امروز : شنبه 27 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

شمع کوبی؛ انواع و کاربرد آن ها

روش ها و عملیات های زیادی برای بالا بردن مقاومت یک سازه به کار برده می شوند. هر کدام از این روش ها ویژگی دارند که با توجه به عواملی باید گزینه مناسبی را انتخاب نمود. در این مبحث قصد داریم به بررسی شمع کوبی؛ انواع و کاربرد آن ها بپردازیم. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع تا انتها با ما همراه باشید.

شالوده یک ساختمان معمولا تحمل بارهای سازه را نداشته و در این صورت ضعیف عمل می کند که احتمال آسیب و خطرات بالا می رود. روش های زیادی هستند که با آن می توان وزن ساختمان را کاهش داده و مقاومت آن را افزایش داد. کارآمدترین تکنیک برای این کار شمع کوبی است که از آن برای منتقل کردن بارهای ساختمان به لایه های زیرین استفاده می شود.

کاربردهای شمع کوبی

شمع کوبی

شمع کوبی فرآیندی است که برای مقاوم سازی ساختمان و جلوگیری از نشست خاک آن انجام می شود. در این عملیات نیرویی که به سازه اعمال می شود؛ به سطوح زیرین خاک که از استحکام و تراکم بالایی برخوردار است انتقال می یابد. بهتر است بدانید که وقتی می خواهید یک سازه را بسازید؛ باید نوع کاربری، آب و هوای منطقه، نوع خاک، میزان تحمل بار خاک، حد نفوذپذیری خاک را مورد بررسی قرار دهید.

با انجام این کارها می توان روش مناسبی را برای بهبود عملکرد خاک پیدا و اجرا کرد که تاثیر زیادی در مقاومت سازه دارد. برای اجرای این فرآیند از ماشین مکانیکی استفاده می شود؛ تا شمع ها در خاک تعبیه شوند. این دستگاه وزنه سنگینی دارد؛ که از بالا به پایین حرکت کرده و به سه صورت جا به جا می شود. وقتی این وزنه به بالاترین ارتقاء خود برسد؛ فرو رفتن شمع در محل مورد نظر انجام می شود. این دستگاه در سه مدل بخاری، دیزلی و هیدرولیکی موجود است.

شمع کوبی

مزایای شمع کوبی

بهتر است بدانید اجرای شمع کوبی مزایای زیادی را به همراه دارد که عبارتند از:

شمع کوبی روشی بسیار پر سرعت بوده و در زمان کوتاهی می توان آن را اجرا کرد. این کار هیچ تداخلی در خاک ساخت و ساز ایجاد نمی کند. اگر شمع کوبی در حجم بالایی انجام شود؛ هزینه های آن کم خواهد شد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می شود. همچنین گاهی شمع های استفاده شده در این روش نقش سازه نگهبان را ایفا می کنند. امکان استفاده دوباره از شمع های پیش ساخته از دیگر مزایای این روش به شمار می رود.

کاربرد شمع کوبی

شمع کوبی کاربردهای گسترده و متنوعی دارد که شامل موارد زیر می شود:

از روش شمع کوبی برای پایدار سازی خاک و جلوگیری از نشست پی هایی که بر روی خاک سست می باشند؛ استفاده می شود. همچنین از این روش برای شالوده در زیر آب های زیرزمینی و کم‌ کردن حرکت ماشین آلات لغزند نیز استفاده می شود. از کاربردهای دیگر این روش می توان به کنترل فرکانس طبیعی سیستم‌ پی و استفاده در بندرهایی که در خاک هایی که احتمال نشست دارند؛ ساخته شده است.

همچنین از آن برای جلوگیری از تاثیر فرسایش پایه های پل ها و محکم کردن خاک در برابر امواج استفاده می کنند. افزایش ظرفیت باربری به صورت منتقل کردن بارهای سنگین سازه به سطوح زیرین از کاربردهای دیگر شمع کوبی است.

کاربرد شمع کوبی

انواع شمع ها

شمع هایی که در روش شمع کوبی استفاده می شوند؛ دارای انواع مختلفی هستند که به شرح زیر می باشد:

شمع بتنی

این نوع شمع ها به دو صورت کوبشی و درجا ریز ساخته می شوند که نوع کوبشی آن از شمع های پیش ساخته ای است که در کارخانه تولید می شوند. کیفیت و سرعت اجرای این شمع ها از انواعی که در محل پروژه ساخته می شوند؛ بیشتر است. این نوع شمع ها در سه نوع لوله ای، چند ضلعی و مربعی ساخته می شوند.

نوع درجا ریز این شمع ها در محل پروژه تولید شده و بدین صورت است که یک چاه با قطر و طول مناسب حفر کرده و بعد آرماتوربندی را درون آن گذاشته و با بتن پر می کنند. این شمع ها را با هر قطر و عمقی می توان جاگذاری کرد؛ و برای ساخت آن‌ نیز از میلگردهای معمولی استفاده می کنند.

شمع چوبی

با استفاده از چوب درخت بلوط و کاج بدون آن که پوسته آن را جدا کنند؛ این شمع ها را می سازند. پوست چوب سبب اصطکاک بین محیط اطراف و شمع ها شده و اینگونه شمع ها می توانند فشار زیادی را تحمل کنند. برای ساخت انواع اسکله از این شمع ها استفاده می شود.

شمع فولادی

یکی دیگر از شمع های استفاده شده در شمع کوبی از نوع فولادی است که به صورت لوله ای یا I و H هستند‌. این شمع ها مقاومت بالایی داشته و سازه را تقویت می کنند؛ ولی دقت کنید که نوع آلیاژ فولاد در اینجا بسیار مهم است. ابتدا شمع ها را در جای مناسب خود کوبیده و سپس با بتن پر می کنند.

طراحی این شمع ها به صورت ته بسته یا ته باز است که به نوع کاربرد آن بستگی دارد. در صورتی که شمع از نوع ته باز بود برای آن که آسیب نبیند؛ بر روی آن یک کلاهک فلزی قرار می دهند. لازم به ذکر است که این کلاهک باعث می شود شمع ها بهتر فرو روند.

شمع مرکب

این شمع ها ترکیبی از بتن، فولاد و چوب است و با توجه به شرایط سازه آن ها را ترکیب می کنند. این شمع دو قسمت است که قسمت بالای آن از بتن بوده و قسمت پایین آن از چوب یا فولاد ساخته شده. به دلیل آنکه ساختار پیچیده ای داشته و اجرای آن سخت است؛ خیلی کم از آن استفاده می شود.

انواع شمع ها

روش اجرای شمع کوبی

شمع هایی که برای شمع کوبی استفاده می شوند؛ از نظر روش اجرا با هم متفاوت هستند. برخی از این شمع ها مثل شمع های تو خالی و توپر دارای تغییر مکان بزرگ بوده و انتهای آن ها بسته می باشد. این شمع ها با جک یا ضربه درون خاک قرار گرفته و جا به جایی زیادی در آن ها رخ می دهد.

از دیگر انواع شمع های استفاده شده در این روش می توان به شمع های ریختنی و کوبیدنی اشاره کرد. در این مدل شمع های تو خالی اجرا شده و بعد با بتن درون آن ها را پر می کنند. شمع های دیگر مورد استفاده شده از نوع بدون تغییر شکل هستند که به شکل H بوده و جعبه ای یا لوله ای با انتهای باز است. این شمع ها دارای سطح مقطع کوچکی بوده و با ضربه درون خاک و در محل مورد نظر قرار می گیرند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

شمع کوبی چیست؟

فرآیندی است که برای مقاوم سازی ساختمان و جلوگیری از نشست خاک آن انجام می شود.

دستگاه استفاده شده برای شمع کوبی در چند مدل موجود است؟

سه مدل بخاری، دیزلی و هیدرولیکی

انواع شمع های استفاده شده در روش شمع کوبی را ذکر کنید؟

انواع روش های شمع کوبی

شمع بتنی، فولادی، چوبی، مرکب

https://ahanhyper.com//?p=71847

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *