امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن سبک

استفاده از بتن در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. شایان ذکر است که بتن ها در انواع مختلف موجود هستند. در این‌ مبحث قصد داریم به معرفی انواع بتن سبک بپردازیم. از شما همراهان عزیز دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

معرفی بتن سبک

در ابتدای مبحث لازم است ابتدا با بتن سبک آشنا شوید. بتن سبک به بتنی اطلاق می شود که وزن آن از بتن های ساخته شده با سنگدانه سبکتر است. این بتن بار مرده ساختمان در اثر زلزله را کاهش داده و اگر تخریب صورت گیرد؛ وزن آوار نیز کم است. تولید این بتن براساس وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن تفکیک شده و حائز اهمیت است. این بتن برای کاهش وزن ساختمان استفاده می شود.

 

انواع بتن سبک براساس روش ساخت

 

انواع بتن سبک براساس روش ساخت

روش های گوناگونی برای تولید بتن سبک به کار گرفته می شود که به سه دسته تقسیم می شوند‌:

بتن اسفنجی: یکی از انواع بتن سبک بتن های اسفنجی هستند که در زمان ساخت آن ها با ایجاد کف یا حباب گاز، حباب هایی در خمیر سیمان ایجاد می شود. این حباب یا از طریق مواد کف زا در حین اختلاط تولید می شود و یا به صورت کف آماده به مخلوط اضافه می شود. واکنش این مواد سبب ایجاد گاز در بتن شده و ماتریس سیمان سبک می شود.

پایدار بودن حباب ها و توزیع یکنواخت آن در زمان اختلاط، حمل و بتن ریزی از ویژگی های مورد نیاز در ساخت این بتن است. وزن مخصوص این بتن در محدوده 200 تا 700 کیلوگرم بر متر مکعب است ولی می تواند تا حدود 1200 کیلوگرم بر متر مکعب نیز برسد.

بتن ها با ساختار باز: از دیگر انواع بتن سبک می توان به بتن ها با ساختار باز اشاره کرد. ساخت این بتن ها با استفاده از سنگدانه های طبیعی و با استفاده از سبکدانه مصنوعی امکان پذیر است. این بتن ها برای پرکننده های سبک به کار می روند. وزن مخصوص این بتن ها در محدوده 700 تا 1500 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

بتن سنگدانه: سنگدانه از جمله انواع بتن سبک است. سنگدانه ها را می توان به سنگدانه سازه ای، غیر سازه ای، طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد. عمده بتن های سنگدانه بیشترین کاربرد را دارند.

 

انواع بتن سبک بر مبنای مقاومت

 

انواع بتن سبک بر مبنای مقاومت

انواع بتن سبک از نظر مقاومتی به سه دسته تقسیم می شوند‌ که عبارتند از: بتن سبک غیر سازه ای، بتن سبک نیمه سازه ای و بتن سبک سازه ای

بتن سبک غیر سازه ای: این بتن یکی دیگر از انواع بتن سبک می باشد. بتن های سبکی که مقاومت آن کمتر از 7 مگاپاسکال است از بتن های سبک غیرسازه ای است. وزن مخصوص این بتن ها برابر 800 کیلوگرم بر متر مکعب است‌. استفاده از این بتن در تیغه های جداساز و عایق های حرارتی و صوتی در کف بسیار موثر است. این بتن اگر با مواد دیگر ترکیب شود می تواند در در دیوار، کف و سیستم های مختلف سقف استفاده شود.

در زمان ساخت و استفاده از بتن سبک غیر سازه ای با کاهش وزن خصوصیات عایق حرارتی را افزایش می دهند. مقاومت فشاری و وزن مخصوص بتن، ارتباط مستقیمی با هم دارند؛ به طوری که با افزایش وزن مخصوص، مقاومت بتن بیشتر می شود.

بتن سبک نیمه سازه ای: این بتن از انواع بتن سبک است که از بتن های سنگدانه و با ساختار باز هستند. همچنین در این بتن از سنگدانه های سبک طبیعی یا مصنوعی برای سبک سازی مخلوط استفاده می شود. این بتن ها در بلوک های مجوف بتنی، کف سازی ها و موارد مشابه کاربرد دارند.

بتن سبک سازه ای: بتن سبک سازه ای از انواع بتن سبک است که مقاومت فشاری آن طبق آیین نامه  است ودر قسمت باربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مطابق با آیین نامه ایران بتن سبک سازه ای باید مقاومت فشاری 28 روزه ای بیشتر از 160 kg/cm2 داشته باشد.

بتن سازه ای ساخته شده با سنگدانه های سبک وزن مخصوص خشک شده در هوا در سن 28 روزه معمولا بین 1440 تا 1850 kg/cm3 می باشد و مقاومت فشاری بیش از 17.2 mpa است.ولی امکان دارد وزن مخصوص تعادلی تا 1900 kg/cm3 نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق آیین نامه ACI 213-87 بتن سبک بتنی است که مقاومت فشاری 28 روزه آن بیش از 17 Mpa بوده و وزن مخصوص خشک شده در هوای آزاد از 1850 kg/m3 بیشتر نباشد. و حداکثر اندازه سنگدانه های سبک به 20 mm محدود شده است. به طور کلی بتن سبک سازه ای بتنی است که قابلیت اجرا در سقف ها، تیرها و ستون ها را داشته و به دلیل مقاومت فشاری مناسب به عنوان بتن اصلی سازه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انواع بتن سبک لیکا

انواع بتن سبک لیکا از بتن های سبکدانه مصنوعی هستند. این بتن کاربرد زیادی در کاهش بار وارده به سازه دارد. دانه های سبک لیکا با حرارت دادن انواع رس تا دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد در کوره های گردان تولید می شوند. گازهای ایجاد شده در آن ها منبسط شده و تعداد زیادی سلول هوای ریز تشکیل می دهند. با سرد شدن مواد این سلول ها در دانه ها باقی مانده و سطح آن ها سخت می شود.

 

مزایای استفاده از انواع بتن سبک

 

مزایای استفاده از انواع بتن سبک

انواع بتن سبک مزایای زیادی دارد. از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی مورد نیاز برای جابجایی مصالح ساختمانی
  • صرفه جویی در مصرف فولاد
  • صرفه جویی در زمان و مدت احداث سازه
  • مقاوم تر شدن سازه در برابر زلزله
  • با استفاده از بتن سبک می توان بار مرده ساختمان را کاهش داد.
  • به علت کاهش بار مرده امکان افزایش دهانه های سازه و عریض شدن فاصله بین تیرها وجود دارد.
  • کاهش ضریب هدایت حرارتی
  • تحمل بالا در برابر خستگی
  • به دلیل نزدیکی مدول الاستیسیته دانه های سبک به خمیر سیمان بتن های سبک سازگاری الاستیک بیشتری دارند.
  • در بتن سبک میزان تنش های متمرکز از دور دانه های مقاوم تر در بتن حذف شده در نتیجه رفتار بتن در مقابل تنش های وارده یکنواخت تر خواهد بود.
  • رطوبت جذب شده بعد از گذشت زمان در داخل ماتریس بتن سبب افزایش عمل آوری شده و باعث افزایش مقاومت بتن می شود.

فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده در سطح ایران می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع محصولات فولادی فعالیت دارد. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران می توانید جهت سفارش این محصولات از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

تیرآهن ۱۲، تیرآهن ۱۴، تیر آهن ۱۶، تیرآهن 18، تیر آهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰ و … از جمله پرکاربردترین انواع تیرآهن ها می باشد. همچنین از دیگر محصولات پرکاربرد می توان به انواع ورق ابعادی، انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ناودانی و … اشاره کرد. برای خرید بهتر کافیست از طریق شماره ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن

همه چیز درباره بتن سبک

https://ahanhyper.com//?p=39139

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *