امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد کامپوزیت FRP چیست؟

میلگرد FRP یک محصول کامپوزیتی می باشد که میلگرد باعث می‌شود تا از زیان های ناشی از خوردگی در محیط های اسیدی و خورنده جلوگیری شود. امروزه این میلگرد ها جایگزین میلگردهای فولادی شده اند. میلگرد کامپوزیت frp چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم این سوال را برای شما بازدیدکنندگان گرامی شرح دهیم. با ما همراه باشید.

میلگرد frp بهترین گزینه برای مسلح کردن بتن است. چرا که معمولاً دارای مقاومت بالایی در برابر سولفات و کلرید و همچنین مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. به همین علت استفاده از آن گسترش پیدا کرده است.

 توجه داشته باشید در محیط های ساحلی به تدریج پوشش بتنی از بین می‌رود و میلگردهای فولادی تخریب خواهد شد. استفاده از میلگرد frp به همراه حفاظت کاتدیک و همچنین استفاده از پوشش اپوکسی نسبی بهترین روش برای مقابله با خوردگی و از بین رفتن تدریجی بتن در محیط دریا و ساحلی می باشد.

 

انواع میلگرد های کامپوزیتی FRP

 

انواع میلگرد های کامپوزیتی FRP

بهتر است بدانید معمولا این میلگردها با توجه به نوع پلیمری که در آن ها به کار رفته است به سه دسته تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

  1. میلگرد شیشه
  2. گرد کربن
  3. میلگرد آرامید

می توانید از نوع مناسب این میلگردها با توجه به کاربرد مدنظر خود بهره مند شده و در ساخت سازه ها استفاده کنید.

مزایای میلگرد FRP

میلگردهای frp از مزایا و ویژگی های بسیاری برخوردارند که برخی از مزایای این میلگردها عبارتند از:

برخورداری از مقاومت بالا در برابر جریان الکتریکی

توجه داشته باشید میلگردهای frp از مقاومت بالایی در برابر جریان الکتریکی برخوردار است. به همین خاطر برای ساخت و سازهایی که احتمال برق گرفتگی در آن ها بسیار بالا می باشد از این میلگردها بهره مند می شوند.

بهتر است بدانید از میلگردهای frp برای جلوگیری از هدایت جریان الکتریکی همچنین ساخت تیرهای برق، ساخت دست سازه های بتنی، انتقال نیرو و غیره … مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاومت کششی بالا

میلگرد FRP نسبت به میلگردهای فولادی از مقاومت کششی بالایی برخوردارند. این میلگردها وقتی تحت کشش قرار بگیرد قبل از اینکه گسیخته شود تسلیم نمی‌شود. ارماتورهای FRP نسبت به میلگردهای فولادی مسلح کننده از مقاومت بیشتری برخوردارند.

مقاومت در برابر خوردگی، اسید ها و باز ها

میلگردهای کامپوزیت frp معمولاً در ساخت آن از رزین های اپوکسی استفاده می‌شود. به همین خاطر از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی برخوردارند که مانع از خوردگی میلگردها خواهد شد. با توجه به مقاومت بالای این دو میلگردها در ساخت و سازهایی که در معرض نمک های یخ زا و همچنین ساخت و سازهای دریایی، عرشه پل ها و اسکله‌ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

چسبندگی مناسب

میلگرد FRP از چسبندگی مناسبی برخوردار می باشند که برای افزایش چسبندگی بین الیاف و تقویتی و ماتریس رزین از این میلگردها استفاده خواهد شد.

قیمت مناسب

توجه داشته باشید میلگردهای frp از قیمت کمتری نسبت به میلگردهای فولادی برخوردارند که باعث کاهش هزینه‌های تمام شده ساخت و ساز می شود.

تقویت و مقاوم سازی سازه بتنی

میلگردهای فولادی باعث خوردگی و زنگ زدگی خواهد شد که مقاومت سازه بتنی را کاهش می دهد. بنابراین در ساخت سازه ها از میلگردهای FRP استفاده می کنند که از جنس کامپوزیت بوده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مصون بماند.

دوام و طول عمر بالا

ویژگی ها و خواص میلگرد کامپوزیتی این نوع بدون وارد آوردن هیچ نوع آسیبی عمر ساختمان بالا خواهد بود. معمولا در ساختمان هایی که از میلگردهای کامپوزیتی استفاده می‌کنند دارای ۱۵ برابر عمر بیشتر از سازه هایی می باشند که در آن ها از میلگردهای فولادی استفاده شده است.

وزن سبک و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه

میلگردهای frp دارای چگالی پایین می باشند که باعث می شود تا وزن میلگردها پایین بیاید و از وارد آمده بار اضافی بر سازه ها جلوگیری خواهد شد.

 

کاربرد میلگرد کامپوزیت frp

 

کاربرد میلگرد کامپوزیت FRP

در ابتدا سوال میلگرد کامپوزیت چیست؟ را مورد بررسی قرار دادیم. حال در ادامه این قسمت قصد داریم کاربرد این میلگردها را برای شما بازدیدکنندگان گرامی ذکر کنیم.

میلگرد های FRP در کاربردهای بسیاری می توان استفاده کرد. برخی از کاربردهای این میلگرد عبارتند از:

  • کانال ها و لوله های بتنی جاگذاری شده برای هدایت آب و فاضلاب
  • استفاده از این میلگرد برای تاسیسات فاضلاب و تصفیه خانه ها
  • استفاده برای ساخت سازه های بتنی اسکله
  • استفاده از میلگرد برای آرماتوربندی سالن های صنعتی
  • استفاده برای تحکیم خاک
  • استفاده برای دیوار موقت بتنی داخل تونل
  • استفاده در ساخت بلوک های بتنی صنایع نظامی و هوافضا
  • استفاده برای آرماتور بندی لایه های فوقانی در عرشه پل ها

وزن میلگرد های frp

میلگرد FRP دارای وزن کم می باشند که باید به شکل مناسبی به قالب اتصال داده شود تا از شناور شدن میلگردها در عملیات بتن ریزی و ویبره جلوگیری شود. برای آسیب نرسیدن به میلگردها در صورت امکان تنظیم از رگلاتور های حفاظت شده پلاستیکی استفاده کنید.

میله های کامپوزیتی frp

میله های FRP از کامپوزیت ساخته شده است. این میلگرد ها بهترین جایگزین برای میلگردهای فولادی در بتن آرمه شده است. برای محافظ بودن سازه در برابر عوامل خورنده محیطی و … مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا میلگرد های کامپوزیت مورد استفاده در پی از جنس شیشه است. بیشترین کاربرد این میلگردها در دال های بتنی می باشد.

 همچنین میلگرد کامپوزیتی دارای عایق الکتریکی بسیار خوبی می باشند که در صنعت معروف به میلگرد های پلیمری، فایبرگلاس یا آرماتور کامپوزیتی می باشند. بهتر است بدانید به جای کامپوزیت پی دارای انرژی مغناطیسی بالایی می باشند. به خاطر همین در بیمارستان ها، ایستگاه رادیویی، ایستگاه برق و … از آن در ساخت و ساز استفاده می‌کنند. این محصول در برابر حرارت و گرما نیز دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند.

بهتر است بدانید توسط ترکیب الیاف شیشه و همراه رزین منجر به ساخت این ترکیب قوی می شود. البته شایان ذکر است میلگردهای frp با انواع رزین ها مانند رزین اپوکسی، رزین فنولیک و … سازگار می باشد.

مجموعه آهن هایپر عرضه کننده انواع میلگرد ها از جمله: میلگرد کامپوزیت FRP می باشد که این محصولات را با کیفیت بالا به مصرف کنندگان ارائه می دهد. با اطمینان خاطر می توانید جهت تهیه انواع میلگرد ها با مراجعه به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه کرده و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه کنید و از آن بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

امروزه مصالح فولادی همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … در ساختمان سازی بسیار استفاده می شود. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید جهت تهیه تمامی این محصولات از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

آشنایی با میلگرد راستا یا سیتکا

میلگرد کلاف یا کلاف عرضی چیست؟

میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟

میلگرد HSD، شرح کامل از معرفی تا مشخصات آن

https://ahanhyper.com//?p=16070

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *