امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی اسکلت پیچ و مهره ای ساختمان

امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون ساختمان سازی، یکی از مطرح ترین مسائل که بر سر آن رقابت شدیدی نیز شکل گرفته است، سرعت فرآیند جلو بردن و اتمام پروژه است. قطعاً هر چه سازه سریع تر آماده شود، بیشتر به نفع سازنده و خریدار خواهد بود. بدین ترتیب روش های مختلفی برای جلو بردن سریع پروژه پدیده آمده اند.

یکی از مؤثرترین راه های تسریع پروژه ساخت و ساز، استفاده از تجهیزات و ابزار و قطعاتی است که قابلیت اجرای سریع را داشته باشند و در عین حال از عملکرد و کارایی آن ها کاسته نشود.

به طور قطع فرآیند جوشکاری در ساخت اسکلت ساختمانی یکی از زمان برترین مراحل است، لذا امروزه اسکلت های با قابلیت اتصال پیچ و مهره ای که نیازی به جوشکاری نداشته و سریع نصب می گردند، از محبوبیت بالایی برخوردار شده اند.

در گذشته، استفاده از این اسکلت های با اتصال پیچ و مهره تنها به ساخت سوله ها، مجتمع های صنعتی و در کل صنایع نفت و گاز اختصاص داشت، اما اکنون دیگر در هر پروژه ساختمانی تجاری، مسکونی و اداری، شاهد به کارگیری نسل مدرن اسکلت ها هستیم.

معرفی اسکلت پیچ و مهره ای ساختمان

پیچ های اتصال اسکلت های ساختمانی دارای اشکال و انواع متفاوتی بر حسب نیاز می باشند. به طور کلی فرآیند اتصال پیچ، مشابه با اتصال پرچ است. تفاوت این دو در این است که در اتصال پیچ به جای پرچ کوبی، از پیچ و مهره های فولادی و مقاوم جهت محکم نمودن اسکلت استفاده خواهد شد.

حال اگر قصد بیشتر دانستن درباره اسکلت های پیچ و مهره ای ساختمان، انواع و مزایای آن ها را دارید، تا انتهای همین مطلب ما را همراهی نمایید. همچنین می توانید از دیگر مقالات سایت آهن هایپر که به آهن آلات و قطعات فولادی ساختمانی اختصاص داده شده اند، بازدید نمایید.

 

مزایای به کار بردن اسکلت پیچ و مهره ای ساختمان

 

مزایای به کار بردن اسکلت پیچ و مهره ای ساختمان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم، این اسکلت ها بدون نیاز به عملیات های پیچیده و انرژی طلب همچون جوشکاری، بدون نیاز به تخصص بالا و ایجاد سر و صدای زیاد، قابل بسته شدن هستند.

جالب است بدانید در صورت نیاز به تخریب سازه، می توان به سادگی اسکلت های پیچ و مهره ای را باز نموده و بدون آن که آسیبی بر اجزای آن وارد شود، برای پروژه های دیگر ساخت و ساز به کار برد.

در کل می توان گفت که سرعت بالای اجرای این اسکلت ها به علت ساده بودن فرآیندشان و عدم نیاز به تجهیزات زیاد، هزینه پروژه را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

 

معایب استفاده از اسکلت قابل اتصال با پیچ و مهره

 

معایب استفاده از اسکلت قابل اتصال با پیچ و مهره

به طور یقین می توان گفت که در کیفیت و کارایی این اسکلت های ساختمانی، هیچ گونه معایبی نخواهید یافت. با این حال شاید بتوان گفت تنها چالشی که در صورت به کار بردن آن ها ممکن است با آن مواجه شوید، اجرای غیر مناسب و اشتباه سوراخ ها و رعایت ننمودن میزان پیش تنیدگی آن هاست که باعث عدم انطباق در هنگام نصب و اجرای اسکلت خواهند شد.

بدین ترتیب حتماً بایستی به هنگام اجرای اسکلت پیچ و مهره ای ساختمان، در تعیین محل سوراخ ها دقت داشته باشید و نیز از ابزار مناسب این کار بهره ببرید.

با انواع پیچ های اسکلت پیچ و مهره ای آشنا شوید

پیچ ها به طور کلی از دو قسمت اصلی سرپیچ و دندانه تشکیل شده اند که پس از قرارگیری آن ها در داخل حفره به طور کامل، با مهره سفت خواهند شد. پیچ های مورد استفاده در اسکلت ساختمانی پیچ و مهره ای، در دو دسته معمولی و پرمقاومت جای می گیرند:

  • پیچ های معمولی

این پیچ ها که در استاندارد ASTM تحت عنوان A307 شناخته می شوند، دارای مقاومت کمی بوده و برای بارهای کم و اعضای درجه دوم سازه ها همچون خرپاهای کوچک استفاده می شوند. در واقع استفاده از این پیچ ها، تنها در اتصالات اتکایی ساختمان مجاز می باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که مهره این پیچ ها تحت بارهای مختلف ناشی از ضربه و نوسان قرار گیرد، به راحتی شل خواهد شد. برای جلوگیری از این رخداد، معمولاً از دو مهره، ورق های شیاردار بر روی مهره، خار خم شده یا واشر فلزی استفاده می گردد.

 

با انواع پیچ های اسکلت پیچ و مهره ای آشنا شوید

 

  • پیچ های پرمقاومت

اما پیچ های این دسته با دارا بودن فولاد با کربن متوسط و گداخته شدن 16 الی 35 ساعت در کوره، به طرز ایده آلی در سراسر قطرشان مقاومت ایجاد نموده و بین مهره و سطوح فلزی اصطکاک ایجاد می نمایند تا شل نشوند.

پیچ های A325، A449 و A490، به ترتیب با تنش های تسلیم 5600، 6300 و 8000 کیلوگرم بر سانتی متر مکعب، معروف ترین انواع پیچ های پرمقاومت در استاندارد ASTM محسوب می گردند.

مرجع مرغوب ترین تیرآهن های پیچ و مهره ای در ایران

اگر شما نیز جزو آن دسته از مهندسین سازه ای هستید که قصد به کار بردن اسکلت های دارای اتصال پیچ و مهره را در پروژه ساخت و ساز خود دارید، بهتر می دانید که امروزه اعتماد به هر فروشگاهی جهت تهیه این قطعات دشوار است، چرا که ممکن است قطعات بی کیفیتی را با قیمت های گزاف به شما ارائه دهند.

به منظور جلوگیری از گسترش بازار سودجویان، زمان آن رسیده تا سوابق درخشان و خدمات ویژه برخی از معتبر ترین فروشگاه های سراسر کشور از جمله آهن هایپر را مد نظر قرار دهید. مفتخریم تا تأمین کننده نیازهای ساخت و ساز شما از هر کجای کشور باشیم.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

روش های ساخت اسکلت فولادی

نصب ستون فلزی، ساخت اسکلت فلزی و اهمیت آنها در ساختمان سازی

 

https://ahanhyper.com//?p=18261

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *