امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

اثر عناصر آلیاژی بر فولاد زنگ نزن (Stainless Steel)

یکی از بهترین تجهیزاتی که در صنایع متنوع مورد استفاده قرار می گیرد فولاد زنگ نزن می باشد. فولادهای ضد زنگ دسته بندی های متنوعی دارند و هر یک از آنها با استفاده از آلیاژهای خاصی تولید و طراحی می شوند

زمانی که قصد خریداری فولادهای ضد زنگ را دارید باید به خوبی در مورد ویژگی ها و تاثیر عناصر آلیاژی روی آنها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. هر یک از عناصر آلیاژی که روی فولاد ضد زنگ به کار برده می‌ شود دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی می باشد.

زمان خریداری انواع فولادهای ضد زنگ باید به خوبی عناصر آلیاژی آنها را از نظر دوام و کیفیت مورد بررسی قرار دهید و سپس آنها را برای ساخت و ساز صنایع متنوع خریداری کنید.

یکی از مهمترین نکاتی که شما زمان خریداری و استفاده کردن از فولاد زنگ نزن باید به آن دقت داشته باشید این است که آلیاژهای درون آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

هر یک  از آلیاژهای به کار برده شده درون فولاد ضد زنگ دارای کاربرد و ویژگی منحصر به فرد می باشند که اگر به خوبی آنها را از نظر دوام و کیفیت مورد بررسی قرار ندهید امکان دارند که تجهیزات تان را به درستی تولید و طراحی نکنید.

برخی از عناصر آلیاژی که روی فولادهای ضد زنگ به کار برده می‌ شوند و دارای کیفیت و ویژگی‌ های مشخص شده ‌ای هستند را در ادامه معرفی می کنیم تا شما اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

 

فولاد زنگ نزن

تاثیر عناصر آلیاژی در فولادهای زنگ نزن چیست ؟

هر یک از عناصر آلیاژی که در فولاد زنگ نزن به کار برده می شوند دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی هستند. شما زمانی که قصد خریداری این فولاد را دارید باید به خوبی نوع آلیاژهای درون آن و کاربردی که دارند را بشناسید. برخی از اصلی ترین و مهمترین این آلیاژها عبارت می باشند از :

  1. کروم :

کروم یکی از مهمترین آلیاژهای به کار رفته شده روی فولادهای ضد زنگ می باشد که لایه اکسیدی بر روی فولاد به وجود می ‌آورد. لایه اکسیدی به وجود آمده روی فولاد موجب می ‌شود که مقاومت به خوردگی فولاد افزایش پیدا کند.

این عنصر را شما می توانید برای افزایش استحکام فولادهای ضد زنگ درون فولاد به کار ببرید. کروم یکی از عناصری به شمار می ‌رود که به میزان ۵ درصد باید درون فولادهای ضد زنگ وجود داشته باشد.

  1. نیکل :

یکی دیگر از عناصر و آلیاژهایی که درون فولاد ضد زنگ به کار برده می ‌شود نیکل است. تثبیت کنندگی و پایدار کنندگی نیکل موجب می گردد که فولاد مقاومت بسیار زیادی به دست بیاورد. نیکل ساختار کریستالی دارد و مقاومت خوردگی را در مکان ‌هایی که کاهنده هستند افزایش می دهد.

شما می توانید این عنصر را در گرید های متنوعی برای تولید فولادهای ضدزنگ به کار ببرید. قابلیت بهبود جوش پذیری یکی از مهم ترین ویژگی ها و مشخصات نیکل می باشد.

  1. مولیبدن :

این عنصر باعث می گردد که مقاومت به خوردگی درون فولاد زنگ نزن به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. پایداری ساختار فولاد ضد زنگ با استفاده از این عنصر افزایش پیدا می‌ کند.

  1. مس :

مس یکی از دیگر عناصر و آلیاژهای به کار رفته شده درون فولادهای ضد زنگ می باشد که مقاومت به خوردگی را برای افزایش قابلیت ماشینکاری درون فولادهای ضد زنگ افزایش می‌ دهد. میزان استفاده از مس درون فولادهای ضد زنگ باید بر اساس استانداردهای مشخص شده باشد.

اثر عناصر آلیاژی بر فولاد زنگ نزن

  1. منگنز :

این نمونه از آلیاژ های به کار رفته شده درون فولادهای ضد زنگ در دماهای بسیار پایین تثبیت کنندگی را افزایش می دهد. در واقع شما باید به خوبی بدانید که منگنز انعطاف پذیری زیادی دارد و به همین دلیل فولادهای ضد زنگ با استفاده از این عنصر انعطاف پذیری بالایی به دست می ‌آورند.

  1. کربن :

استحکام مکانیکی فولاد زنگ نزن با استفاده از کربن تا حد زیادی افزایش پیدا می‌ کند. این نمونه از آلیاژها مقاومت به خوردگی فولاد را تا حدودی کاهش می ‌دهند. به همین دلیل باید درصد آن را بر اساس استانداردهای مشخص شده به کار ببرند.

در فولادهای ضد زنگ برای استحکام و سختی فولاد از متریال های دیگری نیز استفاده می شود. ولی باید بدانید که کربن هم یکی از مهمترین آلیاژهای به کار رفته شده در فولاد ضد زنگ می باشد.

  1. نیتروژن :

نیتروژن به عنوان یکی دیگر از آلیاژهای مهم فولاد ضد زنگ است که استحکام مکانیکی را تا حدودی کاهش می ‌دهد. این عنصر مقاومت به خوردگی موضعی را تا حد زیادی افزایش می دهد و به همین دلیل باید درصد کمی از آن درون فولاد ضد زنگ وجود داشته باشد.

  1. گوگرد :

برای اینکه قابلیت ماشینکاری فولاد ضد زنگ را افزایش دهند از گوگرد استفاده می‌کنند. گوگرد موجب کاهش مقاومت به خوردگی، شکل پذیری، انعطاف پذیری و جوش پذیری فولادها می گردد. به همین دلیل درصد استفاده از گوگرد برای تولید فولادهای ضدزنگ باید بسیار مناسب و استاندارد باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

معرفی صفر تا صد با طبقه بندی آلیاژ ها

آلیاژ (Alloy) و ترکیبات آن

انواع فولادهای زنگ ‌نزن + دسته بندی فولادهای زنگ نزن

فولاد زنگ نزن چیست؟ + بررسی انواع و کاربردهای آن

https://ahanhyper.com//?p=8000

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *