امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن آرمه

بتن ها مصالح ساختمانی هستند که در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگون موجود می باشند. در این‌ مبحث می خواهیم به معرفی انواع بتن آرمه بپردازیم. از شما مخاطبان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

معرفی بتن آرمه

در ابتدا لازم است با خود بتن آرمه آشنا شوید. بتن آرمه بتنی است که دارای الیاف، صفحات و یا میله های فولادی است. این بتن سبب تقویت مصالح شده و قابلیت تحمل بار مصالح را بیشتر می کند. یکی از رایج ترین مصالحی که در ساخت و ساز کاربرد دارد بتن آرمه می باشد.

استفاده از این بتن در ساخت و ساز کاربرد بالایی دارد. دلیل اصلی استفاده از بتن آرمه این است که نیروهای کششی وارد شده به بتن را به میلگرد منتقل می کند. لازم به ذکر است بتن آرمه یکی از مقاوم ترین مصالح ساختمانی در برابر سیل، آتش سوزی و … می باشد.

 

انواع بتن آرمه

 

آشنایی با انواع بتن آرمه

در ادامه مبحث انواع بتن آرمه باید ذکر کنیم بتن آرمه در چند نوع ساخته می شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

بتن آجری تقویت شده: از ترکیب آرماتور، آجر و بتن ساخته می شود. بتن معمولی در برابر کشش ضعیف است به همین علت از بتن آجری تقویت شده به عنوان ماده پر کننده در قسمت زیر ستون ها و تیرها استفاده می شود. این بتن از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

بتن تقویت شده با الیاف: این بتن یک ماده ترکیبی از بتن با الیاف ناپیوسته است که توزیع یکسان دارد. بتن تقویت شده با الیاف از فولاد، کربن، سیمان و شیشه می باشد. بتن های ساده معمولا مقاومت کمی در برابر ترک خوردگی دارند. از این بتن برای از بین بردن ترک های ایجاد شده استفاده می شود به طوری که بتن الیافی به طور یکنواخت بر روی ترک ها پراکنده شده و ترک ها از بین می روند. بتن تقویت شده با الیاف به چند دسته تقسیم می شود:

بتن مسلح با الیاف شیشه: بهتر است بدانید یکی از انواع بتن آرمه بتن مسلح با الیاف شیشه است که با استفاده از روش های خاصی تولید می شود. بتن مسلح با الیاف شیشه مستقیما در ساختمان استفاده می شوند.

بتن آرمه الیاف فولادی: این بتن یک ماده کامپوزیتی است که در صنعت عمران کاربردهای زیادی دارد. بتن آرمه الیاف فولادی دارای یک مقطع مستطیلی شکل بوده و از سیمان های هیدرولیکی با الیاف فولادی تشکیل می شود. همچنین این بتن به وسیله الیاف فولادی مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی داشته و توانایی تحمل بار ها را دارد.

بتن تقویت شده با الیاف پلی پروپیلن: این بتن در مقابل واکنش های شیمیایی مقاوم بوه و کاربرد بالایی‌دارد.

بتن تقویت شده با الیاف طبیعی: الیاف سلولزی که از درخت کاج تهیه می شود در این بتن استفاده می شود.

الیاف آزبت: الیاف آزبت ارزان بوده و مقاومت کمی در برابر ضربه دارد.

الیاف کربن: قابل ذکر است یکی از انواع بتن آرمه الیاف کربن می باشد که استحکام خمشی بالایی داشته و سختی آن نسبت به الیاف فولادی بیشتر است.

 

ویژگی های بتن آرمه

 

ویژگی های بتن آرمه

با توجه به مبحث انواع بتن آرمه باید ذکر کنیم این بتن از ویژگی ها و مزایای زیادی برخوردار است. این ویژگی ها عبارتند از:

  • قدرت و دوام بالا
  • مقرون به صرفه بودن
  • قابل اجرا در هر محیط
  • ماندگاری بالا در محیط بتن
  • سازگاری با حرارت زیاد
  • مقاوم بودن در برابر آتش
  • کارایی بالا
  • تحمل نیروهای فشاری وارده
  • کرنش کششی زیاد
  • پیوستگی مناسب با محیط

کاربرد بتن آرمه

در ادامه مبحث انواع بتن آرمه باید ذکر کنیم بتن آرمه برای مسلح کردن بتن معمولی استفاده شده و مقاومت کششی آن را بالا می برد. لازم به ذکر است این بتن به دلیل دوام بالایی که دارد و سهولت انجام کار کاربردهای زیادی دارد. از جمله این کاربردها می توان به ساخت ستون ها و تقویت آن ها اشاره کرد. همچنین این بتن در ساخت سازه های پیش ساخته، بزرگراه ها و سازه های شناور نیز کاربرد دارد. از کاربردهای دیگر بتن آرمه می توان به کاربرد در کانال های آبیاری، تونل های برق و زیرگذرها نیز اشاره کرد.

 

کاربرد بتن آرمه

 

آشنایی با آهن هایپر

در این مطلب با انواع بتن آرمه آشنا شدید. همان طور که متوجه شدید در این بتن از انواع میلگرد استفاده می شود. سعی کنید میلگرد مورد نیاز را از فروشگاه های معتبری چون آهن هایپر تهیه نمائید. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می گردد؛ می توان به انواع تیرآهن، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع نبشی، میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش، آهن آلات و … اشاره کرد.

شما مخاطبان گرامی جهت سفارش این مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. جهت دریافت مشاوره به صورت کاملا رایگان با کارشناسان مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

بتن الیافی چیست ؟

انواع بتن آسفالتی

انواع بتن

https://ahanhyper.com//?p=37591

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *