امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های اتصال فولاد

از اتصال چند قطعه به هم سازه های فولادی تشکیل می شوند. این اتصالات وظیفه دارند عضو ها را کنار هم نگه دارند. یکی از مهمترین بخش سازه های فولادی اتصالات می باشد. در این مقاله انواع روش های اتصال فولاد و معیارهای مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معیار تقسیم بندی روش های اتصال فولاد

بهتر است بدانید روش های اتصال فولاد به طور کلی ۵ دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. اتصالات براساس ابزار اتصال
  2. اتصالات براساس محل اجرا
  3. اتصالات براساس المان های سازنده
  4. اتصالات براساس توزیع نیروهای داخلی
  5. اتصالات براساس عضوهای متصل شونده

معیار تقسیم بندی روش های اتصال فولاد

عوامل موثر بر روش های اتصال فولاد

 عوامل متعددی در انتخاب روش های اتصال فولاد تاثیرگذار هستند که می توان به وجود استانداردهای مشخص، سادگی اجرای اتصالات و نوع قطعات مورد استفاده و … اشاره کرد. با توجه به این موارد که ذکر شد می توان روش مناسبی را جهت اتصال فولاد های مختلف انتخاب کرد.

انواع روش های اتصال فولاد

اتصالات برشی: نیروی بین دو قطعه سازه را انتقال می دهند. مثل یک مفصل عمل کرده و از پرکاربردترین اتصالات سازه های فولادی می باشند.

اتصالات نبشی: از چند لچکی که به شکل مثلث هستند؛ برای نگه داشتن قطعات کنار هم استفاده می شود. اتصالات نبشی از روش های اتصال فولاد است که مقاومت اتصال را بالا می برد.

اتصالات تر یا جوشی: در ساختمان های فولادی مصرف جوش بیشتر و مزیت آن آشکارتر می‌شود. نقطه اتصال قطعه به هر شکلی باشد؛ می‌توان آن را جوش داد. احتمال زنگ زدگی در محل جوش کمتر است زیرا درز اتصال به وسیله جوش پوشانده شده و صاف می شود. در نظر داشته باشید که انواع متفاوتی از جوش وجود دارد که می توان به جوش اکسیژن، جوش الکتریسیته، جوش کاربید، دوش بر اثر فشار زیاد، لحیم کاری و هویه و … اشاره کرد.

اتصالات خمشی: انتقال نیروی گشتاور خمشی بین ستون و تیر را فراهم می‌کند. اگر یک تیر فرعی دارای گشتاور داخلی باشد؛ اتصالات باید گشتاور را انتقال دهند. تحمل نیروی گشتاور مقاومت اتصالات را بالا می برد. اتصالات خمشی از روش های اتصال فولاد است که هزینه بالایی دارد. برای کم کردن هزینه در این نوع اتصال از یک یا دو اتصال خمشی در قطعات فولادی استفاده می شود.

اتصالات صفحه ای یا تک ورق: نیروی وارد شده را بین اعضا توزیع می کند. در این اتصالات برای نگه داشتن دو قطعه از کنار هم از یک ورق استفاده می شود که برای اتصال آن می توان از پیچ و جوشکاری استفاده کرد.

اتصالات محوری: معمولاً برای اتصال ستون به ستون یا تیر به تیر استفاده می شود. وظیفه مقاومت در برابر بارهای محوری را دارند. این روش اتصال فولاد خود به انواع مختلفی همچون وصله‌ای، خرپا و مهاربند تقسیم می شود.

اتصال به کمک تا کردن: یکی از روش های اتصال فولاد تا کردن است که نیاز به قطعه جدی ندارد و ورق های نازک را روی هم تا کرده و انجام می‌شود. این روش در آب بندی قطعات شیروانی و ساخت کانال بسیار استفاده می شود.

 

عوامل موثر بر روش های اتصال فولاد

 

اتصالات خشک: در این روش یک قطعه جدید اضافه کرده و دو قطعه را به هم وصل می کنند. در این نوع از روش های اتصال فولاد وصل کردن به چند طریق انجام می شود. این روش ها قابل کنترل بوده و دقیق اجرا می شوند. پیچ: دو قطعه فولاد را سوراخ کرده پیچ را داخل آن گذاشته سپس واشر را گذاشته و مهره می کنند. تعداد پیچ و مهره ها و نوع واشر با توجه به محاسبات به دست می‌آید. قبل از انجام این کار قطعات را توسط شوینده حتماً تمیز کنید. در زمان انجام اتصال پیچ باید دقت شود که سوراخ ها کاملاً روبروی هم بوده و جفت هم باشند. دقت کنید سوراخ ها صدمه نبینند.

پرچ: دو قطعه را سوراخ کرده سپس پرچ را از بین سوراخ عبور می دهند و طرف دیگر پرچ را توسط دستگاه های مخصوص داغ کرده و شکل می دهند. پرچ ها در ابعاد، قطرها و کیفیت های مناسب می باشند. این کار سرعت را بالا می‌برد. امروزه برای وصل کردن دو ورقه نازک از روش برش استفاده می کنند.

اجرای روش های اتصال فولاد به کمک جوشکاری

 در این روش به منظور اتصال قطعات به هم معمولا از روش قوس الکتریکی استفاده می شود. در این روش بین میله فولادی روکش شده و قطعات فولادی به کمک قوس الکتریکی حرارت تولید می‌شود. این دما باعث می‌شود قطعات فولادی و میله فولادی ذوب گردند. بعد از خشک شدن قطعات فولادی به یکدیگر وصل می گردند. میله فولادی روکش شده با مقاومت بالا می باشد.

بعد از سرد شدن جوش با ضربات چکش این روکش را جدا کرده و فلز مذاب نمایان می شود. قطر و نوع الکترود ها مختلف و بر اساس نحوه جوشکاری و قطعات فولادی انتخاب می شود. الکترودها را در جای خشک و گرم و بدون رطوبت نگه داری کنید. جوشکاری از جمله روش های اتصال فولاد است که از اهمیت بالایی برخوردار بوده به همین علت باید توجه شود که جوشکاری یکنواخت، زنجیری و بدون عیب و توسط افراد متخصص انجام شود.

 

اجرای روش های اتصال فولاد به کمک جوشکاری

 

نکات لازم برای اجرای صحیح روش های اتصال فولاد

  • باید سطح مورد نظر تمیز و عاری از هرگونه خاک، زنگ زدگی و … باشد.
  • قطعات باید به قدر کافی ذوب شوند.
  • سطح جوش نباید سوخته، تو رفته و یا برآمده باشد.
  • بین قطعات باید درزهای ۲ میلی متری وجود داشته باشد.
  • جوشکاری باید با دقت بالا انجام شود که قطعات به همان شکل اصلی خود باقی بمانند.

از آنجا که اتصالات وظیفه دارند نیرو را بین چند عضو ساده توزیع کنند؛ بر روی ایمنی آن تاکید زیادی شده است. انتخاب روش های اتصال فولاد به علت ایمنی و جلوگیری از هزینه های اضافی از اهمیت بالایی برخوردار است. تنها در صورتی این اتصالات به درستی عمل می کنند که با توجه به فولادهای مد نظر بتوانید روش مناسب را انتخاب نمائید.

مزایای انواع اتصالات فولاد

همان طور که ذکر شد روش های اتصال فولاد بسیار متفاوت می باشد. اما این روش ها از یک سری مزایای مشترک برخوردارند که عبارتند از:

  • سرعت بالا در نصب اتصالات
  • بهره وری بالا
  • سهولت طراحی
  • مقاومت بالا

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. برخی از این مقاطع می‌توان به انواع تیرآهن در سایزهای 12 الی 30،  انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه و … اشاره کرد. می ‌توانید این مقاطع فولادی را در سایز ها و انواع مختلف از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره‌مند شوید. جهت دریافت مشاوره و راهنمایی نیز با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

روش های استحکام دهی فولاد

https://ahanhyper.com//?p=32925

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *