امروز : شنبه 27 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی انواع لوله صنعتی

لوله صنعتی گروه گسترده از خانواده بزرگ لوله ها می باشد. در مشخصه سایز اسمی تولید می‌شود. در واقع عدد آن نشان دهنده قطر خارجی لوله می باشد. با توجه به این که انواع مختلفی دارند در کاربردهای مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع لوله های صنعتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

لوله جزئی بسیار ضروری در سیستم لوله کشی می باشد که در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. برای انتقال و جابجایی سیالات خام یا فرآوری شده مثل آب، گاز، نفت و … مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لوله ی صنعتی در تنها در صنایع مثل نفت، گاز و پتروشیمی و … مورد استفاده قرار می گیرد. اما این تصور کاملا اشتباه است.

در صنعت ماشین سازی و … نیز از این محصول بهره‌مند می‌شود. این محصول برای حمل و نقل مواد خورنده مثل فاضلاب آلوده، پسماندهای شیمیایی و گازهای خروجی کارخانه ها و … بسیار ضروری بوده که مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه معرفی انواع لوله صنعتی لوله های مورد استفاده در صنعت با توجه به نوع سیالی که وظیفه حمل آن را برعهده دارد تحت فشارهای مکانیکی حرارتی با شیمیایی زیادی قرار خواهند گرفت.

 پروسه تولید فلز مورد استفاده در تولید لوله های صنعتی با توجه به نوع سیال تعیین خواهد شد. می توان این محصولات را با توجه به جنس، ضخامت و نحوه تولید و … دسته بندی کرد. در بسیاری از موارد صنعتی معمولا به صورت استوانه ای تولید و ساخته می شوند که برای اتصال آن ها از زانو و پیوندهای خاص استفاده خواهد شد.

لوله صنعتی

در ادامه مبحث معرفی انواع لوله صنعتی باید ذکر کنیم که لوله صنعتی به دسته ای از لوله های فلزی می گویند که برای انتقال انواع گازها، مایعات و جامدات و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در اندازه های مختلف و با شکل سطح مقطع های گوناگونی با توجه به نوع کاربرد در صنایع مختلف تولید و ساخته خواهد شد.

 

لوله صنعتی

 

 کاربردهای لوله صنعتی باعث می‌شود که این محصول با ویژگی های ابعادی و ضخامت های مختلف تولید و روانه بازار شود. پیشرفت تدریجی صنایع بزرگ مادر منجر به استفاده گسترده تر از این لوله‌ها شده که باعث شده است تعریف مفهوم ضخامت عددی باشد. متعددی یک لوله صنعتی ادغام از مشخص ضخامت دیوارها و قطر لوله می باشد.

معرفی انواع لوله صنعتی

با توجه به بحث معرفی انواع لوله صنعتی باید ذکر کنیم که مقاومت لوله در برابر فشارهای داخلی که از طرف ماده دورن لوله و فشارهای خارجی که از محیط پیرامون به صورت مستقیم به او وارد می‌شود به جنس لوله ارتباط دارد. توجه داشته باشید که انتخاب جنس مناسب برای لوله ها باعث خواهد شد تا حدود زیادی طول عمر آن افزایش پیدا کرده و مقاومت آن نیز افزایش پیدا کند.

 شرایط محیطی و کارکرد لوله دما و فشار ماده عبوری از درون لوله و خورندگی و … از عوامل بسیار مهمی به شمار می‌روند که شما باید در هنگام انتخاب جنس لوله در نظر بگیرید. در صنایع بزرگ برای انتخاب جنس لوله در استاندارد بین المللی API و ASTM استفاده می شود. البته در نظر داشته باشید که علاوه بر لوله روش و تکنولوژی تولید آن نیز باعث شده است تا بتوانید این محصولات را به دسته بندی های مختلف تقسیم بندی کنید. در ادامه به معرفی انواع لوله صنعتی می‌پردازیم.

 

انواع لوله صنعتی

 

لوله صنعتی با پایه آهنی

در ادامه مبحث معرفی انواع لوله صنعتی؛ به لوله های صنعتی با پایه آهنی می پردازیم و انواع آن را بیان خواهیم کرد. مطابق با استانداردها این دسته از لوله های صنعتی پایه آهنی با حرف A مشخص خواهد شد.

لوله های کربن استیل

بهتر است بدانید که لوله کربن استیل دارای ظاهری سیاه می باشد و دسته بزرگ از لوله‌های می باشند که از فولاد کربنی و به روش‌های لوله مانیسمان و لوله درزدار ساخته و تولید می شود. بهتر است بدانید این لوله ها دارای ایمنی و دوام بسیار بالایی می باشد و در برابر شوک حرارتی مقاومت بالایی دارد. به همین خاطر این لوله در شرایط سخت محیطی قابل استفاده خواهد بود. انواع پرکاربرد مثل لوله گالوانیزه سرد و گرم، لوله مانیسمان و لوله اسپیرال انواع لوله کربن استیل به شمار می رود.

لوله های فولادی آلیاژی

این نوع لوله های صنعتی دارای انواع مختلفی می باشد و در سیستم های لوله کشی سیال با دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب شیمیایی لوله های فولاد آلیاژی علاوه بر آهن و کربن شامل عناصر آلیاژی مثل نیکل، کروم، مولیبدن، آلومینیوم و تنگستن می‌باشد. خواص مکانیکی مثل مقاومت خوردگی، استحکام بالا، شکل پذیری، قابلیت جوشکاری و سختی بافت شدن هر یک از عناصر آلیاژی تغییر خواهد کرد. این محصولات از افزودن عناصر نیکل، کروم، منگنز، سیلیکون و مس تولید می شود.

لوله های فولادی زنگ نزن

با توجه به معرفی انواع لوله صنعتی باید ذکر کنیم که یکی از انواع لوله صنعتی لوله های فولادی زنگ نزن می باشد. این نوع فولاد که از آلیاژ فولاد زنگ نزن آهن آن تولید می‌شود. دارای خاصیت ضد خوردگی بوده و می توانند از سطح داخلی و خارجی لوله در محیط های خورنده به خوبی محافظت نماید.

 همچنین این لوله ها دارای مقاومت بالایی در برابر دما و فشار های بالا می باشد که به صورت درز دار و بدون درز ساخته خواهد شد. توجه داشته باشید که لوله با جنس فولاد زنگ نزن به خاطر برخورداری از انعطاف پذیری بالا بدون نیاز به تغییرات عمده در شیوه تولید در ضخامت های بسیار کم تولید و روانه بازار خواهند شد.

لوله چدنی

در ادامه مبحث معرفی انواع لوله صنعتی باید ذکر کنیم که یکی از انواع این لوله ها نوع چدنی می باشد که به روش‌های مختلف ریخته گری تولید خواهد شد. همانطور که می دانید لوله های چدنی پیشینه طولانی می باشد.

 اغلب در سیستم های فاضلابی مورد استفاده قرار می گیرد که به دو صورت دو سر توپی و تخت وجود دارد. لوله های طولانی سر توپی با نام بوشن دار و لوله سر تخت بدون وجود بوشن شناخته می‌شود. آلیاژ لوله چدنی می تواند از جنس چدن داکتیل خاکستری انتخاب شود که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد.

لوله های صنعتی با پایه غیر آهنی

لوله مسی: با توجه به معرفی انواع لوله صنعتی باید ذکر کنیم که یکی از انواع لوله ها؛ لوله مسی می باشد. یکی از ویژگی های این محصول این است که مس فلزی سبک بوده و در برابر خوردگی و فشارهای بالا از مقاومت بالا برخوردار می باشد. در مسیرهای طولانی بدون نیاز به تکیه گاه می توان از لوله های مسی استفاده کرد.

در این لوله انتقال حرارت با سرعت بالایی انجام خواهد شد و توزیع دمایی در تمام سطح بدنه لوله به صورت یکنواخت انجام خواهد شد. همچنین بهتر است بدانید که ساخت پایین و سازگار با محیط زیست باعث شده است تا کاربرد گسترده لوله مسی در صنایع لوله کشی افزایش پیدا کند.

حال که برای شما عزیزان معرفی انواع لوله صنعتی را قرار دادیم در صورت نیاز به این لوله ها سعی کنید از فروشگاه ها معتبر این محصولات را تهیه نمایید. پیشنهاد ما به شما فروشگاه آهن هایپر می باشد. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع لوله های صنعتی، انواع میلگرد، انواع پروفیل ها و … می باشد.

 شما بازدید کنندگان عزیز جهت تهیه این محصولات می توانید از طریق وب‌سایت https://ahanhyper.com اقدام نمایید و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه کرد و در موارد مورد نیاز از آن استفاده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع لوله فولادی

کارخانه‌های تولیدکننده لوله

کارخانه لوله و پروفیل پارس فلز گیلان

https://ahanhyper.com//?p=25164

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *