امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداقل میلگرد شناژ

همانطور که می‌دانید پی یا فوندانسیون از جمله اصلی ترین بخش های ساختمان ها به شمار می رود که شناژ نیز از جمله بخش های پی می باشد. این ساختار بخش اصلی پی نواری ساختمان می باشد که وظیفه اصلی آن اتصال پی یا فوندانسیون های عمودی به یکدیگر می باشد. با توجه به مبحث حداقل میلگرد شناژ باید بدانید که در بسیاری از سازه ها متخصصان برای اینکه بتوانند نیروی حاصل از وزن ساختمان را به صورت یکسان در تمام نقاط زمین انتقال دهند؛ باید از پی های منفرد استفاده نمایند.

همانطور که از نام این نوع فونداسیون پیداست با یکدیگر هیچ گونه ارتباطی ندارند و حداقل فاصله بین آن ها ۵ متر می باشد. به همین خاطر مهندسان با طراحی یک پی نواری سعی می‌کنند تا پی های منفرد را به یکدیگر اتصال دهند. توجه داشته باشید که بخش مقاوم کننده این نوع پی های نواری شناژ می باشد. این شناژ‌ها نیروی کشش و فشار که از سوی فونداسیون ها منتشر می شود؛ به صورت عمودی و افقی منتشر می شوند را به خوبی تحمل می کنند.

توجه داشته باشید که شناژ به طور کلی به دو دسته افقی و عمودی تقسیم بندی می شود. که در مبحث حداقل میلگرد شناژ باید بدانید که در شناژ افقی و عمودی تعداد میلگرد ها با یکدیگر متفاوت می باشد. در ادامه هر یک را بیان می کنیم.

 

انواع شناژ

 

انواع شناژ

در ادامه مبحث حداقل میلگرد شناژ باید بدانید که شناژ در دو دسته کلی افقی و قائم موجود می باشد که هر یک از آن از تعدادی میلگرد تشکیل خواهد شد.

شناژ افقی: شناژ افقی همان ستونی می باشد که بین ستون های فونداسیون قرار خواهد گرفت و باعث می شود تا نیروی وارد شده به پی در تمام نقاط و بخش های فونداسیون پخش شود. توجه داشته باشید در سازه هایی که به ساختمان ضد زلزله شناخته می شود؛ معمولاً شناژ افقی را به صورت ضربدری یا به شکل خرپاها بین ستون های پی ساختمان استفاده خواهند شد.

این شناژ ها به این صورت است تا شرایط وارد شده به نقاط اصلی ساختمان ها کم شده و به سمت زمین دفع خواهد شد. با توجه به مبحث حداقل میلگرد شناژ باید ذکر کنیم که در ساخت شناژ افقی حداقل ۶ میلگرد ۱۰ آجدار و ۱۵ قلابدار استفاده خواهد شد.

 توجه داشته باشید که در این نوع شناژ حداقل فاصله از آن ۳۵ سانتی متر می باشد و با توجه به فاصله بین ستون فوندانسیون ها امکان دارد این اندازه تا حدود ۶۰ سانتی متر نیز افزایش پیدا کند.

بهتر است بدانید که میلگردهای که بین میلگردهای شناژ استفاده می شود باید دارای قطری بیش از 8 میلیمتر باشد تا در برابر ضربات و فشارهای احتمالی بتواند مقاومت خوبی داشته باشد. این نوع میلگردها حداقل ۶ متر طول دارد؛ چرا که در بسیاری از شناژ بندی ها، فوندانسیون میلگرد ها با فاصله بیش از ۵ سانتی متر از هم قرار خواهند گرفت.

شناژ عمودی: یکی دیگر از شناژ هایی که در ساختمان های چند طبقه استفاده می‌شود؛ معمولاً شناژ عمودی می باشد. وظیفه این شناژ اتصال شناژ های افقی می باشد. در صورتی که از شناژ افقی در بالای صفحه استفاده باشد شناژ عمودی آن ها را به شناژ افقی اتصال می دهد. به همین خاطر معمولاً شناژ عمودی در پایین به فونداسیون و در بالا به شناژ افقی سقف اتصال داده خواهد شد. بهتر است بدانید در ساخت شناژ های عمودی حداقل چهار میلگرد ۱۲ طولی اجدار استفاده خواهد شد.

 با توجه به مبحث حداقل میلگرد شناژ باید بدانید در صورتی که شناژ به ستون ساختمان محل اتصال داده نشود تعداد میلگرد ها تا ۸ عدد افزایش پیدا می کند. البته بهتر است بدانید این موضوع به نظر مستقیم مهندس ناظر بستگی دارد. همچنین بهتر است بدانید که حداقل عرضه کلاف قائم ۲۰ سانتیمتر می باشد و معمولا بیشتر از ۲۵ سانتی متر نیز نباید شود چرا که اندازه بیش از حد شناژ امکان دارد در طولانی مدت در دیوارهای ساختمان ترک ایجاد نماید.

نکته بسیار مهمی باید مد نظر قرار دهید این است که در ساخت شناژ عمودی فاصله بین خاموت ها معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باید در نظر بگیرید.

 

حداقل میلگرد شناژ چقدر باشد

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می گردد؛ می ‌توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، تسمه و … اشاره کرد. تمامی این مقاطع در ابعاد و سایز های مختلفی موجود است.

با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی تولید و عرضه می‌شود که از کیفیت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. شما عزیزان می توانید این محصولات را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات میلگرد:

حداقل میلگرد دیوار برشی

حداقل میلگرد در فونداسیون

حداقل میلگرد دال

https://ahanhyper.com//?p=29645

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *