امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن آسفالتی

بهتر است بدانید بتن ها موادی هستند که در انواع مختلف ساخته می شوند. در این مبحث می خواهیم به معرفی انواع بتن آسفالتی بپردازیم. شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها همراه ما باشید.

معرفی بتن آسفالتی

با توجه به مبحث انواع بتن آسفالتی باید ذکر کنیم که بتن آسفالتی یک ماده کامپوزیتی است که معمولا در ساخت پارکینگها، فرودگاه ها، جاده ها و انواع دیگر روسازی مورد استفاده قرار می گیرد. بتن آسفالتی دارای دانه بندی پیوسته است که ذرات آن توسط قیر به هم چسبانده می شوند.

 

انواع بتن آسفالتی

 

آشنایی با انواع بتن آسفالتی

بتن آسفالتی به سه نوع تقسیم می شود. در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

بتن آسفالتی مخلوط داغ: این بتن در دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد تولید می شود. این دمای بالا سبب کم شدن ویسکوزیته و رطوبت در حین فرایند تولید شده و باعث می شود یک ماده بسیار بادوام تولید شود. یکی از نکاتی که در مورد این بتن حائز اهمیت می باشد؛ این است زمانی که دمای آسفالت به اندازه کافی بالا است غلتک کشی و فشرده سازی انجام شود. ‌این کار به این دلیل است که امکان دارد زیر کار سرد باعث سرد شدن آسفالت قبل از غلتک رانی و فشرده سازی شود. از این بتن در مناطق پرترافیک مثل فرودگاه های شلوغ، بزرگراه ها و مسیر مسابقه بیشتر استفاده می شود.

بتن آسفالتی مخلوط گرم: در ادامه مبحث انواع بتن آسفالتی باید ذکر کنیم‌ یکی از انواع آن بتن آسفالتی مخلوط گرم می باشد. با اضافه کردن امولسیون، موم یا زئولیت ها دمای مورد نیاز برای ساخت این بتن را کاهش می‌دهند. این فرآیند سبب کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش منتشر شدن دود می شود. بنابراین خطر آن برای کارگران و محیط زیست کم است.

بتن آسفالتی مخلوط سرد: این بتن آسفالتی قبل از مخلوط شدن با سنگدانه در آب به وسیله یک عامل امولسیون کننده با امولسیون کردن قیر ایجاد شده نیاز به دمای بالا را از بین می برد. این نوع آسفالت معمولاً برای جاده های کم تردد یا برای لکه گیری جاهای آسیب دیده استفاده می شود‌.

 

ویژگی های بتن آسفالتی

 

مزایا و ویژگی های بتن آسفالتی

با توجه به مبحث انواع بتن آسفالتی باید ذکر کنیم بتن آسفالتی از مزایا و ویژگی های زیادی برخوردار است. این ویژگی ها عبارتند از:

  • هزینه های پایین و سرعت اجرای بالا
  • سریع و مقرون به صرفه بودن آن
  • بر اثر افزایش دما تغییر شکل نمی دهد.
  • برای مناطق شیب دار مناسب است.
  • مقاوم بودن در برابر یخبندان و جذب پایین آب
  • احتمال نشست و خرابی آن کم است.
  • با محیط زیست سازگار بوده
  • تولید یکنواخت
  • کنترل درجه حرارت و رطوبت مصالح
  • قابلیت فرم گرفتن و استفاده آسان
  • فراوانی مواد اولیه

کاربرد بتن آسفالتی

در ادامه معرفی انواع بتن آسفالتی باید ذکر کنیم که بتن آسفالتی در مصارف زیاد‌ و مختلفی کاربرد دارد. این بتن آسفالتی به دلیل استفاده آسان و زیاد و در دسترس بودن مصالح آن کاربردهای زیادی از جمله این کاربردها می توان به استفاده در خیابان ها، پایانه ها، پارکینگ ها، باراندازها و …

 

کاربرد بتن آسفالتی

 

اجرای بتن آسفالتی

در ادامه باید ذکر کنیم که این بتن دارای دانه بندی پیوسته است که ذرات آن توسط قیر به هم‌ چسبانده می شوند. این نوع بتن به روش گرم در ماشین های اتوماتیک ساخته شده و مخلوط می شود تا روی جاده پخش و کوبیده شوند. فینیشر مخلوط آسفالتی را در مشخصاتی که تعیین شده در عرض و ضخامت و یا شیب مشخص پخش می کند.

بتن آسفالتی تا ۴ یا ۵ سانتی متر در یک لایه و اگر ضخیم تر از آن باشد؛ در بیش از یک قشر ساخته می شود. قشرها از رویه و آستر تشکیل شده و رویه آخرین قشر آسفالتی است که در تماس با عوامل جوی محیط قرار می گیرد. این رویه تحمل بارهای وارده را داشته و در برابر یخبندان و … مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همان طور که می دانید امروزه استفاده از محصولات فولادی بسیار گسترش پیدا کرده است. به همین خاطر فروشگاه های بسیاری هستند که جهت فروش و عرضه این محصولات فعالیت دارند. فروشگاه برتر آهن هایپر از جمله فروشگاه های شناخته شده در این زمینه می باشد.

برخی از محصولات پرکاربرد می توان به انواع ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی، ورق سیاه، آهن آلات، میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش و … می باشند. شما مخاطبان گرامی جهت سفارش این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/   اقدام نمائید. در صورتی که اطلاعات کامل نداشته باشید کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن پلیمری چیست؟

انواع بتن بازیافتی

بتن الیافی چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=37592

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *