امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

شبکه بارنده خودکار در ساختمان چیست؟

 یکی از ویژگی های مهم در ساختمان های امروزی معمولاً ایمنی در برابر آتش می باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در استانداردها و آیین نامه های مربوط به ساختمان برای برقراری سیستم اطفای حریق برای جلوگیری از محافظت از ساکنان در برابر خطر آتش‌سوزی نکات و الزاماتی را قید کرده اند.

یکی از سیستم هایی که باعث می‌شود تا ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی بالا برود استفاده از شبکه بارنده خودکار می باشد. در این مقاله قصد داریم به سوال شبکه بارنده خودکار در ساختمان چیست؟ پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شبکه بارنده خودکار در ساختمان با ما همراه باشید.

شبکه بارنده خودکار در ساختمان چیست؟

شبکه بارنده خودکار یکی از اجزای بسیار ساده و اما مهم و اساسی در ساختمان های مسکونی و تجاری می باشد که بای مهار آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید از اواخر قرن نوزدهم استفاده از شبکه بارنده خودکار در ساختمان ها رواج پیدا کرد که به عنوان یک سیستم شامل آب تحت فشار شناخته می‌شود.

دارای توانایی آب تحت فشار را توسط شبکه از آن ها در ساختمان استفاده می کنند. در هنگام آتش سوزی به اطفای حریق آب‌پاش می‌شود که از آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

 

 شبکه بارنده خودکار

 

اجزای شبکه بارنده خودکار

معمولاً شبکه بارنده خودکار در سقف ودیوارهای جانبی نصب می شوند. این شبکه دارای سه قسمت می باشند که عبارتند از:

  1. منبع آب
  2. سیستم لوله کشی توضیح آب
  3. سر آبپاش که دارای قابلیت تشخیص افزایش حرارت می باشد.

 توجه داشته باشید معمولا سر آب پاش مهم ترین بخش شبکه بارنده خودکار است. زمانی که آتش سوزی به صورت خودکار معمولاً آب را به صورت خودکار تخلیه می‌کند و باعث می‌شود تا آتش به سرعت خاموش شود. سر اب پاش ها از مکانیسم ماشه ای برخوردار هستند که در نوک آن ها یک محفظه کوچک شیشه ای که حاوی مایع  شونده برپایه ان وجود دارد.

زمانی که بر سر آتش محیط افزایش پیدا کند به نقطه بحرانی برسد باعث می‌شود تا مایع سر ابپاش شبکه بارنده خودکار بر اثر افزایش حجم ناشی از این محفظه شیشه منهدم خواهد شد. بر اثر شکستن آن آب تحت فشار از سر آبپاش خارج شده و به اطفاء حریق وارد می‌شود. در بخش نهایی معمولاً آبپاش نگه داشته و که از یک آلیاژ شروع شده که در زمان استفاده خواهد شد.

توجه داشته باشید سر آبپاش نسبت به افزایش حرارت محیط بسیار حساس می باشد. معمولاً در این قسمت آبپاش از آلیاژ جنس بیسموت، سرب، کادمیوم و قلع استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید سر آبپاش بیرونی ترین عضو شبکه بارنده خودکار می باشد که پس از جایگذاری و نصب در قسمت داخلی ساختمان می توانید مشاهده نمایید.

 معمولا در برخی از ساختمان ها سر ابپاش ها با کلاهک های رزینی پوشانده خواهند شد که باعث می‌شود تا زیبایی بیشتری به محیط ببخشد. شبکه بارنده  از تعدادی خرپا تشکیل شده است که هر یک به صورت مستقیم و در صورت وجود آتش فعال می شود. معمولاً این شبکه بارنده در سقف و دیوارهای جانبی نصب خواهد شد.

توجه داشته باشید شبکه بارنده خودکار که بر روی سقف نصب می شود معمولا از نوع آویز است. اما آبپاش که بر روی دیوار نصب می شود از نوع ابپاش ایستاده است.

این سر اب پاش ها برای اتاق هایی با سقف بلند بسیار مناسب می باشد. معمولا سر ابپاش دیوارهای جانبی پوشش بیشتری نسبت به مدل های سقف برخوردارند و به بلندترین نقطه دیوار اتصال پیدا می کند.

 نکته بسیار مهمی که وجود دارد معمولا این شبکه ها نسبت به درجه حرارت بسیار حساس می باشد. در صورت تشخیص بالا رفتن حرارت محیط اطراف دهانه آن باعث خواهد شد که باعث می‌شود تا پاشش آب با فشار زیاد بر روی آتش انجام شود.

این شبکه به صورت همزمان هم نقش سیستم تشخیص آتش و هم سیستم مهار آتش را ایفا می‌کند که این یکی از مزایای بسیار مهم این شبکه می باشد.

 

اجزای شبکه بارنده خودکار

 

کاربردهای شبکه بارنده خودکار

بهتر است بدانید شبکه بارنده خودکار عمده کاربرد آن در ساختمان های مسکونی و تجاری می باشد. از این دستگاه می توان در موارد زیر نیز استفاده کرد:

  • استفاده از شبکه بارنده خودکار در انبارها و همچنین لانه‌های استقرار موشک های هوایی استفاده کرد که امکان دارد در اثر بالا رفتن درجه حرارت موتور ها آتش سوزی بالایی رخ دهد. استفاده شبکه بارنده خودکار در این موارد بسیار مهم و حیاتی می باشد.
  • همچنین می توان در موزه هایی که از اهمیت بالایی برخوردارند و امکان دارد کوچک ترین آتش‌سوزی خسارات جبران ناپذیری را به رخ بکشد.
  • یکی دیگر از کاربردهای شبکه بارنده خودکار استفاده از آن در بیمارستان ها می باشد. چراکه محل‌های پر رفت و آمدی می باشند و مسئولیت انفجار را برعهده دارند.
  • پارکینگ ها که محل تردد وسایل نقلیه با سوخت های قابل اشتعال می باشد و احتمال بروز آتش سوزی در آن ها بسیار بالا می باشد نیز باید از شبکه بارنده خودکار استفاده نمایند.
  • همچنین استفاده از شبکه بارنده خودکار در مدارس امری ضروری و اجباری می باشد. مدارس معمولا فضایی می باشند که در برخی از ایام سال هیچ گونه استفاده ندارد. احتمال پوسیدگی اتصالات آب بودن اثر عدم وجود دارد که کودکان امکان دارد منجر به آتش‌سوزی های فاجعه‌بار شود بنابراین از این شبکه ها استفاده می کنند.

انواع شبکه های بارنده خودکار

  1. شبکه بارنده خودکار لوله مرطوب
  2. شبکه بارنده خودکار لوله خشک
  3. شبکه بارنده خودکار غرقابی
  4. شبکه بارنده خودکار پیش اقدام

 

مزایای شبکه های بارنده خودکار

 

مزایای شبکه بارنده خودکار

همانطور که ذکر شد شبکه بارنده خودکار نسبت به سایر روش های شناسایی و مهار آتش از ویژگی‌های بسیار مناسبی برخوردار است. این ویژگی ها باعث تمایز آن نسبت به روش های دیگر می باشد. برخی از مزایای شبکه بارنده خودکار عبارتند از:

سهولت در مرحله نصب تعمیر و نگهداری

توجه داشته باشید شبکه بارنده خودکار به صورت یکپارچه می باشد که در طول دوره بهره برداری نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد. فقط در طی دو سال باید بررسی های لازم انجام شود که از عملکرد آن اطمینان داشته باشید. نصب این دستگاه نیازی به فضای جدید ندارند و بخش های کاربردی و مفید ساختمان را اشغال نمی کند.

مقرون به صرفه بودن

توجه داشته باشید شبکه بارنده خودکار معمولاً نسبت به روش‌های شناسایی و اطفای حریق از هزینه‌های کمتری برخوردار است. که حدود یک درصد از کل هزینه ساخت را شامل خواهد شد. از نظر اقتصادی بسیار مقاوم و سبک می باشد. از طرف دیگر به شبکه بارنده خودکار معمولاً از آب کمتری نسبت به شلنگ‌های آتش‌نشانی استفاده می‌کنند.

بازدهی بالا

شبکه بارنده خودکار معمولاً از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است که ناشی از سرعت عمل این دستگاه می باشد. این شبکه به راحتی می‌تواند در حدود ۹۹ درصد آتش‌سوزی های رخ داده در ساختمان را کنترل نماید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه انتخاب روش ساخت ساختمان

منظور از هوشمند سازی ساختمان چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=17119

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *