امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن

میلگرد تقویتی انواع مختلفی دارد و جزو میلگرد های پرکاربرد به شمار رفته و در صنایع ساختمانی استفاده می شود. انواع میلگردهای تقویتی با استفاده از شمش های فولادی تولید می شوند. از مهمترین ویژگی های میلگردهای تقویتی می توان به امکان خم کاری آنها اشاره کرد.

همانطور که اشاره کردیم از پرمصرف ترین میلگردها همین میلگردهای تقویتی هستند، برای افزایش استحکام سازه ها مانند افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی از این میلگردها استفاده می کنند. به طور کلی در هر جایی که نیاز به مقاومت کششی داشته باشد این میلگرد ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجایی که میلگردها قابلیت خم شدن تا ۱۸۰ درجه را دارند می توانند در سازه های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه به شناخت انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن می پردازیم.

 

انواع میلگردهای تقویتی

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی :

  • میلگرد تقویتی اتکا :

از جمله انواع میلگرد ها می توان به میلگرد تقویتی اتکا اشاره کرد. کاربرد این نوع میلگرد در تیرچه ها است. در صنعت ساختمان سازی و ساخت انواع سازه برای ایجاد تحمل نیروی برشی و لنگرهای منفی در تیرچه ها از این نوع میلگرد ها استفاده می شود.

در حقیقت از وظایف مهم میلگرد های اتکا تحمل کشش به وجود آمده از خمش در بخش های فوقانی است.

  • میلگرد تقویتی سنجاقی :

دومین نوع انواع میلگرد تقویتی، میلگرد تقویتی سنجاقی است. از آنجایی که ساختار این میلگرد شبیه به سنجاق است به میلگردهای سنجاقی معروف هستند. این میلگرد موجب متصل شدن میلگردهای طولی ستون به میلگردهای خاموت می شود.

  • میلگرد تقویتی رکابی :

میلگرد خاموتی که دو طرف آن باز است، به میلگرد رکابی شهرت دارد. این میلگردها در جایی استفاده می شوند که نیاز به نگه داشتن میلگردهای عمودی و طولی باشد.

  • میلگرد تقویتی خرک:

میلگرد خرک از انواع میلگرد ها است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این میلگرد ها در قالب بتن با فاصله مشخص استفاده می شوند. برای اینکه بتوانند آرماتورهای فوقانی فونداسیون را ببندند از اینگونه میلگردها استفاده می کنند.

از آنجایی که در فونداسیون ها نمی توانند از میلگردهای خرک استفاده کنند لذا به جای میلگردهای خرک، میلگردهای تقویتی خرک را مورد استفاده قرار می دهند. میلگردهای تقویتی خرک یک جایگزین خوب برای میلگردهای خاموت است.

  • میلگرد تقویتی خاموت:

میلگرد خاموت نیز مانند میلگرد خرک است و در ستون ها مورد استفاده قرار می گیرد. این میلگردها برای جلوگیری از کمانش ستون هایی که بسیار بلند هستند استفاده می شوند. از میلگردهای خاموت در قسمت های گوناگون ستون استفاده می کنند.

برای جلوگیری از کج شدن ستون ها یا کج شدن آن ها از میلگردهای خاموت استفاده کرده و آن را دورتادور میلگردهای ستون می چینند.

 

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن

 

  • میلگرد تقویتی راستا

ششمین نوع میلگردها میلگردهای تقویتی راستا است که دارای لبه های منحنی بوده و طویل می باشند. از این میلگردها برای بیشتر شدن مقاومت کششی بتن در کنار میلگرد های دیگر استفاده می شوند.

در مورد نحوه محاسبه آرماتور بندی های میلگردهای تقویتی باید بگوییم که محاسبه همه آنها توسط نرم افزارهای تخصصی به وسیله مهندس ها یا طراحان پروژه انجام می گیرد. ژبرای استفاده از این نرم افزارها باید تخصص لازم را داشته باشید.

به طور کلی برای افزایش اطلاعات هنگام خرید میلگردهای تقویتی بهتر است که چگونگی محاسبه وزن میلگرد ها را بدانید، چرا که با دانستن نحوه محاسبه میلگردهای تقویتی می توانید هزینه های یک پروژه برآورد کنید.

برای انجام محاسبه باید طول یک میلگرد را ضربدر وزن کلی میلگرد کرده و عدد حاصله را در تعداد میلگردهای تقویتی که در یک پروژه استفاده می شود ضرب کنید.

میلگرد تقویتی در تیرچه بلوک

انواع میلگردهای تقویتی در سازه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از کاربردهای میلگردهای تقویتی، استفاده از آنها در تیرچه ها است. همانطور که می دانیم در سازه های مختلف تیرچه نقش بسیار مهمی دارد و از آنجایی که در سقف قرار می گیرد لذا باید توان تحمل نیرو و فشاری که از طبقات بالاتر به آن وارد می شود را داشته باشد.

برای ایجاد تحمل و افزایش مقاومت تیرچه ها از میلگردهای تقویتی استفاده می کنند. البته در این بین میلگردهای آجدار نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه بتوانید به شیوه صحیح از میلگردهای تقویتی استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که طول میلگرد ها کمتر از طول تیرچه باشد.

شما باید میلگرد ها را در داخل بتن قرار داده جوری که میلگرد از بتن بیرون زده نباشد. همچنین باید بین میلگردها فاصله بگذارید چرا که نحوه چیدن و قرارگیری میلگردها بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید اگر نکاتی که اشاره کردیم را رعایت نکنید خسارت بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت. برای اینکه تیرچه از جای خود تکان نخورد میلگرد تقویتی اتکا را مورد استفاده قرار می دهند.

میلگرد تقویتی در فونداسیون

انواع میلگردهای تقویتی در فونداسیون نیز مورد استفاده قرار می گیرند. فونداسیون از بخش های مهم ساختمان است. البته باید اشاره کنیم که وزن سازه ها به فونداسیون و در نهایت به زمین منتقل می شوند. به همین دلیل فونداسیون باید به درستی تقویت شود چرا که مرکز تحمل سازه است.

قبل از اینکه میلگردهای تقویتی را در فونداسیون مورد استفاده قرار دهید، باید آنها را به شکل صحیح برش دهید و آنها را خم کنید. در ادامه میلگردهای تقویتی خم داده یا برش داده شده را در یک جای مناسب قرار دهید. میلگرد های تقویتی همراه با میلگرد های معمولی در فونداسیون مورد استفاده قرار گرفته و این دو میلگرد در قسمت پایینی فونداسیون گذاشته می شود.

البته مکان در سطح میلگردهای تقویتی و میلگرد های معمولی بنا به نظر مهندس می تواند متفاوت باشد، چرا که ممکن است میلگردهای تقویتی و میلگرد های معمولی در قسمت های بالا فونداسیون قرار گیرند.

 

میلگرد تقویتی در فونداسیون

 

سخن پایانی

در این مطلب در مورد انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن صحبت شد. از انواع آرماتور بندی های میلگردهای تقویتی می توان به میلگرد تقویتی اتکا و میلگردهای تقویتی سنجاقی و میلگردهای تقویتی راستا و خاموت اشاره کرد.

میلگردهای تقویتی در تیرچه و فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند و شیوه استفاده از این میلگردها در تیرچه و فونداسیون کاملا با یکدیگر متفاوت است. نحوه محاسبه آرماتور بندی میلگرد کمی پیچیده است و محاسبه آن توسط مهندسان با استفاده از نرم افزارهای گوناگون انجام می گیرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

میلگرد تقویتی چیست؛ نحوه چیدمان آن در تیرچه و فونداسیون

کارخانه تولیدی صنعتی فولادگران امروز

https://ahanhyper.com//?p=18904

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *