امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد تقویتی چیست؛ نحوه چیدمان آن در تیرچه و فونداسیون

میلگرد تقویتی از جمله مصالح فولادی پرکاربرد برای استحکام بخشیدن و مقاوم سازی سازه های ساختمانی محسوب می شود. این محصولات ضمن افزایش مقاومت سازه، موجب صرفه جویی در هزینه های تمام شده ساخت و ساز می شوند. در هنگام ساخت یک ساز، همواره نقاطی بوده که احتمال خرابی و ویرانی آن به علت عوامل خارجی و بلایای طبیعی وجود دارد.

مهندسان طراح، به منظور مقاوم سازی این نقاط در برابر تنش های فشاری و کششی، از میلگردهای تقویتی استفاده می کنند. استفاده از آرماتور تقویتی در فونداسیون و تیرچه بلوک، با هدف پایدار سازی ساختمان در برابر عوامل خارجی و محیطی صورت می گیرد. به عبارت دیگر، از میلگردهای تقویتی برای ساخت فونداسیون سازه و مسلح شدن بتن استفاده می گردد.

میلگردها متناسب با نوع نیاز و نحوه استفاده در مدل های مختلفی مانند میلگرد حرارتی، میلگرد آجدار و ساده تولید می شوند. در این میان، میلگردهای آجدار و ساده در مقیاس وسیع و گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

 

ویژگی های میلگرد تقویتی چیست؟

ویژگی های میلگرد تقویتی چیست؟

میلگرد تقویتی از مصالح فولادی پرکاربرد و پر استفاده در صنعت ساختمان سازی و حوزه ساخت و ساز به شمار می رود. استفاده از میلگردهای تقویتی در سازه، موجب افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای خمشی و کششی می شود. بر این اساس، آرماتورهای تقویتی برای پشتیبانی از سازه ها، علی الخصوص سازه های بتنی از گزینه های کاربردی و کارآمد تلقی می گردند.

باید خاطر نشان نمود که وجود میلگرد در یک فونداسیون، استحکام و مقاومت قابل توجه سازه نهایی را در پی دارد. فرآیند تولید و ساخت آرماتور تقویتی فونداسیون، به روش نورد گرم شمش های فولادی صورت می گیرد. برخورداری این محصول از ویژگی های متمایز و خواص فنی منحصر به فرد، موجب افزایش قابل ملاحظه مقاومت و استحکام کششی بتن در سازه می شود.

قابلیت خمش تا حدود 180 درجه را می توان از مشخصات برجسته میلگردهای تقویتی به حساب آورد. بر این اساس، امکان استفاده از این محصول در بخش های مختلف سازه، به منظور ایمن سازی و استحکام بخشیدن به ساختمان، وجود دارد. مقاومت کششی بسیار بالا، از دیگر ویژگی های حائز اهمیت این مدل از مقاطع فولادی قلمداد می گردد.

علاوه بر این، میلگرد تقویتی در مدل های بدون آج و آجدار و در ابعاد و سایزهای مختلف در سطح بازار موجود می باشد. همچنین، این محصولات به صورت شاخه و کلاف و در دسته بندی مختلف به بازار مصرف کننده عرضه می شوند. در ضمن، استفاده در تیرچه بلوک، فونداسیون و دیوار برشی، از مهم موارد استفاده و کاربرد میلگردهای تقویتی به شمار می رود.

 

نحوه چیدمان میلگرد تقویتی

نحوه چیدمان میلگرد تقویتی

1- تیرچه بلوک

تیرچه به عنوان بخش مهمی از سازه، همواره بار و وزن زیادی را تحمل می کند. به طور معمول، در تیرچه ها از میلگردهای آجدار استفاده می گردد. با این حال، برای افزایش مقاومت تیرچه در برابر عوامل مختلف، غالبا تعدادی میلگرد تقویتی به آن اضافه می کنند. طول میلگردهای استفاده شده می بایست کمتر از طول تیرچه بوده و قابلیت قرارگیری در داخل بتن را داشته باشند.

بر این اساس، عملیات بتن ریزی بر روی سطح میلگردهای تقویتی صورت می گیرد. مضاف بر این، در هنگام چیدمان میلگردها، فاصله، مکان و نوع قرارگیری آنها از یکدیگر، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

در ضمن، نحوه تعیین طول میلگردها از روی نمودارها و جداول لنگر خمشی انجام می شود. همچنین، برای تقویت و مقاوم سازی سقف های تیرچه بلوکی، عموما از آرماتورهای آجدار استفاده به عمل می آورند.

2- فونداسیون

فونداسیون، از دیگر بخش های مهم هر سازه به حساب می آید. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که وزن کلی سازه، در وهله نخست به استراکچر و اسکلت و پس از آن به ستون ها و در مرحله آخر به فونداسیون سازه انتقال پیدا می کند. به همین منظور، فونداسیون برای تحمل بار و وزن ساختمان، باید از دوام و استحکام کافی برخوردار باشد.

برای استفاده از میلگردهای تقویتی در فونداسیون، ابتدا این محصولات را برش داده یا خم می کنند. پس از این فرآیند، امکان استفاده از آرماتورهای تقویتی در بخش اصلی فونداسیون محقق می گردد. جایگذاری و نصب میلگرد تقویتی فونداسیون، غالبا همزمان با میلگردهای معمولی انجام می شود.

این میلگردها معمولا در بخش پایینی فونداسیون سازه جایگذاری می شوند. به عبارت دیگر، محل دقیق قرارگیری این میلگردها پایین تر از ستون ها و در فونداسیون یا پی ساختمان می باشد. همچنین، در صورت صلاحدید مهندس ساختمان، امکان استفاده از میلگردهای تقویتی در بخش های دیگر نیز وجود دارد.

ناگفته نماند که تعیین وزن میلگرد تقویتی مطابق با فرمول خاصی انجام می گیرد. بر این اساس، وزن میلگردهای تقویتی از فرمول وزن یک عدد میلگرد × طول کلی یک میلگرد × تعداد میلگردهای تقویتی به دست می آید. همچنین، برای محاسبه سرانگشتی وزن میلگردهای تقویتی از فرمول (متر میلگرد ꓿ وزن میلگرد × طول میلگرد) و (وزن کل میلگردهای تقویتی ꓿ وزن یک میلگرد × متر میلگرد) استفاده می گردد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن

https://ahanhyper.com//?p=6944

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *