امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع شمش فولادی

بهتر است بدانید شمش فولادی اولین محصول قابل جابجایی و حمل می باشد که از فرآیندهای فولاد سازی تولید شده است و به صورت جامد و در ابعاد قابل حمل تولید و عرضه می شود. در حقیقت می توان گفت فرآیند شمش سازی از جمله فرآیندهای فولاد می باشد که معمولا ماده اولیه صنایع پایین دستی را تولید خواهد کرد. در نظر داشته باشید که شمس سازی در اثر انجماد فلز مذاب در قالب انجام خواهد شد و این هدف را دنبال خواهد کرد. در ادامه این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم انواع شمش فولادی را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی شمش فولادی

پس از تبدیل سنگ آهن به فولاد خام یا آهن اسفنجی پس از فولاد سازی و همچنین تهیه مذاب فولاد در کوره القایی شمش فولادی با شکل های مختلف اضافه خواهد شد. برخی از انواع شمش فولادی می توان به شمش، بیلت، بلوم و اسلب اشاره کرد. بهتر است بدانید شمش فولادی قطعاتی مستطیل شکل می باشند که سطح مقطع آن ها بخاطر قالب سهولت در خارج کردن از قالب و حمل و نقل به صورت ذوزنقه خواهد بود. همچنین طول هر شاخه حداکثر به دو متر می رسد.

 

شمش فولادی چیست

 

توجه داشته باشید که این محصول در کارگاه های کوچک تولید و عرضه می شود. نکته بسیار مهم در رابطه با شمش آهنی شکل و اندازه آن می باشد که قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته بعدی در مورد نحوه شمش ریزی در قالب و انجماد مذاب درون قالب است می تواند خواص فیزیکی و مکانیکی قطعات نهایی را تعیین نماید. به طور کلی می‌توان گفت که فولاد از جمله پرکاربردترین انواع شمش ها در جهان به شمار می رود.

انواع شمش فولادی

همانطور که ذکر شد شمش فولادی اولین محصول قابل حمل و محصولات فولادی به شمار می‌رود. برای تولید دیگر محصولات فولادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در انواع مختلف وجود داشته و هر یک از انواع آن دارای ویژگی ها مزایا و کاربردهای خاص خود می باشد. در ادامه انواع شمش فولادی را بیان می کنیم.

بیلت یا شمشال

شمش بیلت یکی از انواع شمش فولادی می باشد که این نوع شمش در زمان تولید به صورت مستقیم از تولید CCM به مصرف نورد می رسد. توجه داشته باشید که معمولاً از این نوع شمش جهت تولید مقاطع همچون میلگرد استفاده می شود. بهتر است بدانید شمش فولادی نسبت به بیلت از طول بیشتری برخوردار است. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که سطح مقطع بیلت معمولا به صورت دایره یا مربع بوده و عرض آن نیز از ۱۵ سانتی‌متر کمتر می باشد.

بلوم یا فابریک

یکی دیگر از انواع شمش فولادی فابریک یا بلوم می باشد که در مواد متنوعی تولید و در بازار موجود است. این نوع شمش پس از گذراندن فرآیند نورد در سایزهای مختلفی تبدیل خواهد شد که در نهایت برای استفاده در نورد های مقاطع به تولید می‌رسد. شاید جالب باشد بدانید که روش تولید تمامی شمش ها به یک شکل می باشد و در فرآیند تولید آن ها تفاوتی وجود ندارد.

 

انواع شمش فولادی

 

 در نظر داشته باشید که بلوم یا شمش فابریک ابتدا در مقاطع بزرگ تولید خواهد شد و سپس توسط نورد نهایی به مواد کوچکتر تبدیل می شود. به گونه ای که می توان گفت بلوم یا فابریک همان بیلت می باشد؛ تنها تفاوتی که دارد این است که عرض آن بیشتر است. به طور کلی می‌توان گفت عرض بلوم از ۱۵ سانتی‌متر کمتر خواهد بود. به همین خاطر معمولاً بیلت و بلوم را در یک دسته بندی قرار خواهند داد. از جمله کاربرد بلوم می توان به استفاده برای ساخت ریل، سپری، قوطی آهن، تیرآهن، نبشی و …. اشاره کرد.

اسلب یا تختال

از دیگر انواع شمش فولادی می توان به اسلب یا تختال اشاره کرد که از نظر ظاهری نسبت به شمش های دیگر متفاوت می باشد. توجه داشته باشید که برخلاف بلوم و بیلت معمولاً از سطح مقطع مستطیل برخوردار می باشد. ضخامت اسلب حدود ۲۳۰ میلی متر و عرض آن ۱.۳۵ متر و طول آن نیز ۱۲ متر است. در واقع می توان گفت برای ساخت ورق های فولادی اغلب از اسلب استفاده خواهد شد. نام دیگر اسلب، تختال می باشد. با توجه به این توضیحاتی که بیان کردیم متوجه شدید که اغلب انواع شمش فولادی در ابعاد و ظاهر آن تفاوت دارد. ولی در فرآیند تولید آن تفاوت چندانی وجود ندارد. به گونه ای که می توان ذکر کرد و به یک شکل تولید شده و کاربرد مشترکی نیز دارند.

کاربرد شمش فولاد

توجه داشته باشید که در فرآیند تولید محصولات فولادی همانطور که ذکر شد شمش فولادی اولین محصول قابل حمل می باشد. انواع شمش فولادی وجود دارد که هر یک کاربردهای خاصی دارد. بهتر است بدانید که شمش فولادی پس از آنکه از مرحله نورد عبور کند؛ برای تولید تیرآهن، مفتول، انواع میلگرد های ساده و آجدار، نبشی، ناودانی و … مورد استفاده قرار می گیرد و نحوه عرضه آن به بازار تأثیرگذار خواهد بود. بهتر است بدانید انواع شمش فولادی به طور کلی به دو روش عرضه می شود که عبارتند از:

  • فروش داخلی شمش و عرضه آن در بورس کالا
  • فروش صادراتی شمش

قیمت شمش فولاد

روش های تولید شمش فولادی

در ادامه مبحث انواع شمش فولادی نحوه تولید شمش را بیان می کنیم. بهتر است بدانید که به روش های مختلفی هم چون کوره بلند، کوره قوس الکتریکی و روش کوره القایی می توان جهت تولید شمش فولادی اقدام کرد. این روش ها در بسیاری از کارخانه‌های ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما روش کوره بلند در جهان رایج تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در کشور ایران بیشتر جهت تولید شمش فولادی از روش قوس الکتریکی استفاده می شود. این روش آهن قراضه استفاده از بیلت های مخصوص به درون کوره ارسال می‌شوند که ذوب خواهد شد.

 همراه با آن آهک، کک و بنتونیت و … نیز به آن اضافه خواهد شد. سپس با دمش اکسیژن و همگن سازی فولاد مذاب به دست می‌آید و توسط پاتیل های حمله مذاب به هم ریخته گری ارسال و انتقال داده می شود. توجه داشته باشید که در این واحد ریخته گری ظروف به نام تاندیش وجود دارند که مواد مذاب را درون قالب های آن قرار خواهند کرد. در پایان نیز توسط پاشیدن آب محصول را خنک خواهند کرد و به صورت جامد به دست می آید. در مرحله آخر شمش ها برش داده می‌شوند و در نهایت انواع شمش فولادی آماده می باشند.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و همچنین انواع شمش های فولادی می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز تمامی مقاطع فولادی همچون میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، سپری و … را می‌توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. تمامی محصولات توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده است که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کارخانه ذوب آهن سهند غرب

کارخانه توسعه سرمایه گذاری دریک

https://ahanhyper.com//?p=30285

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *