امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس

بی شک سقف را می توان اصلی ترین بخش ساخت و ساز ساختمانی دانست و بایستی استاندارد ترین روش ها و مصالح در ساخت آن مورد استفاده قرار گیرند، چرا که در غیر این صورت جان و مال ساکنین ساختمان در خطر همیشگی قرار خواهد داشت.

امروزه پیشرفت صنعت ساختمان سازی شامل حال سقف های سنتی و سنگین نیز شده است. در گذشته سقف ها بخش عظیمی از بار مرده سازه را شامل می شدند و به دلیل وزن بالای خود، همیشه با خطر ریزش و یا ترک انداختن دیوارها همراه بودند.

اکنون با هدف کاهش وزن چشمگیر سقف ها، بالا بردن استانداردهای ایمنی ساختمان سازی و کاهش قابل توجه مصرف مصالح و هزینه های ناشی از آن، سقف های مدرن یوبوت و کوبیاکس بسیار مطرح شده اند.

ممکن است با این حال جزو آن دسته از افرادی باشید که هنوز درباره این سقف ها و مزایا و عملکرد آن ها حتی چیزی به گوششان نخورده باشد! بدین ترتیب حتماً تا انتهای این مقاله که برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است، همراه ما باشید. لازم به ذکر است، می توانید از دیگر مقالات آهن هایپر در زمینه ساخت و ساز و قطعات آهنی و فولادی این صنعت نیز بازدید به عمل آورید.

 

سقف یوبوت و کاربردهای آن

 

سقف یوبوت چیست و کاربردهای آن

سقف یوبوت توسط شرکت دالی فرم ایتالیا در سال 2002، با هدف کاهش وزن دال ها در سقف و پی های گسترده بتنی طراحی شد. در ایران، اکنون این سقف ها در عرض 52 سانتی متری و ارتفاع های 16، 20 و 2 سانتی متری تولید می گردند.

امروزه از مزایای سقف های یوبوتی در بلندترین برج های اداری و تجاری، مراکز درمانی و بیمارستان ها، مراکز آموزشی، مجتمع های صنعتی و پارکینگ ها به طور گسترده ای بهره برده می شود.

مهم ترین دلایل محبوبیت عظیم این سقف های پلی پروپیلنی در پارکینگ سازی، امکان افزایش فاصله ستون ها، افزایش تعداد پارکینگ ها، حذف ستون های میانی، امکان گردش آسان تر خودروها و در کل کاهش هزینه های احداث آن می باشند.

در کارخانه جات نیز، سقف های یوبوت با حذف بسیاری از ستون ها، امکان احداث خط تولید در دو یا چند طبقه را فراهم ساخته اند و به طور غیر مستقیم بر رونق کسب و کارهای صنعتی تأثیر گذاشته اند!

مزایای فنی اجرای سقف یوبوت

به غیر از مواردی که در بالا اشاره شد، می توان مزایای به کار بردن سقف یوبوت را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • کاهش چشمگیر مصرف بتن و میلگرد
  • هزینه پایین تر قالب بندی به جهت حذف آویز تیرها در دهانه های بلند
  • مسطح بودن تراز زیرین دال و در پی آن کاهش هزینه های لوله کشی و نازک کاری زیر سقف
  • عدم احتیاج به نصب سقف کاذب

سقف کوبیاکس چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سقف های کوبیاکس در حقیقت توانستند انقلابی در صنعت ساخت و ساز به لحاظ کاهش مصالح، انرژی و هزینه های ناشی از آن به پا کنند.

تاریخچه این سقف ها به سال 1985 بر می گردد، زمانی که شرکت کوبیاکس با کمک مهندسین و متخصصان سوئیسی و در کل به کمک دیگر کشورهای اروپایی، سقفی را طراحی نمودند که با وزن نسبتاً ناچیز خود، استانداردهای ایمنی ساختمان را متحول ساخت.

اجزای سقف کوبیاکس شامل موارد ذیل می شود:

  • ملات سیمان
  • آرماتور فولادی
  • توپ های پلاستیکی توخالی
  • قفسه مسلح

روش اجرای سقف کوبیاکس نیز بدین صورت است که ابتدا توپ های پلاستیکی توخالی را در مرکز قفسه مسلح قرار داده، سپس کیج مسلح را بین دو شبکه منظم از آرماتورهای فولادی قرار خواهند داد. در نهایت بایستی این شبکه به طور کامل بتن ریزی شود.

جالب است بدانید برای پخش شدن سیمان بتن در اجزای سقف کوبیاکس، به عملیات ویبره نمودن احتیاج نمی باشد!

انواع سقف کوبیاکس

  • دال های مجوف بادکنکی ساده که در محل پروژه ساختمان، مراحل اجرای سقف صورت می پذیرند.
  • دال های مجوف بادکنکی پیش ساخته که در کارخانه تمامی مراحل ساخت آن طی شده است و تنها کافیست برای استفاده به محل پروژه انتقال یابد.
  • دال مجوف نیمه پیش ساخته که وجه تحتانی آن با لایه بتنی پیش ساخته اجرا شده است که در پروژه ساختمان، جایگزین بخش افقی سازده خواهد شد.

 

انواع سقف کوبیاکس

 

مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس

سؤالی که ذهن خیلی ها را به خود مشغول نموده، این است که کدام یک از این سقف ها نسبت به دیگری برتریت دارد. با دو مقایسه ساده، می توان به طور کلی سقف های یوبوت را بالاتر از کوبیاکس دانست!

یکی از معایب استفاده از سقف کوبیاکس، عدم اجازه اجرای آن برای دهانه های بیش از 10 متر است و حتی برای دهانه های 8 تا 10 متر، بایستی به همراه تیرهای آویزدار اجرا شوند. این در حالی است که محدودیتی در اجرای سقف های یوبوت به لحاظ ابعاد دهانه ساختمان وجود ندارد.

همچنین دال های دارای توپه های کروی به دلیل پایدار نبودن، بایستی در داخل کیج های فلزی اجرا شوند و این خود به تنهایی هزینه های پروژه را افزایش خواهد داد. این در حالی است که در سقف های یوبوتی، به علت وجود شیب جداره و لبه انتهایی، چنین مشکلی به چشم نمی خورد.

مرجع باکیفیت ترین میلگردهای سقف ساختمانی

یکی از ضروری ترین و اصلی ترین اجزای سقف و ستون های ساختمانی، میلگردهای از جنس فولاد می باشد. این میلگردها به تعداد معین و با فاصله های دقیق، در اسکلت سقف و ستون و حتی در داخل ملات سیمان اجرا می شوند تا مقاومت کششی سازه را به طور معجزه آسایی بالا ببرند.

واضح است در صورتی که آرماتورهای فولادی از حداکثر کیفیت ساختاری برخوردار نباشند، زود دچار زنگ زدگی و شکستگی خواهند شد که این خطری است برای کل سازه و اجزای آن. لذا بایستی این قطعات بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی را از معتبر ترین فروشگاه های سطح کشور تهیه نمایید تا از بابت اصالت و کیفیت آن ها، آسوده خاطر باشید.

 

مرجع باکیفیت ترین میلگردهای سقف ساختمانی

 

فروشگاه آهن آلات ساختمانی آهن هایپر

خیلی از سازندگان مطرح کشور با نام آهن هایپر آشنایی دارند. فروشگاه قطعات فولادی و آهن آلات صنعتی و ساختمانی آهن هایپر، هنوز هم پس از دو دهه فعالیت، تأمین قطعات بسیاری از پروژه های ساخت و ساز کشور را بر عهده دارد و کیفیت محصولات آن بی شک تنها یک شعار نیست.

امروزه این فروشگاه از وب سایتی کاملاً به روز برخوردار است که در آن می توانید به طور کامل از مشخصات فنی و قیمت و موجودی محصولات مان مطلع و سپس اقدام به ثبت سفارش از هر کجای ایران نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

همه چیز در مورد سقف کوبیاکس

https://ahanhyper.com//?p=18330

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *