امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن سنگین

بتن ها مصالح پرکاربردی هستند که در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند. همچنین در نظر داشته باشید که بتن ها انواع مختلفی دارند. در این‌ مبحث می خواهیم به تشریح و معرفی بتن سنگین بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

بتن سنگین با سنگدانه‌های سنگین ویژه‌ای تولید می‌شوند که دانسیته آن‌ها به حدود ۶۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‌رسد. طور کلی از بتن سنگین برای جهت حفاظت در مقابل تشعشعات استفاده می‌شود. چگالی این بتن ها اکثرا بیشتر از ۳۲۰۰ کیلومتر بر متر مکعب است.

 

مصالح بتن سنگین

 

مصالح بتن سنگین

 بتن سنگین از چند مصالح ساخته می شود که در ادامه به بررسی مصالح بتن سنگین می پردازیم:

سیمان: یکی از مصالح این نوع بتن سیمان است. سیمان های پرتلند، مواد افزودنی شیمیایی و معدنی در ساخت بتن سنگین مجاز می باشد. بعضی از مواد افزودنی امکان دارد باعث کم شدن چگالی بتن ها شوند. پس در انتخاب این مواد حتماً به اثر آن بر چگالی توجه شود.

سنگدانه بتن سنگین: سنگدانه یکی دیگر از مصالح بتن سنگین است. چگالی این سنگدانه بین ۳۲ تا ۴۰ کیلونیوتن بر متر مکعب است. برخی از این رنگدانه ها شامل لیمونیت، باریت، فسفر، مگنیت و گوئیت می باشد. انتخاب نوع سنگدانه بتن سنگین یکی از موضوعات مهم است و باید بر اساس نوع تشعشعات و شدت آن نوع سنگدانه و چگالی بتن ها انتخاب شود. بعد از انتخاب سنگدانه ها و چگالی مخلوط بتنی باید طبق نوع، شدت تشعشعات و آزمایش های مربوط انجام شود.

مواد اضافی: این مواد شامل کلمنیت، مواد تکلیس شده برن دار و بروکلسیت است که گاهی اوقات برای بهبود خواص حفاظت نوترونی مخلوط بتنی استفاده می شود‌. این مواد امکان دارد روی مقاومت اولیه بتن ها و گیرش آن اثر عکس بگذارد. پس باید مخلوط های آزمایش با این مواد اضافی تحت شرایط کارگاهی ساخته شوند تا مناسب باشند. برای به حداقل رساندن اثر کندگیری از موادی مانند آهک هیدراته شده در فشار و ماسه های درشت دانه می توان استفاده کرد.

 

اجرای انواع بتن سنگین

 

اجرای انواع بتن سنگین

برخی از روش های اجرای بتن سنگین به شرح زیر است:

روش پیش آکنده یا از پیش چیده شده: در این روش اجرای بتن جدا شدگی ذرات معمولاً در بتن سنگین اتفاق می افتد. برای حل این مشکل دو راه حل وجود دارد که شامل استفاده از ماسه با میزان چگالی بالا و استفاده از روش پیش آکنده یا از پیش چیده شده. در روش از پیش چیده شده ابتدا سنگدانه های بزرگتر از ۶ میلی متر در قالب متراکم شده و بعد دوغاب تهیه شده از سیمان، ماسه و آب درون منافذ سنگدانه ها جریان یابد تا حفره ها پر شوند. از این روش برای تولید بتن با دانسیته و ترکیب یکنواخت استفاده می شود‌.

روش پمپاژ: یکی دیگر از روش های اجرای بتن سنگین پمپاژ است. برای بتن ریزی مخلوط بتنی سنگین روش پمپ مجاز است ولی بهتر است فاصله پمپ کردن مخلوط نسبت به بتن های معمولی کم شود. بهتر است ۱۰ درصد از شن آن کم شده و ملات آن به سنگدانه درشت اضافه شود. برای بتن های سنگین با خطوط لوله در جاهایی که فضا محدود است؛ به علت دانسیته بیشتری که بتن های سنگین دارند از روش پمپاژ استفاده می شود.

روش متداول و معمول: این روش اجرای بتن سنگین برای اختلاط و بتن ریزی بیشتر استفاده می شود. از پر کردن زیاد از حد مخلوط کن با دانه های بسیار سنگین مثل تکه های فولادی خودداری شود. لازم به ذکر است که این مخلوط حاصله دارای وزن زیادی است. در زمان استفاده از تجهیزاتی مثل دستگاه مخلوط کن، دستگاه توزین، وسایل حمل و نقل به چگالی بتن توجه شود تا تجهیزات آسیب نبینند.

روش غوطه وری: در این روش بیش از ۵۰ میلی متر ملات در قالب ها ریخته شده و با لایه ای از دانه های مربوط پوشیده می شود. به وسیله کوبیدن با میله و یا ارتعاش داخلی دانه ها به درون ملات هدایت می شوند. از توزیع یکنواخت دانه ها در همه جای مخلوط بتنی مطمئن شوید.

 

کاربرد انواع بتن سنگین

 

کاربرد انواع بتن سنگین

انواع بتن سنگین کاربردهای زیادی دارند که عبارتند از:

  • به عنوان سپر بیولوژیکی در نیروگاه های برق اتمی، واحدهای پزشکی و تاسیسات تحقیقات اتمی
  • در مکان هایی که پرتو x یا تشعشعات نوترون ها وجود دارد.
  • ساخت آزمایشگاه هاب دانشگاه، رادیو اکتیو
  • استفاده در ساخت مراکز پرتو درمانی و فیزیوتراپی
  • تولید سپر و دیوار محافظ و تقویت سازه ها

معرفی آهن هایپر

امروزه استفاده از میلگرد در بتن ضروری و مهم می باشد. به همین خاطر باید سعی کنید این محصول را از فروشگاه معتبر تهیه کنید تا از کیفیت آن اطمینان داشته باشید. میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش و .. از جمله انواع میلگردهای موجود در بازار ایران می باشد.

شما مخاطبان گرامی برای تهیه و سفارش این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. برخی دیگر از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به نبشی، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع تیرآهن اعم از تیرآهن ۱۲ الی تیرآهن 30 اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن سبک

انواع بتن رنگی

https://ahanhyper.com//?p=38581

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *