امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع شمش فولادی؛ روش تولید و کاربردهای آنها

شمش فولادی را می توان از پرکاربردترین انواع شمش در اقصی نقاط دنیا به حساب آورد. شمش های فولادی در صنعت فولاد، نقش کلیدی و بسیار تعیین کننده ایفا می کنند. این نوع از مصالح فلزی برای تولید ورق های فلزی، تیرآهن و مقاطع از نوع میلگرد استفاده می شود. شمش ها از فرم شبیه به ذوزنقه برخوردار می باشند.

همچنین، طول هر کدام از شمش ها حدود دو متر می باشد. حمل و نقل و جابجایی راحت و آسان، از مزایای حائز اهمیت این نوع از شمش ها محسوب می شود. شمش فولادی در واقع محصول اولیه به دست آمده از سنگ آهن می باشد. فرآیند تولید و ساخت این محصول به روش ریخته گری پیوسته صورت می گیرد. همچنین، شمش های فولادی غالبا به صورت فلز خالص به مرحله تولید می رسند.

در کشور ما کارخانه های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه، از تولیدکنندگان برجسته شمش های فولادی به شمار می آیند. کارخانه ذوب آهن اصفهان، برای تولید فولاد از روش کوره بلند استفاده می کند. همچنین، دیگر تولیدکنندگان فعال در کشور نیز غالبا از کوره های القایی برای تولید فولاد خام بهره می گیرند.

 

انواع شمش فولادی

انواع شمش فولادی

1- اسلب یا تختال

اسلب یا تختال از انواع شمش فولادی محسوب می شود. این مدل از مقاطع فولادی از سطح مقطعی به شکل مستطیل برخوردار می باشند. به طور معمول، اسلب از طولی برابر با 12 متر و عرض حدود 1.25 متر بهره می برد. همچنین، 230 میلیمتر، ضخامت در نظر گرفته شده برای این محصول می باشد. از اسلب برای ساخت و تولید ورق‌های فولادی در طیف وسیعی استفاده می گردد.

2- بیلت (Billet)

بیلت را می توان از پرکاربردترین تولیدات به دست آمده از فرآورده های نورد میانی فولاد قلمداد نمود. بیلت ها غالبا با سطح مقطع مربع و دایره ای طراحی و تولید می شوند. همچنین، برخورداری بیلت از طول بلندتر، سبب استفاده از این محصول برای تولید مفتول و میلگرد شده است. عرض بیلت ها در کمتر از 15 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که بیلت ها مطابق با استانداردهای معتبر 5SP و 3Sp (استاندارد روسی) تولید می گردند.

انعطاف پذیری، خمش و کشش بالاتر، از ویژگی های بیلت ساخته شده بر اساس استاندارد 3sp می باشد. از طرف دیگر، استحکام و دوام بالا، از ویژگی های برجسته بیلت تولید شده توسط استاندارد 5sp تلقی می گردد.

3- شمشال یا بلوم

این نوع از شمش های فولادی با طول بلندتر از بیلت و با سطح مقطع بزرگ تر تولید می شوند. عمده ترین کاربرد Bloom برای تولید تیرآهن صورت می گیرد. همچنین، در برخی مواقع با برش کناره تختال، برای تولید بلوم استفاده می گردد.

روش های تولید شمش فولادی

1- روش کوره بلند (Blast Furnace)

روش کوره بلند، یکی از شیوه های تولید و ساخت شمش های فولادی یا Ingot به شمار می رود. در این روش به طور همزمان قراضه آهن و سنگ آهن داخل کوره بلند ریخته می شوند. فرآیند ذوب این مواد از طریق اکسیژن صورت می گیرد. پس از وارد شدن اکسیژن به کوره، عملیات گرمادهی آغاز می گردد.

اسلب یا تختال از محصولات تولید شده توسط کوره بلند قلمداد می گردد. همچنین، در این روش برای از بین بردن و جذب ناخالصی ها، غالبا مقداری آهک اضافه می شود. امکان تولید در حجم های زیاد و جداسازی مطلوب ناخالصی ها، از مزایای روش کوره بلند می باشد.

2- روش کوره القایی (IMF)

روش کوره ذوب القایی، از دیگر روش های متداول برای تولید و ساخت شمش فولادی به حساب می آید. در این روش، ذوب شدن قراضه با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی انجام می شود. در روش کوره القایی، یک سیم پیچ از نوع القایی به سرتاسر کوره پیچیده شده که با برقراری جریان الکتریکی و ایجاد فرکانس بالا، گرما تولید می کند. راحت بودن و عدم تولید آلودگی صوتی، از مزایای قابل توجه این روش به شمار می رود.

3- تولید به روش کوره قوس الکتریکی (EAF)

در روش کوره قوس الکتریکی، ضایعات فولادی به فولاد تبدیل می شوند. در این روش با کمک جرثقیل ضایعات فولادی داخل کوره قرار می گیرند. ضایعات استفاده شده برای تولید فولادی در این روش از سه گروه ضایعات خانگی، کهنه و قراضه های صنعتی می باشند.

در بالای کوره قوس الکتریکی، الکترودهای کربنی قرار گرفته است. در مواقع وارد شدن آهک و قراضه، الکترودها پایین آورده شده و جریان الکتریکی تولید می شود.انواع شمش فولادی؛ روش تولید و کاربردهای آنها

موارد کاربرد و استفاده

شمش فولادی متناسب با نوع و مدل، برای کاربردی ها و مصارف مختلفی استفاده می گردد. بر این اساس، بیلت برای تولید تسمه، مفتول و میلگرد کاربرد دارد. برای تولید ورق های فلزی، کویل، کلاف، نوارهای فلزی و لوله درز دار، از تختال یا اسلب استفاده می گردد. همچنین، تولید و ساخت سپری، نبشی، ناودانی، ریل و تیرآهن، از مهم ترین موارد کاربرد بلوم به شمار می رود.

ناگفته نماند که قیمت شمش فولادی متاثر از نوع و مدل و روش تولید و ساخت آن، متفاوت و متغیر می‌باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

شمش قلع چیست و در چه مواردی قابل استفاده است؟

راهنمای خرید شمش

https://ahanhyper.com//?p=6987

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *