امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مقدار میلگرد برای هر متر مربع

در این مقاله از سری مقالات وب سایت آهن هایپر تصمیم داریم به بررسی مبحث مقدار میلگرد برای هر متر مربع بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کرده و تا پایان همراه ما باشید.

در ساختمان سازی قبل از اینکه کاری را شروع کنید؛ ابتدا باید به بررسی دقیق نقشه و میزان مصالح مورد نیاز از جمله میلگرد و تیرآهن بپردازید تا هزینه ساخت و اجرا را برآورد نمایید. برای این کار و بررسی مقدار میلگرد برای هر متر مربع باید نکاتی را مدنظر در ادامه برخی از این نکات لازم را بیان خواهیم کرد.

  1. اطلاعاتی که در هر ویرایش آیین نامه های معتبری که اصول آن را باید رعایت کنید؛ مطالعه نمایید. در نظر داشته باشید که شما عزیزان باید آخرین ویرایش آیین نامه ها را مطالعه نمایید؛ چرا که ویرایش جدید با ویرایش قبلی تفاوت هایی را دارد.
  2. نوع کاربری ساختمان را نیز باید مورد توجه قرار دهید. به طور کلی هرچه ساختمان پرجمعیت و برای کاربردهای عمومی و همگانی بیمارستان باشد؛ باید وزن اسکلت سازه بیشتر شود.
  3. محل قرار گرفتن ساختمان با توجه به موقعیت لرزه ای، طوفانی و … در نظر بگیرید. به طور کلی در این موقعیت های حساس به خاطر استفاده بیش از فولاد وزن اسکلت ساختمان بیشتر و سنگین‌تر خواهد شد.
  4. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کنید؛ ارتفاع طبقات ساختمان ها می باشد. هر چه ارتفاع کل ساختمان بیشتر باشد؛ بدون شک وزن اسکلت ساختمان نیز بیشتر خواهد شد.
  5. یکی از نکات بسیار مهم که باید حتما توجه کنید؛ فاصله بین هر ستون است. برخی از مهندسان معمار جهت ایجاد فضای مناسب معماری مثل محور به محور ستون ها را بیشتر در نظر می‌گیرند. این کار از لحاظ فنی مشکلی ندارد؛ اما هزینه تمام شده آن را بیشتر و بالاتر خواهد بود.
  6. انواع سقف ساختمان ها بسیار متفاوت می باشد. به طور کلی با توجه به نوع ساختمان، نقشه معماری سازه، هزینه ها، فاصله ستون ها از یکدیگر و … می توانید نوع سقف ساختمان را مشخص کنید.
  7. نوع اسکلتی که برای ساختمان در نظر بگیرید؛ از نکات بسیار مهمی است که هر یک از اسکلت های متفاوت از مقاطع متنوعی در آن استفاده می شود.

با توجه به مبحث مقدار میلگرد برای هر متر مربع باید ذکر کنیم که سقف ساختمان از جمله موارد بسیار تاثیرگذار بر میزان آرماتور مورد نیاز در ساختمان می باشد. به طور کلی می توان گفت که در ساختمان سازی، سقف معمولا به روش های مختلف تیرچه بلوک، تیرچه بتنی، تیرچه کرومیت، کامپوزیت، دال تخت و … اجرا خواهد شد.

 

سقف تیرچه بلوک

 

سقف تیرچه بلوک

در ادامه مبحث مقدار میلگرد برای هر متر مربع باید ذکر کنیم که میلگرد مصرفی در این نوع سقف به خاطر کمتر مصرف شدن مقطع پایین ترین سقف دال می باشد. جهت محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز به ازای هر مترمربع زیربنای ساختمان بین ۵ تا ۷ کیلوگرم باید در نظر بگیرید. سپس از حاصل ضرب متراژ زیر بنا در 5 تا 7 کیلوگرم وزن میلگرد مورد نیاز را می توانید به دست آوردید.

سقف دال

در این این نوع سقف حدود یک برابر و نیم از روش تیرچه بلوک، میلگرد بیشتری استفاده خواهد شد. به خاطر کیفیت پایدار معمولا از نظر قیمت و استحکام بسیار بهتر می باشد. در سقف دال بتنی مقدار میلگرد برای هر متر مربع 10 تا 16 کیلوگرم می باشد. برای داشتن وزن مقاطع مورد نیاز می توانید متراژ زیربنا را در ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم ضرب کرده و وزن میلگرد مورد نیاز را به دست آورید.

هر متر مربع چقدر میلگرد لازم دارد؟

با توجه به مبحث مقدار میلگرد برای هر متر مربع باید ذکر کنیم که برخی از افراد بر این باورند که هزینه ساخت اسکلت بتنی تا حدودی کمتر از هزینه ساخت اسکلت فلزی می باشد. در صورتی که این کاملا اشتباه و غلط است. هزینه های هر دو اسکلت تقریباً با یکدیگر برابر و یکسان می باشند. البته در برخی موارد مشاهده خواهد شد که اسکلت های بتنی معمولا هزینه بیشتری از اسکلت های فلزی دارد. به طور کلی می توان ذکر کرد که اسکلت بتنی از بتن و آرماتور تشکیل می شود.

 

هر متر مربع چقدر میلگرد لازم دارد؟

 

 اگر شما بخواهید که این نوع اسکلت را با اسکلت تمام فلزی مقایسه کنید؛ بدون شک وزن بتن حدود ۳۵ درصد کمتر از اسکلت فلزی خواهد بود. در صورتی که هزینه های بتن ریزی، زمان زیادی را برای اجرای کار نیاز دارد؛ مقدار میلگرد ها، اجرت و دستمزد کار و … را نیز باید در نظر بگیرید که کمبود وزن اسکلت بتنی را نسبت به اسکلت فلزی جبران خواهد کرد.

با توجه به مبحث مقدار میلگرد برای هر متر مربع باید ذکر کنیم که طبق نقشه اسکلت فلزی مهاربندی هم مرکز در نظر بگیرید؛ مقدار میلگرد مورد نیاز بین ۴۰ تا ۷۰ کیلو گرم به ازای هر متر مربع خواهد. اما در صورتی که مهاربندی غیر هم مرکز باشد؛ حدود ۵۰ تا ۷۵ کیلوگرم خواهد بود. در نظر داشته باشید که در سازه های فولادی با قاب خمشی ویژه مقدار مورد نیاز میلگرد بین ۷۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم، و در نوع معمولی بین ۷۰ تا ۱۱۵ کیلوگرم باید در نظر بگیرید.

این مقادیری که ذکر شده است در اسکلت های بتونی کاملاً متفاوت می باشد. در نظر داشته باشید که در اسکلت بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی بهتر هر متر مربع حدود ۳۵ تا ۶۰ کیلوگرم و در اسکلت بتنی با قاب خمشی حدود ۴۰ تا ۷۰ کیلوگرم میلگرد مورد نیاز می باشد. همچنین برای قاب خمشی معمولی بین ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم در هر متر مربع آهن آلات و میلگرد مورد نیاز است.

 

هر متر مربع چقدر میلگرد لازم دارد؟

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد می باشد. شما مخاطبان گرامی برای ساخت و ساز نیاز به مصالح فولادی از جمله انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه و … دارید. برای تهیه تمامی مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید.

در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش در تماس باشید. به صورت کاملاً رایگان مشاوره و اطلاعات لازم را دریافت نمایید. امیدواریم محصولات با کیفیتی را خریداری کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع استاندارد میلگرد و مشخصات آنها

هر بندیل میلگرد چند شاخه و وزن آن چند کیلوگرم است؟

https://ahanhyper.com//?p=36632

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *