امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

مشخصات فنی و کاربرد انواع بتن خود ترمیم شده

همانطور که می دانید یکی از پر کاربرد ترین مصالحی که در ساخت و ساز انواع پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ بتن است. بتن با توجه به سختی و استحکام مناسبی که دارد مانند فلزات مقاومت بالایی در برابر نیروهای وارد شده بر سازه از خود نشان می دهد.

 مهندسین محقق همواره در تلاش هستند تا ویژگی های این مصالح یعنی بتن را بهبود ببخشند. یکی از انواع بتن هایی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ بتن خود ترمیم شونده می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم مشخصات فنی و کاربرد انواع بتن خود ترمیم شونده را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مشخصات فنی و کاربرد انواع بتن خود ترمیم شده

بهتر است بدانید بتن های معمولی با بتن های خود ترمیم شونده تنها در ترکیبات تفاوت دارند. معمولاً در بتن های خود ترمیم شونده نوعی ذرات نانو با ویژگی های بسیار عالی و منحصر به فرد با نام نانو تیوب کربن وجود دارد.

با اضافه کردن مقدار بسیار کمی از این مواد باعث می‌شود تا خواص مکانیکی بتن ها از دو فاز اصلی سیمان پرتلند و آب تشکیل شده آن را بهبود ببخشد و باعث می‌شود تا بتن خاصیت خود ترمیمی به خود بگیرد.

 با توجه به اینکه امروزه از بتن خود ترمیم شونده در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما همچنان مهندسین در حال بررسی تاثیرات مثبت این ذرات در بتن ها می باشند. در سال ۱۹۵۲ در روسیه از ذرات نانو لوله‌های کربنی که نوعی کربن می باشد استفاده شد و پس از آن رواج پیدا کرد.

به طور کلی می‌توان گفت نانو تیوب ها در فرم های استوانه‌ای و به صورت تک جداره یا چند جداره در طول های متغیر بر حسب میلی متر تولید و روانه بازار می شوند.

اهمیت استفاده از بتن خود ترمیم شونده در ساخت و ساز

 

بتن خود ترمیم شونده در ساخت و ساز

 

بتن از جمله مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز پروژه های ساختمانی و عمرانی می‌باشد که این به دلیل ویژگی های بسیار عالی این مواد است. چرا که این مصالح از ویژگی های مانند مقاومت بالا، شکل پذیری بسیار عالی بتن، مواد سازنده بسیار ساده و قابل دسترس است. مقاومت بالا در برابر افزایش دما و عمر مفید طولانی و غیره از جمله ویژگی های آن ها می باشند. در کنار تمامی این مزایا معمولاً بتن ها از یک عیب بزرگ که نگهداری آن می‌باشد برخوردار است.

بتن معمولاً از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. اما در برابر نیروهای کششی بسیار ضعیف می باشد که باعث می شود تا نیروهای کششی که به آن وارد شده تغییر حالت پیدا کرده و باعث احتمال ترک خوردگی شود. این ترک ها در ابتدای کار بسیار ریز هستند که حتی با چشم نمی توانید آن را مشاهده نمایید که با گذاشته زمان ترک ها گسترش پیدا کرده و منجر به ازهم گسیختگی بتن خواهد شد.

 در گذشته معمولا ترک خوردگی بتن توسط نیروی انسانی به سختی ترمیمی می شدند. همچنین نیاز به وقت و هزینه زیادی داشت. با این حال ترک ها به صورت کامل از بین نمی رفتند و تنها احتمال گسیختگی از یکدیگر را کاهش می دهند. به همین خاطر ساخت بتن خود ترمیم شونده وارد بازار شد تا این مشکل را به خوبی حل کند. بتن خود ترمیم شده به شکل امروزی معمولاً در سال ۱۰۱۵ توسط هلندی ها تولید شد این بتن ها به نام زیست بتن نیز شناخته می شود.

تفاوت بتن خود ترمیم شونده با بتن معمولی

بتن خود ترمیم شونده با بتن معمولی تفاوت هایی دارد که از مهم ترین تفاوت بین این دو بتن معمولاً قابلیت خودترمیمی آن می‌باشد که در بتن معمولی این قابلیت وجود ندارد.

می‌توان به تکنولوژی های خاص خود ترمیم شونده که باعث افزایش مقاومت فشاری و همچنین مقاومت خمشی بتن می‌شود اشاره کرد. از نظر قیمت نیز بتن خود ترمیم شونده و بتن معمولی با یکدیگر بسیار متفاوت می باشند.

مزایای بتن خود ترمیم شونده

توجه داشته باشید بتن خود ترمیم شونده علاوه بر اینکه ترمیم خود به خودی بتن را دارد. از مزایای بسیاری برخوردار است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • برخورداری افزایش طول عمر بتن
  • بهبود خواص مکانیکی در بتن مسلح افزایش مقاومت فشاری و خمشی بتن
  • برخورداری از افزایش پایداری و همچنین دوام سازه و جلوگیری از تخریب کامل آن
  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری سازه های بتنی
  • جلوگیری از زنگ زدگی آرماتورهای داخل بتن

کاربرد بتن خود ترمیم شونده

بتن خود ترمیم شونده دارای کاربردهای فراوانی می‌باشد. در مناطقی که امکان وقوع سیل، آتش، باد، باران و تگرگ وجود دارد. همچنین در مناطق بسیار خشکی که بتن دچار ترک خوردگی می شود می‌توان از بتن خود ترمیم شونده استفاده کرد. در ساختمان ها و برج ها، جاده‌ها و پل‌ها به کار خواهد رفت.

 

کاربرد بتن خود ترمیم شونده

 

نحوه عملکرد بتن خود ترمیم شونده

توجه داشته باشید در بتن خود ترمیم شونده معمولاً از نحوه عملکرد و گلبول های قرمز در زمانی که دچار آسیب دیدگی پوست می‌شوند الهام می‌گیرد. مواد نانو که در این بخش قرار می گیرد هنگامی که ترک خوردگی ایجاد شود و باعث می‌شود تا بتن خود به خودی ترمیم شود. توجه داشته باشید موادی مانند پلی اتیلن، کربن سیاه، سیلیکا، متاکریلات بوتیل، پلی آنیلین، اپوکسی و …از جمله مواد نانویی می‌باشند که در بتن خود ترمیم شونده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع بتن خود ترمیم شونده

بتن های خود ترمیم شونده معمولاً در دو دسته قرار می‌گیرند که در مناطق مختلف از آن بهره مند شد. عبارتند از:

انواع بتن خود ترمیم شونده

بتن خود ترمیم شونده با روش های اجرایی

همانطور که از نام این بتن پیداست روش های می باشند که از مرحله آزمایش و ساخت اول خارج شده و وارد مرحله پروژه می‌شوند که در آن به عنوان بتن خود ترمیم شونده مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن خود ترمیم شونده با روش های طراحی

همانطور که از نام این بتن پیداست شامل روش های می باشند که محققان در حال تحقیق و آزمایش آن را در محیط های آزمایشگاهی می باشند و در جای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید جهت دریافت اطلاعات لازم درباره مشخصات فنی بتن خود ترمیم شونده و نیز مقاطع فولادی همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها با کارشناسان آهن هایپر تماس گرفته و یا به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

روش های جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن

بررسی قیمت اسکلت فلزی و بتنی

https://ahanhyper.com//?p=17146

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *