امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداقل میلگرد در فونداسیون

همانطور که می دانید امروزه بتن جز اصلی ترین مصالح تشکیل دهنده فونداسیون ها می باشد. معمولا این نوع فونداسیون نسبت به مصالح دیگر از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. فونداسیون بتنی از ترکیب بتن و میلگرد تشکیل شده است که به آن بتن مسلح می‌گویند. با توجه به اینکه بتن در برابر نیروهای کششی از مقاومت ضعیفی برخوردار است؛ که بتن تحت تاثیر نیروی خمشی و کششی قرار می‌گیرد. در این موارد استفاده از شبکه های میلگرد به عنوان عضو لازم می باشد.

 برای هر سازه ساختمان با توجه به نوع خاک منطقه، میزان لرزه خیزی منطقه و … اهمیت ساختمان نوع فونداسیون و مقدار میلگرد مورد استفاده در آن متغیر می باشد… در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث حداقل میلگرد فونداسیون بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

در ابتدای مبحث حداقل میلگرد فونداسیون باید بدانید که میلگرد از جمله پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین مصالح فولادی می باشد که امروزه در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید امروزه ساختمان  سازی به گونه‌ای است که بدون این مقطع فولادی نمی‌توان ساخت و ساز را انجام داد.

میلگردها در انواع مختلف و سایزهای مختلفی موجود است که هر دو در قسمت خاصی از ساختمان و در کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال می‌توان گفت میلگرد هایی که در فوندانسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با میلگرد هایی که در ستون مورد استفاده قرار می گیرد با یکدیگر متفاوت می باشد.

 

حداقل میلگرد در فونداسیون شبکه ای

 

حداقل میلگرد در فونداسیون شبکه ای

طبق آیین نامه و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان حداقل میلگرد در فونداسیون شبکه باید برابر 0.0018 bh در وجه کششی تعبیه شود. در نظر داشته باشید که در نواحی از فونداسیون که معمولاً تحت فشار باشد؛ می توان این مقدار را در نظر گرفت. اما به خاطر نیروی کششی در فونداسیون شبکه های تحت ترکیب بارهای متفاوت تغییر خواهد کرد.

بهتر است بدانید برخی از مهندسان اعتقاد دارند که باید حداقل میلگرد فونداسیون طبق ضوابط تیرها باشد. البته در نظر داشته باشید که این تقاضا و دیدگاه برای فونداسیون شبکه چندان منطقی نیست و باعث می شود تا میزان میلگردها مصرفی بسیار شود. اساساً حداقل میلگرد فونداسیون برای تیرها با ضریب نزدیک به ۲ در آیین نامه پیشنهاد شده است که این ضریب برای پی ها منطقی و کاربردی نیست.

در برخی موارد برخی از مراجع پیشنهاد می‌کنند که حداقل آرماتور یا میلگرد به گونه ای انتخاب شود که ظرفیت اسم خمشی در مقطع از دو برابر لنگر خوردگی آن مقطع کمتر نباشد. در فونداسیون بتن با در نظر گرفتن حداقل میلگرد به میزان 0.0018 bh  اقناع می گردد. بتن های با مقاومت بالاتر به این صورت نیست و لازم است میزان حداقل آرماتور خمشی در پی های شبکه ای از این مقدار بیشتر استفاده شود.

نحوه محاسبه حداقل میلگرد در فونداسیون

برای محاسبه حداقل میلگرد در فونداسیون باید وزن میلگرد ها را محاسبه کنید. برای محاسبه وزن میلگرد باید طول میلگردهای طولی و عرضی را محاسبه نمایید. همانطور که می‌دانید میلگرد هایی که در طول به کار می روند؛ به میلگرد طولی و میلگرد هایی که در عرض مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ میلگرد های عرضی معروف است. به طور کلی می‌توان گفت میلگرد هایی که در فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند؛ شامل میلگردهای طولی، میلگردهای عرضی و میلگردهای تقویتی می باشد.

میلگردهای طولی در دو ردیف بالا و پایین کار فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای محاسبه آن باید مواردی همچون پوشش کاور میلگرد و خم میلگرد را موردنظر قرار دهید. با در نظر گرفتن این موارد می توانید طول میلگرد ها را محاسبه نمایید.

در زمان محاسبه حداقل میلگرد در فونداسیون باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. اولین نکته این است که فونداسیون ساختمان باید بر روی خاک مقاوم طبیعی اجرا شود. نکته بعدی این است که حداقل ارتفاع پی ها باید ۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود و همچنین قطر آرماتور های مورد استفاده در فونداسیون باید بیشتر از ۱۰ میلیمتر باشد.

با در نظر گرفتن این نکات شما می توانید حداقل میلگرد در فونداسیون را بررسی کرده و تعداد میلگرد های مورد نیاز برای فونداسیون را محاسبه کنید. در نظر داشته باشید که باید سعی کنید این محصولات را با کیفیت بالا تهیه و خریداری نمائید. در غیر این صورت امکان دارد خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

 

نحوه محاسبه حداقل میلگرد در فونداسیون

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و … می باشد. شما عزیزان تمامی این مقاطع فولادی را می‌توانید با کیفیت بالا تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده است که شما با اطمینان از کیفیت ساخت و مرغوب بودن این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/   تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداقل میلگرد شناژ

حداقل میلگرد شمع

حداقل میلگرد دیوار برشی

https://ahanhyper.com//?p=29559

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *