امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع سقف در سازه فولادی

انواع سقف در سازه فولادی

استحکام و مقاومت بالای انواع سقف سازه های فولادی، مهندسان و سازندگان را به استفاده از آن ملزم نموده است. سقف، از بخش های مهم و حائز اهمیت یک سازه محسوب می شود.

سقف اجرا شده برای ساختمان می‌بایست از دوام و مقاومت بالا در برابر نیروهای خمشی و تنشی بهره مند باشد. این امر مانع از آسیب و صدمه دیدن سقف می شود.

از سوی دیگر، بسیاری از سقف های اجرا شده معایبی مانند عدم کنترل کیفیت، مقاومت نه چندان مناسب در برابر زلزله و وزن بالا برخوردار هستند. وجود این معایب از علل اصلی استفاده از سقف فولادی در سازه های مختلف به شمار می رود.

سقف های فولادی از ویژگی های شاخصی مانند مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی و زلزله، سرعت اجرای بالا و استحکام و دوام فوق‌العاده بهره می برند.

بنابراین، سقف سازه فولادی از انواع سقف بوده که به علت سبک بودن و مقاومت بالای فولاد، در حوزه ساختمان سازی و ساخت و ساز بسیار مورد توجه واقع شده است.

انواع سقف سازه فولادی

انواع سقف سازه فولادی

1- سقف های پیش ساخته از نوع بتنی

سقف های پیش ساخته بتنی را می توان از انواع سقف سازه فولادی برشمرد. در فرآیند تولید و ساخت این نوع از سقف ها از پانل های مخصوص، ستون ها و دال ها استفاده می گردد. عملیات بتن ریزی در سقف های پیش ساخته بتنی با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات مخصوص انجام می شود.

تسریع و تسهیل فرآیند اجرا، عدم نیاز به شمع بندی و قالب بندی، سازگاری با شرایط جوی و آب و هوایی مختلف، صرفه اقتصادی و حمل و جابجایی راحت، از مهم ترین ویژگی های سقف های پیش ساخته بتنی محسوب می شود.

2- سقف های عرشه فولادی

مقاطع خمشی تشکیل شده از ورق های فولادی گالوانیزه و گل میخ با عنوان سقف عرشه فولادی شناخته می‌شوند. اجزای این نوع از سقف ها شامل بتن، میلگرد، فلاشینگ، ورق گالوانیزه و گل میخ می شود. سقف های عرشه فولادی علاوه بر مقرون به صرفه بودن از نقطه نظر اقتصادی، از وزن بسیار سبکی برخوردار هستند.

با کمک این نوع از سقف های فولادی به صورت همزمان می توان در تمام طبقات عملیات بتن ریزی و سقف گذاری را اجرایی کرد. همچنین، سقف های عرشه فولادی جایگزین مناسبی برای سقف از نوع تیرچه بلوک تلقی می گردند.

3- سقف کامپوزیت

سقف های کامپوزیت برای استفاده در اسکلت های فلزی، از بهترین گزینه ها به شمار می روند. این مدل از سقف‌های فولادی از ترکیب فلز و بتن ساخته می شوند. برش گیر، تیر فرعی و آرماتور حرارتی، از اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیت تلقی می گردد.

در این نوع سقف از برش گیر به منظور متصل نمودن ورق های پوششی به تیرهای فرعی استفاده می شود. قابلیت بتن ریزی همزمان چند سقف و عدم نیاز به شمع بندی، از ویژگی های مهم سقف کامپوزیت می باشد.

4- سقف تیرچه بلوک

از انواع سقف های رایج فولادی می توان به سقف تیرچه بلوک، اشاره نمود. در این نوع سقف، تیرچه ها در نقش تیر فرعی انجام وظیفه می کنند. همچنین، فاصله میان تیرچه ها غالبا با بلوک پر می گردد. سقف های تیرچه بلوک در سازه های آجری، بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین، آرماتور تقویتی، میلگرد حرارتی، بتن، بلوک پر کننده و تیرچه، از اجزای اصلی این نوع سقف محسوب می شوند. هموار و صاف بودن سطح، عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی، مقاومت بالا در برابر زلزله و باد و وزن سبک، مهم ترین ویژگی سقف تیرچه بلوک را شامل می‌شود.

سقف های پیش ساخته از نوع بتنی

5- سقف کاذب

سقف کاذب در ردیف سبک ترین سقف های سازه فولادی طبقه بندی می شود. به طور معمول، پس از اجرای لوله‌ها و اتصالات تاسیساتی، زمینه مناسب برای اجرای این نوع سقف فراهم می گردد.

اجزای تشکیل دهنده سقف کاذب، گچ، توری و الیاف پلیمری می باشند. ضریب ایمنی بالا، دوام عالی در برابر رطوبت و حرارت و وزن فوق‌العاده سبک، از مشخصات برجسته سقف های کاذب به شمار می رود.

6- سقف کندویی

سقف های کندویی از دیگر انواع سقف سازه فولادی بوده که از قالب های مکعبی فایبرگلاس و فولاد ساخته می‌شود. فواصل موجود در قالب ها با میلگردهای کششی پر می شود. امکان متصل کردن راحت و سریع قطعات پیش ساخته بتنی به همدیگر، از مهم ترین مزایای سقف های کندویی قلمداد می گردد.

7- سقف دال بتنی

سقف دال بتنی، یکی دیگر از انواع سقف در سازه های فولادی به حساب می آید. سقف های دال به علت برخورداری از ضخامت 10 الی 50 سانتیمتر، در سقف طبقات عملیاتی می شوند.

صرفه جویی در مصالح ساختمانی، مقاومت حرارتی و صوتی، طول عمر بالا و دوام عالی در برابر لرزش ایجاد شده از زلزله را می توان از مهم ترین مزایای سقف‌های دال بتنی دانست.

میلگرد و بتن، از اجزای تشکیل دهنده این نوع سقف می باشند. همچنین، سقف دال بتنی برای اجرا در سازه های مهم و بزرگ، بسیار کاربرد دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

بهترین سقف شیروانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس

مراحل اجرای انواع سقف وافل و نکاتی که باید بدانید!

انواع سقف برای دهانه های بزرگ

 

https://ahanhyper.com//?p=7892

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *