امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

فولاد از عناصر متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام تاثیری بر آن دارند. در این‌ مبحث قصد داریم به بررسی نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد بسیار حائز اهمیت است. هر یک از عناصر آلیاژی بر روی محدوده‌ای از خواص تاثیر گذاشته و فولاد از نظر مکانیکی و شیمیایی تقویت می‌شود. بنابراین مهم است که از تاثیر عناصر مطلع بود تا بتوان کاربرد و خواص هر نوع فولاد را تعیین کرد.

 

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

 

آشنایی با نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

عناصر مختلفی برای تولید فولاد مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک از عناصر خواص بی نظیری را به آن می دهد. در زیر نقش هر کدام از عناصر را بر فولاد بررسی می کنیم:

تاثیر کربن بر فولاد

بهتر است بدانید مهم ترین عنصر در فولادها کربن است. کربن اثر مهمی در فولاد دارد؛ به طوری که اگر مقدار آن از ۲ درصد بیشتر شود آلیاژ تبدیل به چدن شده و دیگر فولاد نیست. کربن از طریق افزایش درصد کاربیدها استحکام کششی فولاد را افزایش می دهد. همچنین کربن در قابلیت سخت کاری فولاد نقش بسزایی دارد. همچنین این عنصر در تحولات آلوتروپیک فولاد نیز نقش زیادی دارد.

با افزایش کربن در فولاد چقرمگی آن کاهش یافته و در فولادهای فریتی باعث مقاومت به خوردگی می شود. در فولادهای مارتنزیتی نیز افزایش کربن باعث می شود استحکام و سختی افزایش یافته و چقرمگی کاهش یابد.

تاثیر منگنز بر فولاد

با توجه به مبحث نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد باید ذکر شود در فولادها حداکثر به میزان 1.8 درصد وزن منگنز اضافه می شود. منگنز با گوگرد ترکیب شده و سولفید منگنز را تشکیل می دهد که یک عنصر بی خطر است. این ترکیب از خطر ترک گرم در حین جوشکاری در فولادهای با گوگرد بالا جلوگیری می‌کند. در صورتی که از منگنز استفاده نشود؛ چقرمگی شکست در فولادها کاهش می یابد.

ترکیب سولفید منگنز برای فولادهای ضد زنگ بسیار مهم است بنابراین در این فولادها باید مقدار سولفید منگنز در حد کم نگه داشته شود. همچنین عنصر منگنز باعث افزایش استحکام فولاد می شود. از اثرات دیگر منگنز بر فولاد افزایش قابلیت سخت کاری است.

لازم به ذکر است این عنصر به کارپذیری فلز کمک می کند. این عنصر حلالیت نیتروژن را در آلیاژهای بر پایه نیکل افزایش می‌دهد. از دیگر اثرات منگنز می توان به افزایش نفوذپذیری مغناطیسی فولاد اشاره کرد.

 

تاثیر منگنز بر فولاد

 

تاثیر مولیبدن بر فولاد

 با توجه به مبحث تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد باید ذکر شود مولیبدن لایه های غیرفعال سطح را تغییر داده و باعث می شود اثرات مخرب ناشی از خوردگی‌های حفره‌ای و شکافی کاهش یابد. مهم‌ترین عنصر آلیاژی است که برای افزایش مقاومت به همراه کلریدها مورداستفاده قرار می گیرد؛ مولیبدن است.

استحکام دهی محلول جامد در دمای بالا از اثرات دیگر مولیبدن است که به دلیل حضور کاربیدها می باشد. در فولادهای Cr-Mo مولیبدن یک عنصر آلیاژی مهم است چون خاصیت خزشی را در این فولادها بهبود می‌بخشد.

تاثیر نیتروژن بر فولاد

 در فولادهای ضد زنگ معمولا از نیتروژن استفاده می‌شود. این عنصر در کاهش رسوبات فاز میانی نقش دارد. مثلا در فاز سیگما بدون کاهش شکل پذیری استحکام کششی و تسلیم را افزایش می دهد. همچنین مقاومت در برابر خوردگی حفره‌ای و شکافی را افزایش می‌دهد. قابل ذکر است که نیتروژن بیش از 0.1 تا 0.2 درصد بسته به آلیاژ منجر به تخلخل خواهد شد.

تاثیر آلومینیوم بر فولاد

با افزودن مقدار مشخصی از آلومینیوم‌ در فولاد مقاومت به اکسیداسیون در آن افزایش پیدا می کند. در فولادهای رسوب سخت شونده افزودن آلومینیوم باعث تشکیل ترکیبات بین فلزی می‌شود. این ترکیبات از طریق فرآیند پیرسازی استحکام را افزایش می دهند.

تاثیر تنگستن بر فولاد

 عنصر تنگستن باعث افزایش سختی فولاد می شود. در بعضی گریدهای مخصوص نظیر آلیاژ 686 و گرید فوق دوفازی 4501 که به خوردگی مقاومت بالایی دارند؛ تنگستن یافت می شود.

اثر سیلیکون بر فولاد

 سیلیکون باعث افزایش مقاومت به اکسیداسیون در فولادها چه در دماهای بالا و چه در دماهای پایین می‌شود. این عنصر از طریق اکسیدزدایی باعث بهبود یافتن استحکام‌ فولاد می شود.

تاثیر گوگرد بر فولاد

در ادامه مبحث تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد باید ذکر شود گوگرد قابلیت ماشین کاری در فولاد را افزایش می دهد. زمانی که با محیط‌های تر حاوی گاز H2S سروکار داریم تاثیر گوگرد بر فولاد بیشتر اهمیت دارد. این گاز به گاز فاضلاب معروف بوده و در چاه‌های نفت وجود دارد.

 

تاثیر آلومینیوم بر فولاد

 

تاثیر نیکل بر فولاد

 این عنصر باعث چقرمگی و شکل پذیری بیشتر فولاد شده و در جوش پذیری آن اثر مثبت دارد. نیکل همچنین در فولاد باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی اتمسفری می شود.

تاثیر وانادیوم بر فولاد

این عنصر باعث تشکیل کاربیدها و نیتریدها شده و ساختار فریتی را نیز ایجاد خواهد کرد. این عنصر از طریق پالایش دانه‌ها در شرایط نوردی یا نرماله برای افزایش چقرمگی و مقاومت فولاد به آن اضافه می شود. همچنین این عنصر فقط در فولادهای ضد زنگ که قابلیت سخت‌کاری دارند استفاده می‌شود.

تاثیر کروم بر فولاد

 با توجه به مبحث تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد باید ذکر شود کروم در فولادهای ضد زنگ باعث مقاومت در برابر خوردگی می شود. فولاد ضد زنگ با حداقل 10 درصد کروم آلیاژ شده است. در فولاد ضد زنگ افزایش کروم به معنای مقاومت بیشتر در برابر خوردگی است.

همچنین کروم باعث افزایش سخت شدن فولاد می شود‌. کروم با کربن ترکیب شده و کاربیدهای کروم را تشکیل می‌دهد که پایدارتر از سمنتیت هستند. همچنین بهتر است بدانید کروم به فولاد کمک می کند تا در دمای بالا استحکام خود را حفظ کند.

تاثیر مس بر فولاد

 این عنصر برای افزایش مقاومت به خوردگی و بهبود استحکام به فولادها اضافه می‌شود. مس بر چقرمگی و قابلیت سخت شدن فولاد تاثیر خیلی کمی دارد ولی مقاومت به خوردگی جوی را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد.

تاثیر بور بر فولاد

 با افزودن مقدار بسیار کمی از این عنصر سختی قابل‌ توجهی را مشاهده می کنید. زمانی که عنصر بور با عناصری چون وانادیوم، مولیبدن و تیتانیوم ترکیب شود سختی آن دو برابر افزایش می یاید.

تاثیر نیوبیوم بر فولاد

 این‌ عنصر یک کاربید ساز قوی و پایدارکننده فریت است. برای کمک به کاهش حساسیت به خوردگی از نیوبیوم به مقدار کم استفاده می‌شود. این عنصر‌ در فولادهای PH  به میزان 1 تا 1.75 درصد وجود دارد که به افزایش مقاومت به فرسایش کمک می‌کند.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های شناخته شده و معتبر می باشند که جهت عرضه و ارائه محصولات فولادی فعالیت دارند. همان طور که ذکر شد محصولات فولادی بسیار پر کاربرد بوده و در تنوع بالایی موجود می باشند. برخی از این محصولات می توان به انواع ورق های فولادی، ورق استیل، ورق قطعات، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی برای سفارش و خرید این محصولات می توانید با اطمینان از کیفیت از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

معرفی فولاد عملیات حرارتی پذیر Mo40

https://ahanhyper.com//?p=39388

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *