امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن رنگی

بتن ها از رایج ترین مصالح کاربردی می باشند که انواع مختلف دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی انواع بتن رنگی بپردازیم. از شما مخاطبان گرامی دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

در ابتدای مبحث انواع بتن رنگی اول باید با بتن رنگی آشنا شویم. بتن رنگی بتنی است که در برابر سایش سطحی با مقاومت بالا ایجاد می کند. برای مکان هایی که رفت و آمد زیاد است و وسایل سنگین جابجا می شود؛ از این بتن بسیار استفاده می شود.

 

انواع بتن رنگی

 

آشنایی با انواع بتن رنگی

بتن رنگی ساده: این بتن از آب، رنگ، سیمان سفید، شن و ماسه تشکیل شده است. تنها تفاوت آن با بتن معمولی در ظاهر و رنگ آن می باشد.

بتن رنگی صنعتی: این بتن از آب، سیمان سفید و رنگ تشکیل شده است و تفاوت آن با بتن رنگی ساده در نوع سنگدانه ها می باشد. سنگدانه ها از مواد سخت با مقاومت سایشی و فشار بسیار بالا به همراه ترکیبات صنعتی تهیه می شوند. سنگدانه های صنعتی نسبت به شن های طبیعی و معمول مقاومت سایشی و فشاری چند ده برابر دارند به همین علت این بتن ها را بتن ضدسایش می نامند.

فرآیند تولید انواع بتن رنگی

استفاده از افزودنی های رنگی: افزودنی های رنگی در بتن دوام بالایی دارد. این افزودنی ها از مواد زنگ زده طبیعی و یا مواد معدنی اکسیدی بوده و مقاومت بالا داشته و در برابر هوا بسیار نفوذناپذیر هستند. میزان مصرف این بتن بستگی به کیفیت و شدت رنگ آن دارد. اگر اختلاط درست انجام شود این افزودنی ها به طور یکنواخت در تمام قسمت های بتن پخش می شود.

استفاده از سیمان رنگی: برای تهیه بتن خاکستری از سیمان پرتلند استفاده می شود.

از اکسید آهن برای تولید رنگ قرمز، قهوه ای و زرد استفاده می شود. برای رنگ آبی از کبالت و برای رنگ سبز از اکسید کروم استفاده می شود. برای تولید سیمان رنگی از سیمان پرتلند اول باید آهن را از آن حذف کرد تا مواد خام به مواد سفید تبدیل شود. بعد از سفید شدن مواد برای رنگ دادن آن مواد افزودنی به آن اضافه می شود.

 

اجرای انواع بتن رنگی

 

نحوه اجرای انواع بتن رنگی

همزمان با اجرای بتن ریزی اجرای انواع بتن رنگی شروع می شود؛ زیرا این کار باعث کاهش ترک خوردن بتن می شود. حدود ۵ کیلوگرم بتن رنگی برای هر متر مربع بتن ریزی استفاده می شود. رنگ های قرمز، آبی، سبز، زرد و طوسی بیشترین استفاده در هنگام بتن ریزی را دارند. توجه کنید که در زمان مخلوط بتن رنگی بتن به طور کامل مخلوط شود زیرا مخلوط نشدن کامل حفره های کوچک و بزرگ در بتن رنگی ایجاد می کند. ایحاد حفره ها در بتن باعث می شود در زمستان آب درون آن جمع شده و  یخ بزند. این اتفاق به مرور زمان سبب ترک خوردن و خرابی بتن رنگی می شود.

مزایای انواع بتن رنگی

انواع بتن رنگی ویژگی ها و مزایای زیادی دارد که به شرح زیر است: این بتن دوام بالایی داشته و در مقابل سایز مقاوم می باشد. این محصول از گرد و غبار جلوگیری می کند به همین علت کمک زیادی به محیط زیست می کند. همچنین این بتن در برابر تابش نور خورشید تنوع رنگ داشته و پایدار است و سبب جلب علاقمندان می شود.

مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش از ویژگی های دیگر این بتن است. انواع بتن رنگی شست و شوی آسانی داشته و آلودگی را خیلی کم جذب کرده و مانع گسترش آلودگی در هوا است.

کاربرد انواع بتن رنگی

انواع بتن رنگی برای تزئینی در سازه‌های ساختمان و دستگاه‌ها استفاده می شود. همچنین در پیاده‌روهای زیر گذر نیز از این بتن استفاده می شود. از دیگر کاربردهای انواع بتن رنگی ساختن وسایل رفاه عمومی می باشد. جدا کردن خطوط پر ترافیک راهروهای پارک نیز از کاربردهای دیگر این بتن است. استفاده در ورزشگاه ها و استادیوم‌ها برای رنگ آمیزی سکوهای تماشاچیان و یا موارد مشابه نیز می‌تواند از کاربردهای دیگر این بتن باشد. همچنین از آن در رنگی ساختن سازه‌های بتنی محل حفاظت هواپیماهای جنگی و انبار مهمات مکان‌های نظامی استفاده می شود.

 

کاربرد انواع بتن رنگی

 

عوامل موثر بر رنگ نهایی بتن

برای با کیفیت بودن رنگ بتن عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند. در زیر به آن ها می پردازیم:

رنگ سیمان مهم ترین عامل در رنگ نهایی انواع بتن رنگی است. سیمان ها دارای رنگ های مختلفی هستند حتی رنگ سیمان یک کارخانه در طول زمان استفاده تغییر می کند. بهترین سیمانی که برای ساختن بتن رنگی با کیفیت استفاده می شود سیمان سفید است. نرمی سنگدانه و ریزدانه های رد شده از الک نیز از عوامل موثر در ساخت بتن های رنگی هستند.

برای اینکه رنگ بتن ثابت و یکنواخت بمامد باید مصالح به دقت وزن شوند و موارد مورد استفاده کم یا زیاد نباشند. چون کم یا زیاد بودن مواد باعث می شود رنگ بتن با کیفیت و با استاندارد تولید نشود.

معرفی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ناودانی و … از جمله پرکاربردترین محصولاتی می باشد که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. شما مخاطبان گرامی برای تهیه و سفارش این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن

انواع بتن پلیمری چیست؟

انواع بتن بازیافتی

https://ahanhyper.com//?p=38727

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *