امروز : چهارشنبه 24 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

راهنمای کامل نحوه اجرای میلگرد حرارتی و استانداردهای آن

امروزه یکی از بخش هایی که در مبحث ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت است، مباحث مربوط به ایمنی می باشد. هرچند در ایران همچنان هم مقاوم سازی در برابر زلزله تا حد زیادی پیشرفت نکرده است اما افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند به دنبال راهکارهایی برای پیشرفت هستند.

یکی از راهکارهایی که از سال های دور تا به اکنون در این بخش مطرح شده است، استفاده از میلگرد حرارتی و یا آرماتور حرارتی است. در این بخش می خواهیم شما را با راهنمای کامل نحوه اجرای میلگرد حرارتی و استانداردهای آن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

میلگرد حرارتی چه نوع میلگردی است؟

یکی از مهم ترین نکاتی که در استفاده از مصالح ساختمانی حائز اهمیت است، به کارگیری صحیح هرگونه مصالح است که در واقع باعث مقاوم شدن ساختمان خواهد شد. نکته ای که باید بدانید این است که در ساختمان ها از انواع مختلف میلگردها استفاده می شود. این محصولات همچنین کاربردهای بسیاری در بخش های مختلف مانند سقف و فونداسیون ها دارند.

یکی از کاربردهای میلگرد حرارتی در بتن مسلح است. بدین صورت، می توان گفت که شما می توانید برای جبران مقاومت کششی پایین بتن در ساختمان های مختلف از این نوع میلگردها استفاده کنید. در اصطلاح به این کار آرماتوربندی گفته می شود.

آرماتور در واقع به مجموعه ای از میلگردها گفته می شود که طبق یک اصول مهندسی در یک شبکه در کنار هم قرار گرفته اند. عملیات مربوط به آرماتور بندی معمولا قبل از بتن ریزی انجام می شود و باعث خواهد شد که بتن در برابر تنش های محیطی مقاومت بیشتری نشان دهد.

یکی از اقداماتی که در آرماتوربندی بسیار حائز اهمیت است، استفاده از میلگرد حرارتی است که برای زمان هایی برنامه ریزی شده است که بتن ریزی انجام می شود. حین بتن ریزی در واقع پدیده ای رخ می دهد که به آن جمع شدگی گفته می شود. وجود این پدیده به دلیل کاهش رطوبت بتن است که در طول زمان رخ خواهد داد.

در واقع بتن بعد از مدتی که رطوبت خود را از دست می دهد، دچار انقباض می شود و این موضوع ممکن است که باعث ترک خوردگی بتن شود. برای اینکه این ترک خوردگی رفع شود، شما باید در زمان آرماتوربندی از میلگرد حرارتی استفاده کنید.

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف

نکته ای که باید بدانید این است که از میلگرد حرارتی در واقع در سقف هم استفاده می شود. سقف هایی که شامل تیرچه و بلوک می شوند از بلوک های سفالی نیز استفاده می کنند. در زمانی که می خواهند سقف را بسازند، برای کاهش مقاومت کششی از بتن استفاده می کنند و در نتیجه این امر، برای کاهش جمع شدگی نیز از میلگرد حرارتی استفاده خواهند کرد.

همچنین گفته میشود که در آرماتور تیرچه داخل بتن در بخش سقف می توان از میلگرد حرارتی هم استفاده کرد. در این نوع از سقف ها، معمولا میلگردها در دو جهت به صورت عمود برهم خواهند بود. در دال فوقانی نیز، قرارگیری این میلگرد به گونه ای است که دو سانتی متر از بخش بالایی دال است.

استانداردهای مربوط به میلگرد حرارتی

آنچه که باید بدانید این است که این میلگردها در استانداردهای مختلف طراحی شده اند. استاندارد ACI 360R 10 به عنوان یکی از بهترین و مناسب ترین مکان برای بارگذاری آرماتور حرارتی انتخاب شده است. برای اینکه شما بتوانید میلگرد حرارتی را در سقف به کار بگیرید، باید به صورت یک شبکه منظم در این زمینه با فاصله 25 سانتی متری آن ها را در کنار یکدیگر قرار دهید.

قرار گرفتن این میلگردها نیز به شکل T خواهد بود. استانداردهایی که این محصول شامل می شود، در مکان های مختلف متفاوت است که از جمله آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در میلگردهای آجدار رده S200,S300,S350 این نسبت باید برابر 0.002 باشد.
  • در میلگردهای آجدار رده S400 این نسبت باید مساوی با 0.0018 باشد که عددی مناسب است.
  • در میلگردهای رده S500 باید این عدد بیشتر از 0.0015 باشد که دقیق ترین عدد برای این میزان است.

ضرورت استفاده از میلگرد حرارتی

آنچه که باید بدانید این است که عده بسیاری از افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می کنند علاقه مند به کاهش هزینه های مربوط به ساخت و ساز هستند. از این رو افرادی که بعنوان سرمایه گذار در این زمینه فعالیت می کنند به دنبال این هستند که هزینه هایی که ضروری نیست را حذف کنند.

دلیل عدم استفاده بیش از اندازه از میلگردهای حرارتی هم همین است چرا که قیمت بالایی دارند. البته آنچه که این افراد نمی دانند این است که هدف استفاده از میلگرد حرارتی این است که از ترک خوردگی در زمان گیرش بتن که بر اثر کاهش رطوبت اتفاق می افتد جلوگیری کنند پس می توان گفت که هزینه ای که در این بخش خواهد شد تماما به نفع ساختمان و سازه آن خواهد بود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

میلگرد حرارتی چیست؛ هر آنچه باید درباره آن بدانید

حداکثر فاصله میلگرد حرارتی

چرا برای مسلح کردن بتن به میلگرد حرارتی نیاز داریم؟

نقش میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک ها

 

https://ahanhyper.com//?p=7635

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *