امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

تیرآهن ها از مصالحی هستند که در موارد زیادی استفاده شده و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

در ابتدا باید با ستون بتنی آشنا شد. ستون یکی از اعضای اصلی سازه است. ستون بتنی وظیفه دارد بارهای فشاری وارده از روسازه را به زیرسازه منتقل کند. اکثر ستون های بتنی از بتن مسلح ساخته می شوند. ستون به وسیله تیرآهن به کف زمین و طبقات بالایی متصل می شود. تیرآهن ها به روش های مختلفی به ستون بتنی متصل می شوند.

اجزای ستون بتنی

از مهم ترین اجزای ستون بتنی عبارتند از:

سر ستون: در ادامه مبحث اتصال تیرآهن به ستون بتنی باید ذکر شود سر ستون بخش بالای ستون است که بارهای وارد شده به روسازه را تحمل می کند. معمولا در ستون های نگهدارنده دال های تخت بدون کتیبه یا با کتیبه سر ستون ساخته می شود‌.

کتیبه: یک بخش بین سر ستون و دال بتنی است که به شکل مستطیل بوده و با توزیع بارهای وارد شده از گسیختگی و برش دال جلوگیری می کند‌. معمولا کتیبه از سر ستون بزرگتر است.

پایه ستون: بخش پایینی ستون است که از اجزای دیگر ستون نگهداری می کند.

بدنه: پایه ستون بین پایه و سر ستون قرار داشته و به صورت بلند و باریک است. ضخامت بخش پایینی و بالایی بدنه برای انتقال بهتر بار و بهبود سازه با نزدیک شدن به سقف و کف افزایش می یابد.

میلگرد: ستون های بتنی اکثرا از آرماتورهای طولی و عرضی ساخته شده اند. این آرماتورها مقاومت کششی بتن را بیشتر کرده و امکان اتصال عضوها به ستون را فراهم می کند.

براکت: بخش بیرون زده ستون های بیرونی سازه است که از تیر نگهداری می کند. در مقاصد تزئینی نیز از براکت ستون استفاده می شود‌.

آشنایی با نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی به دو صورت اتصال صلب و گیردار و اتصال مفصلی هستند. هر کدام از این حالت ها به چند قسمت تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

اتصالات صلب و گیردار: این اتصال در مواردی که از طرف تیر یا ستون در سر گره ها ممان جذب شود؛ به کار می‌رود. در این اتصال جوش به صورتی است که قطعه کاملا گیردار بوده و دور تا دور قطعه جوش می شود. در این جوش قطعه نمی‌تواند هیچ گونه حرکتی بکند. همچنین در این اتصال زاویه بین تیر و ستون نمی تواند تغییر کند. انواع اتصالات صلب گیردار عبارتند از: اتصال صلب با جفت سپری، اتصال صلب با جفت موازی، اتصال صلب با صفحه انتهایی روی ستون

اتصالات مفصلی: اتصالات مفصلی در یک طرف همه سازها به کار می رود. این اتصال ساده بوده و برای اتصال دو قطعه به کار رفته و هیچ ممانی را تحمل نمی کند. در اتصالات مفصلی نحوه جوش به این شکل است که در مورد  نبشی و فقط بر پایینی و بالایی جوش شده و دیگر قسمت ها جوش نمی شود. همچنین در این اتصال زاویه بین تیر و ستون می‌تواند تغییر کند. انواع اتصالات مفصلی عبارتند از: اتصال ساده نشسته، اتصال به وسیله صفحه نشیمن و صفحه برشگیر، اتصال به وسیله صفحه نشیمن و لچکی

 

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

 

نحوه اجرای اتصال تیرآهن به ستون بتنی

اتصال تیر بر روی ستون: با توجه به مبحث نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی باید ذکر شود در اتصال تیر بر روی ستون اتصال درون ستون مقاطع فولادی چون میلگرد، پلیت و پروفیل وجود دارد که تیر روی قسمت بیرونی آن و یا کمی وارد آن شده و نصب می شود. در این روش ۲ نبشی را در کناره ها یا بالا و پایین انتهای تیرآهن پیچ کرده سپس آن ها را به ستون پیچ می کنند. به جای نبشی می توان از ورق سیاه نیز استفاده کرد. از روش های دیگر این اتصال پوشاندن دور تا دور ستون در محل اتصال با ورق سیاه به صورت غلاف است‌.

اتصال تیر داخل ستون: در ادامه باید ذکر شود در اتصال تیر داخل ستون، تیر از داخل ستون عبور کرده و هیچ اتصال پیچشی یا جوشی بر روی آن وجود ندارد. امکان دارد که چسمه محل اتصال، محل تلاقی دو تیرآهن باشد که یکی از آن ها برش خورده و توسط جوش یا پیچ به تیر دیگر متصل می شود.

الزامات طراحی و اجرای ستون بتنی

ابعاد استاندارد ستون بتنی: در ادامه باید ذکر شود برای ستون بتنی ابعاد استانداردی وجود ندارد. عوامل متعددی چون نوع ستون، فاصله بین دو ستون، ابعاد آرماتور طولی و ابعاد آرماتور عرضی همگی بر ابعاد ستون بتنی تأثیرگذار هستند. ستون بتنی بر اساس عوامل گفته شده طراحی می شود.

حداکثر فاصله دو ستون: فاصله دو ستون بتنی از مرکز به مرکز بیشتر از ۴ تا ۵ متر نباشد. اگر این فاصله زیاد شود ابعاد مورد نیاز برای اجرای ستون نیز افزایش می یابد. فاصله زمانی بتن ریزی اعضا و ستون پس از گیرش مناسب هر عضو انجام می شود و فاصله زمانی مشخصی برای آن تعیین نشده است. البته طبق استاندارد Acl_318 و Acl_301 بتن ریزی دال و تیر بر روی ستون یا دیوار پیش از گیرش اولیه مجاز نیست.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر جهت ارائه محصولات و مقاطع فولادی فععالیت دارد. برخی از این محصولات پرکاربرد می توان به میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش، انواع ورق های فولادی، ورق استیل، ورق قطعات، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع نبشی، تیرآهن نرمال و … اشاره کار برای سفارش از سراسر ایران می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره با کارشناسان فروش آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن

طراحی و ستون گذاری مورب

https://ahanhyper.com//?p=38584

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *