امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه برآورد کردن میلگرد فونداسیون

بهتر است بدانید میلگرد از سازه ها در مقابل نیروهای کششی محافظت می کند. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه برآورد کردن میلگرد فوندانسیون بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

فونداسیون چیست؟

در ابتدای مبحث نحوه برآورد کردن میلگرد فونداسیون اول باید با فونداسیون آشنا شوید. پی یا فونداسیون از مهم ترین بخش های هر سازه می باشد که وظیفه دارد بار و وزن سازه را به خاک منتقل کند. بتن در برابر نیروهای کششی مقاومت نداشته و در تمام سازه هایی که بتن تحت نیروهای خمشی و یا کششی باشد؛ باید از میلگرد به عنوان عضو کششی استفاده کرد. مهم ترین نقش فونداسیون جلوگیری از ریزش ساختمان است.

انواع فونداسیون

بهتر است بدانید فونداسیون در سه نوع می باشد که در زیر آن ها را شرح می دهیم:

پی سطحی: این پی ها در عمق کم و نزدیک سطح زمین ساخته می شوند.

پی عمیق: در این نوع باید نسبت عمق استقرار به عرض آن بیشتر از ۱۰ باشد.

پی نیمه عمق: پی نیمه عمق در صورتی است که محل قرارگیری پی ها بین مورد پی سطحی و پی عمیق باشد.

 

انواع فونداسیون

 

آشنایی با نحوه برآورد میلگرد فونداسیون

میلگردهای فونداسیون به سه بخش میلگردهای طولی فونداسیون، میلگردهای عرضی فونداسیون، میلگردهای تقویتی فونداسیون تقسیم می‌شوند که در زیر به صورت جداگانه به نحوه برآورد کردن آنها می پردازیم:

نحوه برآورد میلگردهای طولی فونداسیون: برآورد کردن میلگرد فونداسیون به صورت طولی بدین شکل است که میلگردها در طول محور اجرا می‌شوند و معمولا در ردیف بالا و پایین به کار می روند. برای محاسبه وزن میلگرد های طولی فونداسیون اول باید طول یک میلگرد در محوری که قصد محاسبه آن را داری به دست آوریم. برای انجام این محاسبه نیاز  به پیش نیاز هایی چون کاور و خم داریم. در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

کاور: فاصله ای که میلگرد باید از قسمت خارجی بتن داشته باشد. این فاصله برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی میلگرد ها و جایگذاری راحت‌تر میلگردها می باشد. مقدار کاور را می توان از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان پیدا کرد.

خم میلگرد: در ادامه مبحث نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون باید ذکر کنیم برای گیرایی بهتر میلگرد در بتن دو سر طولی و عرضی میلگرد را خم می کنند. برای محاسبه مقدار خم می توانید به مبحث نهم مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید. وقتی که مقدار کاور و خم میلگرد را محاسبه کردید باید محاسبه میلگردهای طولی فونداسیون را انجام دهید.

برای انجام‌ محاسبه اول طول محوری که می خواهیم میلگرد آن رامحاسبه کنیم در نظر گرفته سپس از آن تعداد دو عدد کاور کم کرده و دو عدد خم به جهت طرفین اضافه می کنیم. فرمول این محاسبه به شرح زیر است:

(2 * طول کاور) _ (2* طول خم) + طول محور=طول میلگرد

محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون: برآورد کردن میلگرد فونداسیون در این روش همانند میلگرد طولی است و باید طول میلگرد عرضی را محاسبه کرد. یعنی عرض محور را در نظر گرفته دو عدد کاور از آن کم کرده و دو عدد خم به آن اضافه کرد. برای محاسبه تعداد میلگرد عرضی باید روی محور قسمتی که شامل میلگرد عرضی است را در نظر گرفت و به فاصله میلگرد عرضی تقسیم کرد.

پس از تقسیم این طول به فاصله تعداد میلگرد عرضی فونداسیون محاسبه می شود. میلگرد های عرضی در بالا و پایین قرار گرفته اند پس عددی که به دست آمده را باید در دوضرب کرد تا تعداد میلگرد عرضی برای آن محور برای هر دو ردیف بالا و پایین محاسبه شود.

نحوه برآورد کردن میلگرد تقویتی فونداسیون: در این روش برای محاسبه وزن باید طول میلگرد را در نظر گرفته و سپس در تعداد و وزن واحد طول آن میلگرد ضرب کرد.

 

نحوه برآورد میلگرد فونداسیون

 

نکات مهم در برآورد میلگرد فونداسیون

در محاسبه میلگرد فونداسیون باید نکاتی را در نظر گرفت که عبارتند از:

  • پی ساختمان بر روی خاک مقاوم و باربر اجرا شود.
  • قطر میلگردهای استفاده شده در فونداسیون ۱۰ میلی متر است.
  • فاصله آکس به آکس میلگردها کمتر از ۳۵ سانتی متر و بیش از ۱۰ سانتی مترباشد.
  • پی های سطی باید حداقل ۵۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشند.
  • عمق یخبندان هر منطقه با دمای آنجا متناسب باشد به طوری که عمق پی از عمق یخبندان پایین تر باشد.
  • ابعاد فونداسیون میلگردهای طولی و تقویتی را را استفاده از نرم افزار SAFE می توان محاسبه کرد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. از جمله محصولات پرکاربرد می توان به انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی برای تهیه این محصولات می‌توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید. برای انتخاب بهتر کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداقل میلگرد در فونداسیون

حداکثر میلگرد فوندانسیون

https://ahanhyper.com//?p=38411

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *