امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آشنایی با تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی

برای آشنایی با تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی باید از روش ‌های متنوعی استفاده شود. هر یک از این روش ها با توجه به کارایی و کیفیت محصولات با یکدیگر متفاوت می باشند. شما از این تست ها می توانید به تست های مخرب و غیر مخرب نام ببرید که کاربرد بسیار زیادی دارند.

فولاد یکی از فلز هایی می باشد که کاربردهای متنوعی دارد و در برخی از موارد از فولاد و آلیاژهای آن برای ساخت قطعات بسیار حساس صنعتی استفاده می کنند. به همین دلیل آن دسته از افرادی که خریدار فولاد هستند باید کیفیت و کارایی آن را مورد بررسی قرار دهند و سپس آن را خریداری نمایند.

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی به انواع متنوعی تقسیم ‌بندی می ‌شود و این مسئله می‌ تواند روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر بگذارد. قیمت میلگرد و مقاطع فولادی برای بسیاری از افراد اهمیت دارد و به همین دلیل آنها برای اینکه با قیمت محصولات فولادی آشنایی داشته باشند بهتر است که موارد مربوط به کیفیت فولاد را مورد بررسی قرار دهند.

تست‌ هایی که مربوط به کیفیت مقاطع فولادی می باشد برای کنترل کیفی مواد مورد استفاده قرار می گیرند. این نمونه از تست ها به تست های مخرب و غیر مخرب تقسیم بندی می گردند که هر یک از آنها دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی دارند.

 

تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی

انواع تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی از نظر کارکرد

از انواع تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی برای پیدا کردن نواقص و ایرادات کیفی استفاده می شود. تست ها به صورت تست های غیر مخرب و مخرب سنجیده می گردند. آنها برای آزمایش کردن موقعیت های بسیار حساس مانند تولید بدنه هواپیما و غیره مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

از جمله مهمترین ویژگی های این نمونه از تست ها عبارت هستند از :

  1. تست های مخرب :

در این نمونه از تست ها شما باید به خوبی بدانید که از واکنش های مکانیکی مانند خمش، کشش و سختی استفاده می کنند. این نمونه از تست ها به این دلیل که برای نمونه سازی با سرعت بسیار پایین مورد استفاده قرار می گیرند هزینه بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد.

بنابراین شما برای انجام دادن این نمونه تست ها روی مقاطع فولادی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

  1. تست های غیر مخرب :

شما باید به خوبی بدانید که از این نمونه از تست ها تنها در مواردی استفاده می شود که مقاطع فولادی از نظر کارایی مورد بررسی قرار بگیرند. قطعات فولادی بعد از آنالیز کردن سالم باقی می ‌مانند و کارایی لازم را خواهند داشت.

این نمونه تست ها برای پیدا کردن ناخالصی ‌ها، ترک ها و عوامل دیگر که روی مقاطع فولادی شکل می گیرد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برای انجام دادن این تست باید از دستگاه‌ هایی که پایه اصلی شان اشعه ایکس می باشد استفاده نمایند. در واقع شما باید به خوبی بدانید که انجام دادن این تست به دستگاه با کیفیتی بستگی دارد که شما برای کیفیت مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می دهید.

 

 انواع تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی از نظر آنالیزی

 انواع تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی از نظر آنالیزی

به طور کلی این نمونه از تست ها را به دو دسته مکانیکی و شیمیایی تقسیم بندی می کنند که عبارت است از :

  1. تست های خواص مکانیکی :

آن دسته از تست هایی که برای آنالیز کردن خواص مکانیکی مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می گیرند دسته بندی مشخص شده‌ ای دارند. یکی از مهم‌ ترین تست ها تست کشش می باشد که می تواند اطلاعات بسیار سودمندی در مورد ساختار و خواص مواد در اختیار شما قرار دهد.

  • اطلاعاتی که از تست کشش روی فلزات به دست خواهد آمد در مورد استحکام به کشش، تنش، شکست و تنش تسلیم می باشد.
  • تست فشار یکی دیگر از تست ها می باشد که برعکس تست کشش می باشد و از آن می‌ توان برای استحکام فشاری مقاطع استفاده کنید.
  • تست مقاومت خمشی، خمش مقاطع را مورد بررسی قرار می‌ دهد.

این نمونه از تست را به دو روش انجام می‌ دهند که یکی از آنها مربوط به بخش های داخلی و دیگری مربوط به بخش های خارجی می‌ باشد. تست سختی به دو صورت میکرو و ماکرو برای محاسبه کردن میزان سختی مقاطع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  1. تست های خواص شیمیایی :

فولاد با توجه به نحوه ساخت و آلیاژهایش دارای خواص شیمیایی متنوعی است. از تست هایی که جهت آنالیز کردن خواص شیمیایی انجام می گردد شما می توانید برای تحلیل رفتار مواد استفاده کنید. عناصر آلیاژی متنوع در مواد می ‌تواند روی خواص شیمیایی آن تأثیر می‌گذارد و آن را به طور کامل تغییر دهد.

این عناصر آلیاژی در انواع مختلفی مانند ترکیبات، گاز، محلول و غیره به فولاد اضافه می شوند. برای اینکه شما بتوانید ترکیبات شیمیایی را در درون مواد آنالیز کنید باید از روش‌ های متنوعی استفاده کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

انواع مقاطع فولادی

https://ahanhyper.com//?p=8098

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *