امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

شمع در ساختمان چیست؟

با توجه به ارزان بودن خاک از گذشته تا به الان استفاده از آن گسترش پیدا کرده است. در سال های مختلف به عنوان اصلی ترین مصالح استفاده می کنند. کارشناسان زیادی برای دستیابی به عملکرد مناسب خاک تحت کشش تحقیقات گسترده ای کرده اند. یکی از این روش ها شمع کوبیدن ساختمان می باشد.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که روش های مختلفی برای بهسازی ساختمان وجود دارد مانند حفاری برداشت و جایگزین تراکم دینامیکی، تراکم سطحی شناوری در عمق یا تراکم ویبره، انفجار، تسلیح خاک و …

بهترین و موثرترین روش های بهسازی و مقاوم سازی خاک که امروزه از آن استفاده می شود؛ مسلح نمودن خاک می باشد.

بهبود خصوصیات متوسط و آرماتور نیز مانند همین می‌باشد. توسط مایع تسلیح خاک انجام می شود که توسط شمع صفت ستون‌های سنگی و … انجام خواهد شد.

 

‏پی چیست؟

 

‏پی چیست؟

سازه و خاک تکیه گاه اصلی ساختمان است که معمولا انتقال بارهای سازه به تکیه گاه به اعماق زمین را به عهده دارد که به ان پی می گویند. توجه داشته باشید پی های مورد استفاده در ساختمان ها معمولاً از نقطه نظرهای مختلفی طبقه بندی می شوند. مانند مصالح بنایی، بتنی غیر مسلح، بتنی مسلح یا پیش تنیده فلزی چوبی سطحی و نیمه عمیق و …

پی عمیق یا شمع

توجه داشته باشید شمع ها از اجزای سازه های می باشند که از جنس چوب، بتنی یا فولادی هستند. معمولاً برای انتقال بار های سطحی به خاک مورد استفاده قرار خواهند گرفت. زمانی که لایه های سطحی خاک مقاومت لازم را نداشته باشند برای اینکه لایه های مقاوم در اعماق استفاده شود معمولاً از پی های عمیق یا همان شمع ها استفاده می کنند.

 مخارج احداث شمع ها بیشتر از طیف های سطحی است. همچنین بهتر است بدانید علاوه بر مخارج بیشتر در عمل موارد متعددی وجود دارد که برای ایمن سازی بیشتر در مقابل نشست و … از شمع در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از شرایط استفاده از پی را ایجاب می کند که عبارتند از:

لایه های فوقانی خاک دارای فشردگی زیاد یا کم باشند به گونه‌ای که از پی می توان برای توزیع بار سازه استفاده نمود. معمولا می‌تواند شمع ها برای انتقال بار به لایه های تحتانی محکم تر و یا سنگ بستر استفاده کرد.

همچنین اگر شمع های ساختمان تحت تاثیر نورد باشند توسط خمش می تواند آن را تحمل کند که در سازه های هوایی در خاک مورد استفاده قرار می گیرد که در برابر فشار جانبی خاک از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. یا سازه های بلند که تحت تاثیر نیروهای بادی از زلزله هستند پیش آید. توجه داشته باشید در بسیاری از موارد برای کاهش دامنه حرکت ماشین آلات لرزنده و چرخشی و همچنین کنترل فرکانس طبیعی سیستم و … از شمع استفاده خواهد شد.

کاربرد شمع

معمولا از شمع در کاربردهای بسیاری استفاده می‌شود که می‌توان از کاربرد شمع به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهت انتقال وارده به سازه های بسیار سنگین به عمق زمین
  • استفاده به عنوان شالوده و سازه ها برای انتقال خطوط برق اسکله ها شالوده های گسترده در زیر آب زیرزمینی
  • احداث بنادر در خاک قابل تولد فروریزشی
  • استفاده در اسکله ها برای مقابله با نیروهای جانبی ناشی از امواج و ضربه کشتی ها
  • جهت پایدار کردن شیب ها
  • استفاده از شمع در جهت کنترل نشست پی های تکیه گسترده‌ای
  • استفاده از شمع در کاهش خطرات آبشستگی یا فرسایش در محله پایه های پل ها و غیره

نحوه اجرای شمع های پیش ساخته

توجه داشته باشید در پیرامون زمینی که گودبرداری انجام می شود معمولاً در فواصل معین از هم شمع های مناسبی را قرار می‌دهند که معمولاً این شمع ها در انواع مختلف می باشد. به صورت پیش ساخته یا در محل  اجرا نصب خواهد شد که در این جا شمعی توسط فشار جانبی خاک را به صورت تیرهایی تامل خواهند کرد.

 بهتر است بدانید طول خاک برداری لازم در شیب ها در حدود ۳۳ می باشد که ۵۰۰ از آن عملیات گودبرداری اجرا خواهد شد. در صورت لازم در برخی موارد معمولا در دیواره گود قرار می‌دهد تا مهاربندی آن را انجام دهد. توجه داشته باشید برای اجرای شمع باید سرعت عملیات اجرایی بسیار بالا باشد. همچنین سیستم دست و پاگیر نباشد هرچه حجم پروژه بیشتر شود هزینه عملیات کاهش پیدا می‌کند و پس از اینکه شمع را جمع آوری کردند در پروژه های دیگر نیز می توانید استفاده نمایید.

 

انواع شمع

 

روش اجرای شمع کوبی در گودبرداری

نام دیگر شمع ها؛ پی های عمیق می باشند که در پروژه‌ها از اصلی‌ترین موارد می باشد که باعث می‌شود تا عمر پی و فونداسیون سازه افزایش پیدا کند. به همین خاطر در احداث پل‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی، بازسازی بندر ها و … از شمع ها استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا مشخصات فنی و عمومی جای شمع که معمولاً شامل ملزومات و مراحل تهیه و اجرای انواع شمع های کوبشی و درجه می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است .  باید مهندسین با دقت آن را بررسی نمایند.

  • مشخصات فنی و عمومی اجرایی شمع
  • نحوه ساخت شمع ها استفاده از این نوع پروژه و مکان مورد نظر
  • همچنین حمل و نصب شمع های فولادی کوبشی
  • نحوه اجرای شمع های بتنی پیش ساخته
  • روش شمع در گودبرداری

توجه داشته باشید برای اجرای شمع های درجا ریز و کوبشی و اجزای پیش ساخته و … اطلاعاتی مورد نیاز است. که در ادامه این اطلاعات را برای شما بازدیدکنندگان گرامی ذکر می کنیم:

  • شناخت عمومی جنس و خواص فیزیکی لایه ها مانند اتربرگ، دانه بندی، طبقه بندی نوع خاک، درصد رطوبت طبیعی خاک و اندازه سطح آب زیرزمینی و … که باید نسبت به این موارد از اطلاعات کامل برخوردار شوید تا بتوانید اجرای گودبرداری را با کیفیت بالا انجام دهید.
  • پارامترهای مقاومتی خاک مثل زاویه اصطکاک داخلی و میزان چسبندگی در دو حالت زهکشی نشده و زهکشی شده و … که از اهمیت بالایی برخوردار است. شما برای اجرای شمع ها رو بردارید نیاز به این اطلاعات دارید.
  • پارامترهای نشست پذیری مانند میزان الاستیسته، میزان تخلخل اولیه خاک، تورم نسبت بیشتر کیمی و … به شما برای اعتبار نشست ساختمان باید این موارد را مورد بررسی قرار دهید.
  • آزمایش های شیمیایی مورد نیاز برای کنترل و بررسی میزان خوردگی مصالح شمس و تعیین غلظت و سولفات و …

توجه داشته باشید شما باید در هنگام شمع کوبی در گودبرداری با توجه به رفتار و شرایط خاک های خاص مانند خاک های کربناته و تورم و غیره را مد نظر قرار دهید. نکات مربوط به اجرای شمع کوبی و در جریان را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید اجرای مناسبی داشته باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

شبکه بارنده خودکار در ساختمان چیست؟

سازه های فضاکار چیست؟

شمع کوبی؛ انواع و کاربرد آن ها

https://ahanhyper.com//?p=17130

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *