امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن پیش ساخته

بتن جزء مصالحی است که امروزه بیشتر از مصالح دیگر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید بدانید که بتن ها انواع مختلفی دارند. در این مبحث می خواهیم به بررسی انواع بتن پیش ساخته بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

معرفی بتن پیش ساخته

انواع بتن پیش ساخته قطعاتی بتنی هستند که براساس نقشه ها و قطعات مورد نیاز از کارخانه سازنده به کارگاه به صورت پیش ساخته منتقل می شوند‌. قطعات این بتن به سه دسته تولید می شوند که شامل قطعات سقف، دیوار و متفرقه هستند‌. بتن پیش ساخته به طور زیادی در موارد ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر در بتن پیش ساخته از فولاد مقاوم استفاده شود بتن پیش ساخته موفق خواهد بود. این بتن توسط ریخته گری در یک قالب قابل استفاده دوباره می باشد که در یک محیط کنترل شده حمل و در محل ساختمان قرار گذاشته می شود‌.

 

انواع بتن پیش ساخته

 

آشنایی با انواع بتن پیش ساخته

بتن پیش تنیده پیش ساخته: در انواع مختلف پل های بتنی مثل پیش ساخته تیرچه ای، پل های راه اندازی تدریجی، پل های بتنی قوسی و… از بتن پیش تنیده استفاده می شود‌. پل های پیش تنیده به مصالح کمتری نیاز دارند و هزینه کمتری به سازنده تحمیل می کند. نصب سریع قطعات پیش ساخته باعث کم شدن انسداد جاده ها و ترافیک می شود. پل پیش ساخته بتنی عمر طولانی داشته و نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد.

دال بتنی پیش ساخته: دال بتن یکی از انواع بتن پیش ساخته است. دال بتنی یک سیستم ساختمانی است که از پانل های قوسی بتنی پیش ساخته، مینی دال های توخالی که بین تیرهای پیش ساخته کوچکتر با فاصله بیشتر با تیرچه هایی که بین دیوارها یا ستون ها قرار می گیرند؛ ساخته می شوند. بعد روی آن یک لایه نازک ریخته می شود. این سیستم نیاز به قالب بندی در محل پروژه ندارد. دال بتنی پیش ساخته به چند نوع تقسیم می شود که عبارتند از: RCC، دال بتنی با وافل، دال بتنی با هسته مرکزی توخالی، دال بتنی پیش تنیده صلب

دیوارهای بتنی پیش ساخته: یکی دیگر از انواع بتن پیش ساخته دیوارهای بتنی پیش ساخته هستند. این دیوارها به طور کلی به دو منظور استفاده می شوند. یکی به صورت دیوار عمومی در فضای پیرامونی باز و استفاده دیگر آن مثل دیوار پیش ساخته باربر و دیوار پیش ساخته غیرباربر است.

باکس بتنی پیش ساخته: این باکس در حوزه ترافیک، راه و ترابری بیشترین استفاده را دارد. ساخت کانال ها برای هدایت آبراهه ها در زیرگذر پل ها  راه ها از کاربرد ویژه باکس بتنی پیش ساخته است. این باکس های بتنی قابلیت جا به جایی را دارند و به وسیله ماشین حمل و نقل و چرثقیل جا به جا می شوند. حتما این باکس ها را مطابق با آیین نامه و استانداردها منظم نصب کنید.

 

ویژگی های انواع بتن پیش ساخته

 

ویژگی های بتن پیش ساخته

انواع بتن پیش ساخته مزایا و ویژگی های زیادی دارند. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  • برای به کار گیری بهتر پیش ساخته در مراحل اولیه طراحی، طراحی قوی اجرا می شود.
  • نظارت بر ارتقاء کیفیت محصولات پیش ساخته
  • هزینه های کلی ساخت و زمان اجرا کاهش می یابد.
  • طراحی و اجرا یکپارچه بوده است.

نحوه تولید بتن پیش ساخته

انواع بتن پیش ساخته در مراحل مختلفی ساخته می شوند که اگر در یک مرحله بی دقتی شود؛ تمام مراحل ساخت زیر سوال می رود.‌ برای تولید هر قطعه پیش ساخته باید آماده سازی قالب ها، فولاد گذاری، بتن ریزی و عمل آوری باید انجام شود. در ساخت قطعات اگر نیاز بود عملیات پیش تنیدگی هم انجام می شود. این عملیات باعث می شود ارتفاع تیرها کاهش یابد. قبل از مرحله بتن ریزی باید عملیات پیش تنیدگی انجام شود و سبب استانداردسازی آن شود.

به طور کلی عملیات پیش تنیدگی کنترل کیفی برای مراحل قبل از بتن ریزی می باشد. به طور کلی این قطعات به ۴ روش متفاوت انجام می شوند که شامل نحوه اجرا سیستم قطعات بتن پیش ساخته، تولید قطعات با استفاده از جا به جایی شاسی، تولید قطعات به صورت تکی و در جا، تولید قطعات به صورت چندتایی و .. می باشد.

نحوه اجرای سیستم بتن پیش ساخته

سیستم پیش ساخته به دو صورت زیر اجرا می شود:‌

اجرای ساختمان به روش خطی: در این نحوه اجرای بتن پیش ساخته اجزای تشکیل دهنده ساختمان شامل پی، ستون، شناژ بوده و قطعات آن از نوع تر می باشد. قبل از بتن ریزی میلگردهایی در محل ساختمان نصب شده و با استفاده از اجرای بتن قطعات در فاصله ی بین دو قطعه انجام می شود‌.

اجرای ساختمان به روش دیواری: در این روش اتصالات با پیچ و مهره و گاهی به صورت تر انجام می شود. تمام بازشوهای در، پنجره، محل اتصال پریز و کلید و هر نوع داکت تاسیساتی از قبل پیش بینی شده است طراحی و در کارخانه اجرا می شود. در این سیستم موارد تولیدی در درون قالب دیوار و قبل از بتن ریزی انجام می شود.

 

اجرای سیستم انواع بتن پیش ساخته

 

اتصالات انواع بتن پیش ساخته

اتصال ستون به پی: این روش اتصال بتن پیش ساخته بدین گونه است که اتصال توسط پیچ هایی که روی صفحات فولادی نصب شده در انتهای ستون که برای بتن ریزی است اجرا می شود.

اتصال سقف به سقف: در این اتصال فاصله بین قطعات به وسیله میلگرد کلاف کننده و لبه قطعات به وسیله میلگرد اتصال دهنده انجام می شود. این کار سبب انسجام قطعات سقف می شود.

اتصال تیر به ستون: با استفاده از نبشی و صفحات فولادی به صورت پیش ساخته بر روی ستون و تیر تعبیه شده و اجرا می شود.

اتصال سقف به تیر: این روش اتصال بتن پیش ساخته به صورت تیر و با میلگردهایی که از قبل در قطعات پیش بینی شده انجام می شود. میلگردهای طولی را برای پیوستن میلگردهای پیش بینی شده در قطعات تیر و سقف و همچنین بتن ریزی فاصله بین دو قطعه استفاده می کنند.

اتصال ستون به ستون: قطعات بتنی پیش ساخته در طرفین محل اتصال به دو روش کام و زبانه با استفاده از صفحات فولادی متصل می شوند.

آشنایی با فروشگاه آهن هایپر

شما مخاطبان گرامی برای تهیه و سفارش محصولات فولادی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی داشته باشید؛ می توانید از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به آهن آلات، میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش، انواع ورق های فولادی، ورق استیل، ورق قطعات و … اشاره کرد. این محصولات در انواع و ابعاد مختلف موجود می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن آسفالتی

بتن الیافی چیست ؟

انواع بتن ژئوپلیمری

https://ahanhyper.com//?p=38579

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *