امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶

فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶ جزء فولادهای گرید 300 به شمار می آید. فولادهای زنگ نزن به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در محیط های خورنده دارند برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین می توان گفت که به دلیل مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و همچنین خواص مکانیکی که دارند، عموما برای کاربردهایی که نیاز به کار پذیری بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرفی می توان گفت که فولاد زنگ نزن در واقع دارای ویژگی های بسیاری است که این ویژگی ها آن ها را به چهار دسته تقسیم بندی کرده اند. این نوع فولاد همانطور که گفته شد به چهار دسته تقسیم بندی می شود.

آستنیتی، مارتنزیتی، فریتی و سختی رسوبی از انواع مختلف فولاد زنگ نزن هستند که هر کدام آن ها دارای ویژگی های خاصی هستند.

هم اکنون در سری کروم نیکل دار که جز گرید 300 نیز حساب میشوند، نوعی فولاد خاص تحت فولاد زنگ نزن 316 وجود دارد که در این بخش می خواهیم به بررسی ویژگی های آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

ویژگی های فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶

ویژگی های فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶

فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶ در واقع همان استنلس استیل 316 است که یکی از پرکاربردترین نوع فولاد به شمار می آید و در دسته فولادهای زنگ نزن آستنیتی قرار می گیرد. همانطور که گفته شد، این فولاد در واقع دارای کروم و نیکل است که از جمله موادی هستند که باعث خواص عالی استحکام کششی و همچنین مقاومت نسبت به خورندگی خواهند شد.

از طرف دیگر، بالا بودن درصد کربن در آن ها با توجه به گریدهای دیگری مانند 304 باعث شده است که خواص ویژه ای مانند خورندگی داشته باشند و بالتبع هزینه بیشتری نیز خواهند داشت.

خواص مکانیکی در فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶

همانطور که گفته شد، در این گرید از فولاد زنگ نزن شما خواص مختلفی را خواهید دید که یکی از آن ها مقاومت کششی بالای آنهاست. یکی از عوامل موثر بر خاصیت استحکام کششی در فولاد حرارت است. زمانی که درجه حرارت افزایش پیدا می کند، استحکام کششی کاهش پیدا خواهد کرد.

از طرف دیگر، با افزایش دما و کاهش سطح مقطع می توان گفت که طول نسبی فولاد تغییر می کند اما درصد تغییر این دو پارامتر به مرور زمان همانند استحکام نسبت به مواردی مانند استحکام کششی با سرعت کمتری کاهش پیدا خواهند کرد.

اگر بخواهیم ویژگی مقاومت نسبت به خوردگی بین دانه ای را در این گرید و در فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶ بررسی کنیم باید بگوییم که این نوع فولاد بعد از جوشکاری نسبت به خوردگی حساس خواهد شد. در واقع برای اینکه از این کار جلوگیری شود، شما ابتدا باید آنیلینگ را انجام دهید و سپس با انجام کوئنچ در آب می توانید این ویژگی را در این نوع فولاد تقویت کنید.

به علاوه نکته ای که باید بدانید این است که در گرید حساسیت کمتری نسبت به سایر گریدها در محیط های اسیدی سرد و گرم وجود دارد.

بررسی خواص فیزیکی فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶

دامنه نقطه ذوب در این نوع فولاد بین 1370 تا 1400 درجه سانتی گراد است. چگالی آن نیز در حدود 8 گرم بر سانتی متر مکعب است.

کاربرد فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶

با توجه به خاصیت هایی که در این زمینه وجود دارد می توان گفت که فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶ دارای کاربردهای بسیاری است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما می توانید توسط این فولادها به آسانی ظروف و تانک های مربوط به حمل مواد شیمیایی را کنترل کنید چرا که این فولاد دارای خاصیت ضد اسیدی است.
  • ظروف و همچنین تجهیزاتی که در در تولید مواد غذایی و دیگ های پخت غذا وجود دارند را نیز می توان از این جنس تولید کند.
  • تجهیزاتی که مربوط به خشک کن در صنایع کاغذسازی هستند توسط فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶ تولید می شوند.
  • تجهیزاتی که مربوط به بیمارستان هستند برای ساخت کمد، میز و قفسه و به خصوص در اتاق های جراحی مورد استفاده هستند از این نوع فولاد استفاده می کنند.
  • تجهیزاتی که در رنگرزی در نساجی ها و خشک کننده ها هستند از این نوع هستند.
  • پوشش هایی که در زمینه های سوخت هسته ای هستند و مبدل های حرارتی نیز از این نوع هستند.
  • تجهیزاتی که در تصفیه روغن به کار میروند از فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶ استفاده می کنند.
  • لوازم آشپزخانه که باید در مقابله با رطوبت کاملا مقاوم باشند، لوازم مربوط به پخت و پز و همچنین کانال های انتقال آب و …. از این نوع فولاد هستند.
  • تجهیزاتی که در ساختمان های برای ساخت اتاق هایی مانند سونا، استخر و تهویه هوا هستند نیز از این نوع فولاد استفاده می کنند.

به طور کل می توان گفت که فولاد زنگ نزن نوع ۳۱۶ دارای کاربردهای و ویژگی های بسیاری است که در این بخش برخی از آن ها برای شما بررسی کردیم.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟

روش های تولید فولاد زنگ نزن

اثر عناصر آلیاژی بر فولاد زنگ نزن (Stainless Steel)

آلیاژهای مهم فولاد زنگ نزن چیست ؟ + خواص و مزایای آن

https://ahanhyper.com//?p=7735

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *