امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداکثر فاصله میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی از جمله پرکاربردترین و پر استفاده ترین انواع میلگردها می باشد که امروزه از آن در ساختمان سازی استفاده خواهد شد. اما توجه داشته باشید که استفاده از میلگرد ها یکسری ضوابط و شرایط خاص خود را دارد که از سوی سازمان نظام مهندسی و سازمان های مربوطه تعیین می شود. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث حداکثر فاصله میلگرد حرارتی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

با توجه به مبحث حداکثر فاصله میلگرد حرارتی باید بدانید که آرماتور ها به میلگرد های حرارتی می گویند که در فاصله های یک دست و به صورت عمود بر یکدیگر قرار می گیرند. بهتر است بدانید در این فرآیند میلگردها و دیگر محصولات فولادی در کنار یکدیگر ترکیب خواهد شد و توسط جوشکاری یا بست های فلزی به یکدیگر اتصال داده خواهد شد. باتوجه به این فاصله اگر مقاومت فشاری و کششی بتن در حد بالایی قرار بگیرد که باعث می‌شود تا مقاومت ساختمان و سازه های بتنی در برابر عوامل مخربی همچون زلزله و … افزایش پیدا کند.

 توجه داشته باشید که در ساخت سازه های بتنی، سازه های فلزی همچون میلگرد حرارتی در یک کنار یکدیگر قرار خواهند داد تا به این صورت بتوان مقاومت کششی بتن را افزایش داد. به این خاطر در ترکیب با آب به شکل ماده خمیری شکل در می آید که دارای شکل پذیری بسیار بالا می باشد و در انواع حجم های متفاوتی ساخته خواهد شد که دارای مشکلات بسیاری همچون جمع شدگی می باشد.

 

حداکثر فاصله میلگرد حرارتی

 

با توجه به مبحث حداکثر فاصله میلگرد حرارتی باید بدانید که زمانی که بتن خشک شود؛ این ماده به سرعت جمع خواهد شد. حرارت باعث می شود تا در بتن جمع شدگی ایجاد شود. به همین خاطر مهندسان از میلگرد های حرارتی به صورت آرماتوربندی در سطح بتن استفاده خواهند کرد. بهتر است بدانید زمانی که میلگرد حرارتی با بتن ترکیب شود؛ باعث می شود نوعی سنگ مصنوعی ایجاد شود که برای ساختمان سازی بسیار مناسب است. در بر خی موارد میلگرد ها در اتاق به شکل دلخواه مهندسان در می آورد که باعث می شود تا مقاومت کششی و افزایش پیدا کند.

فاصله آرماتور بندی در بتن

در ادامه مبحث حداکثر فاصله میلگرد حرارتی نکته بسیار مهم در زمان آرماتوربندی فاصله می باشد که باید در بین میلگرد های حرارتی وجود داشته باشد. این فاصله از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که بدون فاصله استاندارد میلگرد ها نمی توانند تاثیر چندانی بر روی بتن بگذارند و باعث می شود تا هزینه های ساختمان سازی افزایش پیدا کند.

بهتر است بدانید نحوه اجرای آرماتور بندی با توجه به مکانی که در ساختمان سازی استفاده می شود بسیار متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه می توان ذکر کرد که میلگرد های حرارتی معمولاً در سقف های دال بتنی به صورت ساده و در امتداد راست و عمود بر هم قرار داده خواهد شد.

 در آرماتور بندی ستون ها و فوندانسیون، پی ساختمان؛ میلگرد ها به صورت در هم تنیده و خمیده قرار می گیرند. نحوه چیدمان طبق اصول و قواعد مهندسی طراحی شده است به همین خاطر نمی توان به صورت سرخود تعداد و فاصله میلگرد ها را ایجاد کرد. چرا که هر تغییر نابهنگام در فاصله میلگردهای حرارتی، قطر آن ها تعداد شبکه های آماتور و … امکان دارد خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. به همین خاطر مقاومت ساختمان تحت تاثیر قرار گرفته و باعث افزایش هزینه های ساخت و ساز شود.

 

فاصله آرماتور بندی در بتن

 

با توجه به مبحث حداکثر فاصله میلگرد حرارتی باید بدانید که در زمان جمع شدگی آرماتور ها باید درون بتن قرار بگیرد. در این صورت با تنش های ایجاد شده در بتن که در زمان درست شدن آن اتفاق می‌افتد درگیر خواهد شد که باعث می‌شود تا تحت کشش قرار بگیرد. بتن مسبح شده معمولاً از بتم غیر مسلح کمتر دچار جمع شدگی خواهد شد. بتن غیر مسلح بتنی می گویند که در آن از میلگردهای حرارتی استفاده نشده باشد که باعث می شود تا دچار ترک های عمیق شده و سازه تخریب شود.

در بتن های مسلح ترک های عرضی و خطرناک در بتن ایجاد نخواهد شد و امکان دارد تنها ترک های بسیار کوچک و متوالی در سطح بتن مشاهده شود. بهتر است بدانید آرماتوربندی با میلگرد حرارتی در سازه هایی همچون سقف های دال بتنی، فوندانسیون، ستون ها، دیوارهای برشی و هر سازه ای که از بتن ساخته می شود؛ مورد استفاده قرار می گیرد.

فاصله میلگردهای حرارتی در سقف های دال بتنی

در ادامه مبحث حداکثر فاصله میلگرد حرارتی باید ذکر کنیم که در سقف های دال بتنی از میلگرد های حرارتی استفاده می شود. برای پایداری و مقاومت سقف ها؛ میلگردهای حرارتی را درون آن جایگذاری خواهند کرد که این کار باعث خواهد شد تا سقف بتنی در برابر عوامل مختلفی دچار آسیب نشود. همانطور که ذکر شد بتن دارای مقاومت کششی پایین می باشد که در اثر خشک شدن دچار جمع شدگی خواهد شد که این باعث می‌شود تا دوام و شدت پایداری تاثیرات منفی را به همراه داشته باشد.

 برای جلوگیری از جمع شدگی باید در شبکه‌های آرماتوربندی، از میلگرد حرارتی استفاده نمایید. معمولاً در اینجا میلگردها در اندازه های ۲۵ سانتی متری به صورت عمود بر یکدیگر قرار خواهند گرفت و توسط سیم های مفتولی یا جوشکاری به یکدیگر اتصال داده خواهند شد.

توجه داشته باشید که این فاصله در قرار گرفتن نباید بیشتر یا کمتر شود؛ چراکه امکان دارد مشکلات بسیاری را برای سازه به همراه داشته باشد و اینکه در هزینه ساختمان سازی نیز بسیار موثر است. بهتر است بدانید در اینجا از میلگرد با قطر ۸ میلیمتر استفاده شود.

 

فاصله میلگردهای حرارتی در سقف های دال بتنی

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … می باشد. تمامی این مقاطع در سایز ها و اندازه های مختلفی موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید از نوع مناسب آن بهره مند شوید.

جهت سفارش این مقاطع از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداکثر فاصله میلگرد ها

راهنمای کامل نحوه اجرای میلگرد حرارتی و استانداردهای آن

https://ahanhyper.com//?p=29510

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *