآهن

با توجه به مبحث نحوه اتصال دو تیرآهن به هم باید بدانید اتصال تیرآهن ها به هم باعث تحمل و تقسیم نیروهای عمودی و جانبی در تمام قسمت های سازه می شود. این کار از تجمع تنش در یک نقطه جلوگیری کرده و دوام و استقامت سازه را افزایش می دهد. اتصالات تیرآهن ها در سازه ها یک امر بسیار مهم بوده و اجرای صحیح آن از الزامات هر سازه است.

نکات مهم در نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

در نحوه اتصال دو تیرآهن به هم بهتر است که شاه تیر با دهانه بزرگتر در داخل شاه تیر با دهانه کوچکتر قرار گیرد. به علت کوتاه بودن دهانه در این حالت لنگر خمشی کمتری ایجاد شده در نتیجه می توان از تیرآهن ضعیفتری استفاده کرد. همچنین نوع اتصال تیرآهن و کاربرد آن بستگی به نوع سازه فلزی دارد.

 

نکات مهم در نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

 

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های ارائه دهنده محصولا فولادی در سطح ایران می باشد. این مجموعه با توجه به سابقه درخشان و شناخت نیازهای بازار محصولات با کیفیتی را ارائه خواهد داد. یکی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به تیرآهن اشاره کرد. سایزهای تیرآهن ۱۲، تیرآهن ۱۴، تیر آهن ۱۶، تیرآهن 18، تیر آهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰ از جمله پرکاربردترین سایز ها می باشد.

برخی دیگر از محصولات این مجموعه می توان به ورق استیل، ورق قطعات، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

روش های اتصال فولاد

https://ahanhyper.com//?p=38586

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *