امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن خود تراکم

بتن ها مصالحی هستند که در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگون ساخته می شوند. در این مبحث قصد داریم به بررسی و معرفی بتن خود تراکم بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

بتن خود تراکم نوعی بتن خاص هستند که با وزن خود در قالب جاری شده و نیاز به لرزاندن ندارند. این بتن در مقابل جداشدگی مقاومت زیادی دارد.‌ بتن خود تراکم ار تغییرات در طرح مخلوط بتن معمولی به دست می آید. از ضرورت های طرح اختلاط بتن خودتراکم می توان به انتخاب دقیق حجم سنگدانه ها و دانه بندی مناسب آن ها اشاره کرد.

آشنایی با بتن خود تراکم و انواع آن

بتن خود تراکم الیافی: یکی از انواع بتن خود تراکم بتن های خود تراکم الیافی هستند. در این بتن از الیاف در اندازه های مختلف و در جنس های فولاد، پلیمر، شیشه و مواد طبیعی استفاده می شود. در این بتن کرنش کششی در هنگام گسیختگی افزایش می یابد‌. این بتن ها در مقابل ضربه مقاومت زیادی داشته و نسبت به بتن های دیگر سخت تر است. شکست در بتن خود تراکم الیافی به علت بیرون کشیده شدن الیاف و یا از بین رفتن پیوستگی اتفاق می افتد. همچنین مهم است که در این بتن باید الیاف در تمام قسمت ها توزیع شود‌.

بتن خود تراکم سبکدانه: از دیگر انواع بتن خود تراکم بتن سبکدانه است. این بتن یکی از مصالح سازه ای مهم است که استفاده از آن در حال افزایش است. استفاده از بتن خود تراکم سبکدانه سبب کاهش بار مرده وارده به سازه شده و موجب کاهش ابعادی پی ساختمان، ستون ها، تیرها و کاهش ضخامت سقف می‌شود. این کاهش موجب صرفه جویی در هزینه ساخت اعضای بتنی خواهد شد.

بتن های سبکدانه اغلب در برابر آتش مقاوم هستند. سبکدانه های استفاده شده در این بتن به دو گروه طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. سبک های طبیعی شامل سنگ پا، پوکه سنگ، دیاتومه، جوش آتشفشانی و توف هستند. اولین نوع سنگدانه های مصنوعی سنگدانه هایی هستند که با به کارگیری حرارت برای منبسط کردن رس، شیل، پرلیت و ابسیدین ساخته می شود.

دومین نوع سنگدانه های مصنوعی طی فرآیند سرد کردن که ضمن آن حالت انبساط یافته تفاله ها به دست می‌آید تولید می شوند. آخرین نوع از سنگدانه های مصنوعی خاکسترهای صنعتی هستند.

 

انواع بتن خود تراکم

 

بتن خود تراکم کم سیمان: یکی دیگر از انواع بتن خود تراکم بتن خود تراکم کم‌ سیمان است. سیمان های پرتلند سبب صرفه جویی در هزینه می شود. به همین علت باید میزان مصرف سیمان را کاهش داده و به جای سیمان از موادی که عملکرد خمیر سیمان را به خطر می اندازد؛ استفاده کرد. استفاده از پودر سنگ آهک یک ماده پر کننده در انواع بتن خود تراکم است. این ماده باعث افزایش پایداری مخلوط تازه و کاهش افت کارایی با گذشت زمان می شود.

بتن خود تراکم ژئوپلیمری: از انواع بتن خود تراکم می توان به بتن خود تراکم ژئوپلیمری اشاره کرد. ژئوپلیمر از ترکیب آلومینوسیلیکانی فعال یا یک محلول فعال ساز قلیایی تولید می شود. این‌ ماده به عنوان جایگزین بتن مورد توجه می باشد. برای تولید مخلوط های ژئوپلیمری از مواد پودری آلومینوسیلیکانی از جمله پوزولان های طبیعی، متاکائولین، روباره و خاکستر بادی استفاده می شود. این بتن در برابر آتش، تهاجم اسیدی و نفوذ کلراید دوام زیادی دارد. همچنین لازم به ذکر است که ژئوپلیمر بر مقاومت فشاری بتن نیز اثرگذار است.

مواد تشکیل‌دهنده انواع بتن خود تراکم

اجزای تشکیل‌ دهنده انواع بتن خود تراکم مشابه همان بتن معمولی است؛ ولی نسبت مصالح در ترکیب تغییر کرده‌است. این مصالح عبارتند از:

  • سیمان
  • سنگدانه‌های ریز و درشت
  • آب
  • مواد افزودنی معدنی مانند میکروسیلیس، سرباره و روباره
  • فوق کاهنده آب
  • مواد اصلاح‌کننده ویسکوزیته
  • فیلرهایی مانند پودر سنگ گرانیت
  • مواد افزودنی شیمیایی مانند مانند مواد فوق روان‌کننده و یا مواد قوام‌آور

خصوصیات انواع بتن خودتراکم

انواع بتن خود تراکم سه خاصیت اصلی دارند که آن را از بتن معمولی متمایز کرده است. این خاصیت ها به شرح زیر است:

قابلیت پر کنندگی: به معنی قابلیت جاری شدن بتن خود تراکم تحت وزن خود و پر کردن تمام فضای درون قالب است.

قابلیت عبور کردن: از موانعی مانند مقاطع نازک، قالب، میلگردها با فاصله کم از یکدیگر، بدون جدا شدن و مسدود شدن ناشی از بسته شدن ذرات سنگدانه قابلیت عبور کردن دارد.

مقاومت در برابر جدا شدن: انواع بتن خود تراکم خاصیت پایداری دارند و همچنین قابلیت باقی ماندن به صورت همگن در مدت انتقال و بتن ریزی نیز دارند.

 

خصوصیات انواع بتن خودتراکم

 

مزایای انواع بتن خود تراکم

انواع بتن خود تراکم ویژگی ها و مزایای زیادی دارد. در زیر به بخشی از این ویژگی ها اشاره شده است:

این بتن قابلیت جاری شدن در میان میلگردهای متراکم در قالب پیچیده را دارد. همچنین این بتن نیاز به ویبره کردن نداشته و هزینه ساخت آن کاهش پیدا می کند. انعطاف پذیری در پخش شدن در قالب ها یکی دیگر از ویژگی های این نوع بتن است. این بتن یکنواخت و همگن بوده و سبب بهبود خواص مکانیکی و دوام آن می شود.‌ یکی دیگر از ویژگی های انواع بتن خود تراکم کاهش آلودگی صوتی است.همچنین با طراحی مناسب مخلوط براساس چگالی انباشتگی صرف سیمان در این‌ بتن کاهش می یابد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. برخی از پرکاربردترین و پراستفاده ترین این محصولات می توان به انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ورق استیل و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی می توانید جهت سفارش و تهیه این محصولات از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق پل ارتباطی با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن

انواع بتن بازیافتی

مشخصات فنی و کاربرد انواع بتن خود ترمیم شده

https://ahanhyper.com//?p=38726

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *