امروز : سه‌شنبه 26 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد و محاسبه مقدار میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

کاربرد و محاسبه مقدار میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک به چه صورت است؟ دیگر همه از انواع بتن ها و نقش فوق العاده آن ها در ساختار هر نوع سازه ای به خوبی مطلع هستند. بلوک های بتنی به دلیل سختی و مقاومت بی رقیب خود به منظور بالا بردن استحکام و ایمنی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

متأسفانه یکی از ضعف های همین بتن های فوق مقاوم، آسیب پذیری آن ها در برابر تغییرات دمایی است، بدین صورت که ممکن است در اثر وقوع سرما و گرمای فصول و یا روز و شب، تحت انبساط و انقباض قرار گرفته و دچار ترک خوردگی شوند. همین ترک خوردگی ها نیز در صورت بیشتر شدن، سبب ریزش سقف و به خطر افتادن جان و مال ساکنین ساختمان خواهد شد.

قطعاً یکی از راه های جلوگیری از وقوع این حادثه، کاربرد میلگرد یا آرماتورهای فولادی در سقف تیرچه بلوک می باشد، چرا که آن ها مقاومت بتن را چند برابر خواهند نمود، اما جالب است بدانید میلگردی که مقاومت دمایی نداشته باشد، تنها شرایط بتن را بدتر خواهد نمود.

لذا میلگردهای حرارتی طراحی شده اند تا دیگر شاهد چنین رخدادهایی در صنعت ساخت و ساز نباشیم. در ادامه همین مقاله، قصد داریم تا شما را میلگردهای حرارتی و کاربرد و محاسبه مقدار آن ها در سقف تیرچه بلوک به طور کامل آشنا کنیم.

 

کاربرد و محاسبه مقدار میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

تعریف میلگرد حرارتی

یکی از معایب سقف های تیرچه بلوک، ترک خوردن سریع آن ها در اثر انبساط و انقاباض می باشد. میلگردهای حرارتی در اصل به منظور جلوگیری از واکنش های انبساطی و انقباضی در بتن ها طراحی شده اند تا با مقدار کربن اندکی که در ساختار خود دارند، با تنش های بتن مقابله خواهند نمود.

این عملکرد آرماتور های حرارتی طی نورد گرم به وجود می آید و در آن خاصیت ارتجاعی بلوک های بتن افزایش خواهد یافت.

میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک چه کاربردی دارد؟

حال ممکن است با خود بگویید که اصلاً سقف تیرچه بلوک یعنی چه! به عبارتی ساده، سقف تیرچه بلوک نوعی سقف است که در ساختار آن از تیرچه و بلوک های سیمانی بهره برده می شود.

بتن ریزی در سقف های دارای تیرچه به منظور کاهش مقاومت کششی است و بتن یا تیرچه نبایستی به صورت تک در این سقف ها به کار رود، چرا که مکمل یکدیگر می باشند.

میلگردهای حرارتی به صورت شبکه ای و با کمک جوش سرد یا مفتول به منظور عدم جمع شدگی بتن به کار رفته در سقف تیرچه بلوک اجرا می شود. این میلگردها با قرار گرفتن در داخل بتن به صورت عمود و چپ و راست، از ایجاد تنش های افت حرارت بتن جلوگیری خواند نمود.

اما اگر تصور می کنید کاربرد این میلگردها تنها به مورد بالا ختم خواهد شد، کاملاً در اشتباهید! چرا که در واقع آن ها دارای خاصیت ضد آتش سوزی و تخریب ساختمان نیز می باشند.

محل دقیق قرارگیری آرماتور حرارتی در سقف تیرچه بلوک

محل دقیق قرارگیری میلگردهای حرارتی در این سقف ها، حدود یک سوم بالای ضخامت دال بتنی در نظر گرفته می شود و فاصله آن ها نسبت به یکدیگر نیز بایستی 25 سانتی متر تعیین گردد.

نصب میلگردهای حرارتی در سقف تیرچه بلوک

از آن جایی که به طور معمول برای اجرای این میلگردها از سیم های مفتول استفاده می شود، نصب آن ها به کمک این سیم ها با دو روش ضربدری و کراواتی امکان پذیر می باشد.

در روش ضربدری، ابتدا میلگردهای حرارتی را بر روی یکدیگر قرار داده و سپس سیم مفتول را به صورت ضربدری از بالا و پایین آن ها رد می کنند. در آخر سیم با گاز انبر بریده می شود.

اما در روش کراواتی، پس از آن که میلگردها را بر روی هم قرار دادند، ابتدا سیم مفتول را دور میلگرد پایینی پیچیده و سپس از روی میلگرد بالایی عبور خواهند داد تا سیم مفتول به مانند کراوات بر روی میلگرد پیچیده شود.

مزایای استفاده از میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

همانطور که اشاره نمودیم، مزایای میلگرد حرارتی شامل جلوگیری از تنش های بتن، تحمل بار ساختمان و جلوگیری از آتش سوزی در ساختمان می شود.

کافیست تا ترکی بر روی بلوک های این سقف ها ایجاد شود تا آب و سولفات ها وارد ساختار بتن شده و بتن و آرماتوربند داخل آن را دچار فرسایش نمایند. همچنین وجود این آرماتورها در این سقف ها، اتصال تیرچه ها به سقف را تقویت می نمایند.

 

کاربرد و محاسبه مقدار میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

معایب به کارگیری میلگرد حرارتی

خیلی از مهندسین سازه به مزایای آرماتور بندی حرارتی اعتقادی نداشته و استفاده از آن ها را اتلاف زمان و پول خود می دانند و بجای آن ها، استفاده از الیاف حرارتی، فوق روان کننده ها و بتن دارای میزان آب کمتر را برای جلوگیری از ایجاد ترک در بتن پیشنهاد می دهند.

خرید میلگردهای حرارتی از فروشگاه آهن هایپر

به علت نقش بسیار تأثیر گذار آرماتورهای حرارتی بر مقاومت ساختار بتن های به کار رفته در سقف، بایستی از کیفیت و استانداردهای ساختاری و تولیدی آن ها اطمینان حاصل نمود. بدین منظور ضروری است تا تهیه میلگردهای حرارتی را از معتبر ترین فروشگاه های سطح کشور تهیه نمود.

فروشگاه آهن هایپر با دارا بودن سال ها تجربه درخشان در زمینه عرضه بهترین و باکیفیت ترین آهن آلات و قطعات فولادی، در بین سازندگان شناخته شده است.

می توانید با اعتماد به اعتبار مجموعه ما، هم اکنون از موجودی و قیمت محصولات وب سایت ما بازدید نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

میلگرد حرارتی چیست؛ هر آنچه باید درباره آن بدانید

چرا برای مسلح کردن بتن به میلگرد حرارتی نیاز داریم؟

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف سازه ها

 

https://ahanhyper.com//?p=18178

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *