امروز : چهارشنبه 24 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها

میلگرد با توجه به خصوصیات فیزیکی و مکانیکی که دارد در بسته بندی های مختلفی قرار می گیرد. یکی از  دسته بندی های انواع میلگرد؛ میلگرد a1 ،a2 ،a3 می باشد. در این مقاله از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

با توجه به مبحث مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها باید ذکر کنیم که میلگردهایی که در حال حاضر در بازار داخلی ایران موجود می باشند به دو صورت ساده و آجدار هستند. این محصول بیشتر با استاندارد روسی خود یعنی a1 ،a2 ،a3 شناخته می شود. تفاوت این محصول به شکل ظاهری، مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ها بر می گردد.

توجه داشته باشید که امروزه میلگردها مصرف بالایی در صنعت ساختمان سازی دارد. هر جایی که حرف از بتن باشد باید حتماً میلگرد نیز در آنجا حضور داشته و استفاده شود. بتن بدون میلگرد کاربرد زیادی در سازه های بتنی ندارد و بیشتر به میلگرد وابسته است. در واقع می‌توان گفت بتن در برابر استحکام کششی ضعیف بوده و در برابر فشار ناشی از باد، زمین لرزه، ارتعاشات و … مقاوم می باشد. احتمال شکست آن نیز بالا خواهد بود. که این موارد را در مبحث مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها ذکر می کنیم.

 برای تقویت سازه از میلگرد های بتن استفاده خواهد شد و مقاومت سازه را در برابر نیروهای کششی بالاتر ببرند. میلگردها در آرماتور بندی، ساختمان های بتنی، تیر و دکل‌های برق، سدسازی و بسیاری از مواد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نقش مهم میلگرد در سازه های بتنی و کاربرد بالای آن باعث خواهد شد که شکل و انواع های مختلفی از آن در بازار موجود باشد که هریک مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

 

 

مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها

 

انواع میلگرد

در ادامه مبحث مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها باید بیان کنیم که میلگرد ها به صورت کلی در دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند. تمامی میلگردهایی که توسط کارخانه های ایرانی تولید می شوند باید طبق استاندارد ملی ایران ۳۱۳۲ می باشد.

 اساس این قوانین را بر اساس شکل ظاهری و مشخصات مکانیکی آن ها می باشد. به جز میلگردهای ساده و برجستگی هایی به شکل طولی و عرضی به هنگام تولید ایجاد می‌شود که به این صورت فولاد به شکل موثرتری با بتن درگیر خواهد شد. میلگردهای ساده آجی ندارند اما انواع میلگردهای آجدار دارای آج می باشد.

میلگرد ساده

میلگردهایی که آج یا برجستگی نداشته باشند به آن میلگرد ساده گفته خواهد شد که دارای سطح صاف و بدون شیار می باشد. میلگرد ساده را در بازار به نام میلگرد 1 A می‌شناسند.

میلگرد آجدار

این محصول بر روی سطح میلگرد دارای برجستگی یا شیار می باشند که برای پیوند بهترین میلگرد در بتن استفاده خواهد شد. براساس استاندارد ملی ایران کلیه میلگرد های آجدار باید حداقل دارای دو ردیف با توزیع یکنواخت در دوطرف های ان تولید می باشد.

واحدهای عرضی هر ردیف باید به صورت یک شکل در تمام طول توزیع شده باشند. میلگردهای آجدار معمولا در سه نوع میلگرد آجدار جناقی، میلگرد آجدار مارپیچی و میلگرد آجدار مرکب تولید و عرضه می‌شود که هر یک دارای کاربرد ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد می باشد.

تفاوت میلگرد آجدار و ساده

در ادامه مبحث مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها قصد داریم به تفاوت های این محصولات بپردازیم.

 

تفاوت میلگرد آجدار و ساده

 

تفاوت ظاهری

در مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها باید بدانید که یکی از تفاوت های قابل ملاحظه؛ تفاوت ظاهری می باشد. میلگرد A1 همان میلگرد ساده است که سطح روی آن ها هیچ آج و برجستگی بر سطح خود ندارد و به راحتی می توانید آن را از میلگردهای دیگر که در بازار موجود هستند تشخیص دهید. تفاوت میلگرد A2 با میلگرد A3  و میلگرد A4 نوع آجدار دارای یک محور طولی می‌باشند که آج های عرضی در دوطرف طولی قرار خواهند گرفت.

اج عرضی در میلگرد A2 به صورت دورپیچ حولمحور طولی بر روی سطح میلگرد قرار دارند. میلگرد A3 اج های عرضی به شکل هشتی بوده و در مورد میلگرد a۴ به صورت چهار نیم پیچ به شکل هفت و هشت در طول در دو طرف طولی ایجاد می‌شود.

خواص مکانیکی متفاوت

در ادامه مبحث مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها باید ذکر کنیم که میلگردهای a1 ،a2 ،a3  معمولا از مشخصات مکانیکی متفاوتی برخوردار می باشند که ویژگی های منحصر به فرد را برای آن ها رقم می‌زند. از مشخصات فنی میلگرد ها می توان به استحکام کششی و تسلیمی، ویژگی خمش ، خستگی و جوش پذیری آن اشاره کرد.

درباره استحکام کششی همانطور که در بالا ذکر کردیم میلگرد ها برای جبران ضعف مقاومت کششی در بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه میزان استحکام کششی میلگرد بسیار مهم می باشد. میلگرد A4 دارای بیشترین مقدار استحکام کششی بوده و میلگرد A1 دارای کمترین مقدار استحکام کششی می باشد.

 بهتر است بدانید در کنار مقاومت کششی استحکام تسلیم قرار دارد که میلگردها در آن نقطه به طور دائمی شروع به تغییر شکل خواهند داد. معمولاً میلگرد ها را برحسب حداقل استحکام تسلیم در بازار می‌شناسند. میلگرد A1 دارای حداقل استحکام تسلیم ۲۴۰ و میلگرد A2 با حداقل استحکام تسلیم 340می با‌شد و میلگرد نیز با استحکام تسلیم 400 میلگرد A4 با استحکام تسلیم ۵۰۰ در بازار موجود است.

کاربرد مختلف میلگرد

در ادامه مبحث مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها قصد داریم در اینجا کاربردهای مختلف میلگردها را مورد بررسی قرار دهیم. تفاوت ظاهری و خواص مکانیکی میلگرد ها باعث شده است که هر یک از این محصول کاربرد های مختلفی داشته باشند. میلگرد A1 دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد که آن را در رده میلگردهای نرم قرار داده است و بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 برش و خم کردن میلگرد A1 آسان تر بوده و به همین خاطر از این میلگرد در خم کاری، آهنگری و جوشکاری استفاده خواهد شد. بهتر است بدانید میلگرد A1 هیچ آجی بر روی سطح خود ندارد و امکان لغزش و سر خوردن آن در بتن نیز وجود ندارد.

به همین خاطر استفاده از آن در آرماتوربندی تنها به عنوان دورپیچ کاربرد خود را دارد. یکی دیگر از کاربردهای میلگرد ساده در تیرچه بلوک به عنوان میلگردهای حرارتی می باشد.

 

قیمت میلگرد

 

 برای میلگرد A2 می‌توان ذکر کرد که این میلگرد به عنوان میلگرد ساختمانی که در ساختمان سازی بسیاری از این محصول استفاده خواهد شد. میلگرد A2 در خاموت و ارماتوربندی کاربردهای بسیاری دارد و در ستون ها، تیرها و تیرچه های سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می‌توان گفت در جایی که نیاز به شکل پذیر بالایی باشد استفاده می گردد و نسبت به میلگرد A3 مناسب تر است.

 میلگرد A3 در بتن ریزی و آرماتور بندی، ستون ها، تیرها و فونداسیون سازه در ساختمان سازی استفاده خواهد شد که جوشکاری بر روی این میلگردها چندان جایز نیست.

میلگرد A4 در کشور مصرف زیادی ندارد و بیشترین تولیدات کارخانه‌های فولادی نیز مربوط به میلگرد A3 می‌باشد. از میلگرد A4 برای سازه های سنگین استفاده خواهد شد.

در این مطلب برای شما بازدیدکنندگان گرامی مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها  را مورد بررسی قرار دهیم. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات از جمله انواع میلگرد در سایز های مختلف می باشد که شما عزیزان می توانید این محصولات را تهیه کرده و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره‌مند شوید.

 تمامی این محصولات با کیفیت بالا بوده و در صورت نیاز به راهنمایی می توانید از مشاوره های لازم به صورت کاملا رایگان برخوردار شوید. جهت تهیه محصولات کافیست به وبسایت https://ahanhyper.com  مراجعه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تفاوت میلگرد A3 و A4 در چیست؟

نحوه تشخیص میلگرد a2 و a3

کاربرد میلگرد a1

https://ahanhyper.com//?p=25151

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *