امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ناودانی چیست و انواع آن

در این مطلب قصد داریم سوال ناودانی چیست و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ناودانی چیست

در پاسه به سوال ناودانی چیست و انواع آن باید ابتدا با ناودانی اشنا شوید. ناودانی مقطعی فولادی می باشد که از یک سطح افقی و عمودی تشکیل شده است. سطح افقی این محصول را جان و سطح های عمودی آن را بال می نامند. این محصول از جنس های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود.

 این مقطع صنعتی و ساختمانی از ورق های گالوانیزه ، آلومینیوم ، استنلس استیل، کامپوزیت های پلیمری و … تولید می‌شوند. با توجه به جنس مختلفی که دارند قیمت آن نیز متفاوت می‌باشد. این محصول کاربردهای فراوانی نیز در ساختمان سازی و صنعت دارند.

 

ناودانی چیست

 

انواع ناودانی

در ادامه مبحث ناودانی چیست و انواع آن حال که با محصول ناودانی اشنا شدید قصد داریم انواع ناودانی را به شما معرفی کنیم. بهتر است بدانید ناودانی بر اساس شکل ظاهر، نحوه تولید، کاربرد ، شکل سطح مقطع و همچنین وزن به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهر

ناودانی ها با توجه به شکل ظاهری که دارند به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: ناودانی ساده و ناودانی مشبک

ناودانی ساده

در ادامه مبحث ناودانی چیست و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع ان ناودانی ساده می باشد. ناودانی ساده کاربرد بسیار زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارد. در تولید این محصول از ورق‌های نورد شده استفاده می‌کنند.

ناودانی ساده در ابعاد استاندارد ۸ الی ۱۶ تولید و عرضه می شود. در صورتی که لازم باشد مقطع این محصول را تحت فرایند گالوانیزه سرد و گرم قرار می دهند.

 بهتر است بدانید که ارتفاع ناودانی ساده از ۳۰ میلیمتر تا ۴۰۰ میلیمتر  می باشد. این محصول با توجه به نیاز مشتری در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و معمولاً در ساخت اتاق کامیون، چارچوب‌ها، پایه و قاب دستگاه های صنعتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناودانی مشبک

ناودانی مشبک از ورق تولید شده و بر اساس کاربردی که دارند گالوانیزه سرد یا گرم می‌شوند. برای سطح این مقاطع سوراخ های ایجاد شده که باعث استفاده راحت جهت عبور دادن کابل ها یا بستن پیچ و مهره در این محصول می‌شود. ناودانی مشبک معمولاً در تولید قفسه های فلزی، سازه های سبک فولادی، طراحی دکوراسیون و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع ناودانی

 

انواع ناودانی براساس وزن

در ادامه مبحث ناودانی چیست و انواع ان باید ذکر کنیم که ناودانی ها بر اساس وزن به ناودانی سبک و ناودانی سنگین تقسیم می‌شوند.

ناودانی سبک

به ناودانی که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول اشتال ناودانی کمتر باشد ناودانی سبک گفته می‌شود. توجه داشته باشید که علاوه بر وزن و ابعاد ناودانی سبک پایین‌تر از جدول اشتال است.

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین که به ناودانی صنعتی نیز معروف می‌باشند از نظر وزن و ابعاد دقیقا طبق جدول اشتال تولید و عرضه می‌شوند. برخی از کارخانه‌های داخلی و خارجی این محصول را طبق استانداردVNP تولید می‌کنند که شامل دو نوع ناودانی اروپایی و هم وزن اروپایی می باشند.

بهتر است بدانید استاندارد ملی این محصول دارای سایز ۸۰ الی ۱۸۰ است. در حوزه ناودانی سنگین به دلیل وزن سنگینی که نسبت به بقیه ناودانی ها دارند برای ساخت بادبند، خرپا و ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انواع ناودانی بر اساس نحوه تولید

 

انواع ناودانی بر اساس نحوه تولید

در ادامه مبحث ناودانی چیست و انواع آن انواع نقطه بر اساس نحوه تولید را مورد بررسی قرار دهیم. این محصول از لحاظ فرآیند تولید به دو دسته ناودانی نورد شده و ناودانی پرسی تقسیم می‌شوند.

ناودانی پرسی

در ساخت ناودانی پرسی از ورق‌های فولادی با ضخامت های مختلف به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. در این روش ورق هایی که معمولاً دارای طول ۶ متر می باشند را با استفاده از دستگاه قالب پرس شده در دمای معمولی به شکل ناودانی فرم می دهند. بهتر است بدانید ناودانی پرسی از لحاظ شکل ظاهر گوشه های بیرونی گردی دارند.

 در ناودانی پرسی به دلیل فشار وارد شده در محل اتصال بال هآ با جان ضخامت کمتری دارند. توجه داشته باشید که کاربرد این محصول به ورق استفاده شده در تولید آن بستگی دارد. ناودانی پرسی به دلیل ابعاد دقیق و لبه های صافی که دارد و همچنین سرعت بالای پرس کاری بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی از آن خود کرده است. از این محصول در لبه هایی که نیاز به دقت و صافی دارند استفاده می‌شود.

ناودانی نورد شده

در ادامه مبحث ناودانی چیست و انواع ان باید ذکر کنیم که در تولید ناودانی به روش نورد شده شمش طلای خام حرارت دیده با عبور از میان غلتک های نورد به شکل ناودانی در می‌آیند. سایز ناودانی تولیدی در این روش به سایز نورد بستگی دارد. بهتر است بدانید که ناودانی نورد شده دارای گوشه های تیز و ابعاد نامنظم می باشد.

 این محصول با نام ناودانی فابریک نیز شناخته شده است. ناودانی فابریک به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید و عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که ناودانی تولید شده به روش نورد سرد با توجه به زمان بیشتری که برای انجام عملیات صرف می‌کند کیفیت بهتری نسبت به ناودانی های تولید شده به روش نورد گرم دارند.

ناودانی آلومینیومی

همانگونه که از نام این محصول مشخص می‌باشد از آلیاژهای آلومینیومی ساخته می شوند. علاوه بر وزن سبکی که دارند در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی نیز دارند. استحکام و شکل پذیری و همچنین جوش پذیری بالا نیز از ویژگی های این محصول به شمار می‌روند. معمولاً در ساخت شاسی تریلرها، چارچوب درب و پنجره و ساخت انواع سازه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناودانی آلومینیومی با استفاده از دستگاه قالب و در طول های ۶ و ۱۲ متری تولید و عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که این محصول بر اساس استانداردهای مختلفی ساخته می‌شوند.

ناودانی استیل

در ادامه مبحث ناودانی چیست و انواع باید ذکر کنیم که یکی از انواع ناودانی ها نوع استیل ان می باشد. ناودانی استیل از پرکاربرد ترین و مهمترین مقطع فولادی و سازه استیل در ساختمان سازی و صنعت محسوب می شود. ناودانی ها معمولاً به شکلU می باشند.

 با توجه به اینکه استیل طول عمر بالایی دارد ناودانی تولید شده از این ورق نیز عمر بیشتری خواهد داشت. همچنین در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و قیمت این محصول نیز مناسب تر از محصولات دیگر است. توجه داشته باشید که زاویه های داخلی ناودانی استیل باید حالت گرد داشته باشد.

 

انواع ناودانی بر اساس نحوه تولید

 

ناودانی گالوانیزه

ناودانی گالوانیزه در صنعت گلخانه های صنعتی و کشاورزی پرکاربرد می باشند. اشکال مختلفی در طول های ۳ و ۶ متری ساخته می شوند و مانند دیگر محصولات فولادی بر اساس وزن به فروش می رسند. جهت جلوگیری از زنگ زدگی این محصول بیرون و داخل ناودانی را با پوشش گالوانیزه گرم می پوشانند.

فروشگاه آنلاین آهن هایپر ارائه دهنده انواع ناودانی و دیگر محصولات فولادی نظیر میلگرد، ورق ، تیر اهن، پروفیل و …. می باشد. بازدیدکنندگان عزیز می توانند با مراجعه به وب سایت https://ahanhyper.com انواع ناودانی و محصولات فولادی مورد نظر خود را به راحتی و اطمینان خاطر سفارش داده و در محل تحویل بگیرند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره نیز می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع استانداردهای ناودانی و کاربردهای آن در صنایع مختلف

ناودانی سبک چیست و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی

https://ahanhyper.com//?p=25310

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *