امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع نشست ها در ساختمان و راه های کنترل و اصلاح آن

یکی از از پدیده های مخربی که در ساختمان ها ایجاد می شود؛ نشست ساختمان است. معمولاً پس از گذشت مدت زمان مشخص اتفاق خواهد افتاد اگر نتوانید به موقع جلوی نشست ساختمان را بگیرد و آن را کنترل نماید احتمال دارد تا سازه دچار خسارت و آسیب های بیشتری شود.

مهندسین طراح و اجرای پروژه قبل از اینکه شروع به ساخت ساختمان جدید نمایند. معمولاً عوامل ایجاد کننده نشست را بررسی می‌کنند. با این حال اگر نشست انجام شود باید با راهکارهای مناسب و مختلف جلوی  پیشرفت آن گرفته شود تا خرابی سازه را به صورت کامل به همراه نداشته باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم انواع نشست ها در ساختمان و راه های کنترل و اصلاح آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 نشست زمین چیست؟

یکی از اتفاق های ناگوار که برای یک ساختمان امکان دارد اتفاق بیفتد نشست آن می‌باشد. عوامل گوناگونی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر آن تاثیر گذار است. حرکت خاک به سمت پایین که بر اثر تحمیل بار بیش از حد توان آن باشد را نشست می گویند.

حرکت خاک معمولاً باعث می‌شود تا نیروی تنشی موثر عمودی بر روی خاک در ساختمان ایجاد شود که این ستون ها و افزایش پیدا کند که در نتیجه آن باعث می‌شود تا زمین ساختمان به سمت پایین حرکت کند. اکثر ساختمان‌ها معمولا با گذشت زمان این نشست ساختمان را با شدت‌های مختلف تجربه خواهند کرد.

 

 نشست زمین چیست؟ 

 

 اما در صورتی که در  الگوها و زهکشی اطراف ساختمان تغییرات ایجاد شود و تدابیری برای آن در نظر گرفته شود احتمال دارد تا نشست ان تا حد زیادی کاهش پیدا کند. بهتر است بدانید شرایط زیادی در این نشست و شدت آن موثر می باشد که در این قسمت قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

انواع نشست ها در ساختمان

نشست ساختمان معمولاً در همه سازه ها به یک شکل اتفاق نمی‌افتد. بلکه امکان دارد بر اساس شرایط مختلف مکانی و زمانی سازه ها احتمال وقوع آن به شکل‌های مختلف انجام شود. انواع نشست ها در ساختمان عبارتند از:

  1. نشست یکنواخت
  2. نشست دیفرانسیلی

علت نشست ساختمان

توجه داشته باشید انواع نشست خاک به دلیل های مختلفی مثل کاهش تخلخل خاک زیر ساختمان، داشتن ذرات خاک بارهای وارد شده همچنین میزان رطوبت و … انجام شود که از دست دادن رطوبت در خاک یکی از عوامل اصلی ایجاد نشست در ساختمان‌ها است.

وجود رطوبت در زمین حجم زیادی را اشغال می کند. اما وقتی خاک خشک شود باعث می‌شود تا رطوبت آن گرفته شود و فضای بین ذرات خاک به صورت خانه ایجاد می‌شود که با نیروهای وارده این فضاهای خالی حذف شده و خاک فشرده خواهند شد که باعث شوند و به سمت پایین حرکت کنند. تا ساختمان دچار نشست نشود عوامل نشست ساختمان عبارتند از:

  • عدم تحمل بار ساختمان در اثر خاک ضعیف زیر ساختمان
  • وجود خاک مناسب در ساختمان با تراکم بسیار ضعیف
  • همچنین بارندگی یا خشکسالی نامنظم باعث ایجاد نشست ساختمان می شود
  • زهکشی ضعیف در اطراف محل ساختمان
  • تغییر در جدول آب زیرزمینی
  • رشد درختان بالغ مجاورت خانه
  • نشت لوله یا استخر شنا
  • پمپاژ روغن و آب از زمین مجاور

 

علت نشست ساختمان

 

نشانه های نشست ساختمان

توجه داشته باشید اگر نشست ساختمان از نوع یکنواخت باشد معمولاً علائم چندانی ندارد اما در صورتی که نشسته از نوع نامتقارن باشد علائم بسیاری دارد و شما آن را مشاهده خواهید کرد. این علائم عبارتند از:

  • ترک خوردگی خارجی
  • ترک خوردگی داخلی
  • کف آویزان
  • چسبندگی درب ها و پنجره ها

تعمیر نشست ساختمان

همانطور که ذکر شد می توان با تدابیری از نشست های احتمالی جلوگیری کرد که باعث جلوگیری از ریزش سازه می‌شود. شما در صورت مشاهده علائم می‌توانید نشست و علائم آن را به صورت مناسب کنترل نمایید. برخی از روش های که می توانید برای جلوگیری از نشست ساختمان استفاده کنید را در ادامه شرح می‌دهیم.

استفاده از ستون های مارپیچ

شما می توانید برای جلوگیری از نشست ستون های بالایی سازه را از ستون های مارپیچ استفاده نمایید. به این صورت که بین ستون ها باید حداقل یک و نیم متر باشد تا به یک خاک مناسب برسد و با بسترهای سنگی ادامه داده شود.

تراز کردن دال

امروزه طرح‌های در ساختمان ایجاد می شود شما باید دال‌های ساختمان را هم تراز کنید برای این کار می توانید از روش های مختلف استفاده نمایید. به عنوان مثال بتن روان و دوغاب را داخل دال ها که تعدادشان نشست شده‌اند پمپاژ نمایید. با این کار شما میزان فشار خارجی ساختمان به صورت یکپارچه خواهید کرد که از نشست‌های بعدی به راحتی جلوگیری می‌شود.

 البته می‌توانید از پوشش پلی اورتان نیز استفاده کنید.در نظر داشته باشید پوشش پلی اورتان معمولاً کمی هزینه بالاتری دارد اما بسیار قوی بوده و طول عمر بیشتری نیز به همراه دارد. رطوبت را نیز به سرعت خشک کرده و زمان تعمیرات کمتر می باشد.

جلوگیری از نشست ساختمان

ساختمان هایی که دارای دو یا سه طبقه می باشند زمانی که دچار نشست شوند و نتوانید از راهکارهایی که ذکر شد برای جلوگیری از پیشرفت نشست بهره مند شوید. شما باید از دست زدن در سطح زیر پی برای نگهداری سازه استفاده نمایید. می‌توانید این کار را طبق مراحلی که برای شما ذکر می کنیم انجام دهید:

  1. کانال با ابعاد مشخص ایجاد کنید باید در آن مرکز دسته بتن کمتر از دو نیمه حداقل میدان عرض 50 سانتیمتر و ارتفاع ۱۶۰ سانتیمتر باشد.
  2. پس از آن مرکز دسته را در وسط پی قرار دهید. این مرکز به گونه‌ای قرار گیرد که نصف طول آن در یکسان و نسبت به دیگر در سمت مخالف قرار بگیرد.
  3. در سطح زیر کانال بتون گرد در دو طرف بریزید و دیواری اجر مانندبسازید تا نقش غالب را در اینجا ایفا کند با این کار کانال باعث برای بتن ریزی آماده خواهد شد.
  4. پس از بتن ریزی باید به اندازه تقریباً 10 سانتی متر در بتن، مش بندی کنید. اول تا بتن ریزی ارتفاع مورد نظر برسد در برخی موارد برای اینکه مقاومت بتن افزایش پیدا کند معمولاً از آماتور بندی نیز استفاده می کنند.
  5. سعی کنید بتن ریزی را توسط ویبره کردن انجام دهید تا به صورت کاملا متراکم و یکنواخت به دست آید سپس زیر حفره را با دقت زیاد و مهارت بالا پر کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بزرگترین سازه های فلزی ساخت دست بشر

نصب ستون فلزی، ساخت اسکلت فلزی و اهمیت آنها در ساختمان سازی

https://ahanhyper.com//?p=16906

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *