امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن

با توجه به مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن باید ذکر کنیم که شیر صافی یکی از انواع پرکاربردترین انواع شیرآلات می‌باشد. وظیفه این شیر مثل تمامی شیرآلات تنها باز و بسته کردن جریان سیال نیست بلکه کاربرد آن در جداسازی ناخالصی های معلق در سیالات است. شیرآلات در صنعت ساختمان سازی کاربرد وسیعی دارد و از مواد گوناگونی مثل چوب و سفال، نقره، طلا، آهن و استیل تولید و عرضه می‌شود. شیر ها علاوه بر استفاده در صنعت ساختمان سازی در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است بدانید که قیمت انواع شیرآلات با توجه به جنس و نوع آن ها متفاوت خواهد بود.

در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که تمایل دارید می توانید این مطلب را مطالعه کرده تا با انواع این شیر صافی آشنا شوید. با ما همراه باشید.

شیر صافی

با توجه به مبحث مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن لازم است ابتدا با شیر صافی آشنا شوید. شیرهای صافی را می‌توان به عنوان یکی از اتصالات لوله بیان کرد که جهت تصفیه فیلتر کردن یا جداسازی ماده جامد از مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرهای صافی جریان زباله‌های خطوط لوله مثل رسوب و زنگ زدگی را متوقف می‌کند و از تجهیزات و فرآیندهای در برابر خرابی پیشگیری خواهند کرد. بهتر است بدانید که مهمترین وظیفه شیر صافی مثل سایر انواع شیرآلات باز و بسته کردن جریان است. شیر صافی شامل توری، درپوش و بدنه می باشد.

 

شیر صافی

 

انواع شیر صافی

در ادامه مبحث مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن  حال که با شیر صافی آشنا شدید قصد داریم انواع این محصول را برای شما بیان کنیم. شیرهای صافی بر حسب نوع آلیاژ و فلز موجود در آن ها و کاربردهای مختلفی دارد تقسیم بندی می شوند. رایج ترین آن ها را در ادامه ذکر می کنیم.

شیر صافی چدنی

با توجه به مبحث مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن باید ذکر کنیم که برای تولید شیر صافی چدنی از آلیاژ چدن داکتیل استفاده می شود. شکل ظاهری آن شبیه یک سراه ۴۵ درجه می باشد که در قسمت دهانه ۴۵ درجه آن توری استیل نصب می شود. توری استیل شیر صافی چدنی در تمام طول عمر درون آب و محیط خورنده قرار دارد.

 این محصول مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی دارد و طول عمر آن نیز بسیار زیاد است. در انتهای شیر صافی برای تمیز کردن و استفاده مجدد دارای توانایی باز و بسته شدن دارد. قسمت آخر شیر نیز توسط وسیله ای به اسم کپ با پیچ مهره بسته خواهد شد.

 

انواع شیر صافی

 

مزایای استفاده از شیر صافی چدنی

شیر صافی چدنی مزایای بسیاری را به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ساخت نسبتاً پایین
  • قابل استفاده برای انتقال آب شور و غیر شرب در حجم بالا
  • قابلیت تحمل فشار کاری ۱۰ تا ۱۶ بار
  • سایز متغیر محصول بین ۲ تا ۱۲ اینچ

شیر صافی برنجی

در ادامه مبحث مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع شیرها؛ شیر صافی برنجی می باشد که در دو نوع سبک و سنگین تولید و در بازار موجود است. جنس بدنه این نوع شیر معمولا از آلیاژ برنز یا برنج و کلاهک آن نیز از آلیاژ برنج فورج ساخته شده است. دارای قدرت تحمل فشار در گروه مختلف ۱۰ و ۱۶ و ۲۰ و ۲۵ بار می باشد.برخی از مزایای استفاده از شیر صافی برنجی به شرح زیر می باشد.

  • دارای مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا
  • دارای ضخامت متغیر محصول بین ۱۵ تا ۸۰ میلیمتر
  • دارای مقاومت گسترده در برابر لکه اکسایش و خوردگی اسیدی
  • توانایی نصب شیر در دو حالت افقی و عمودی

شیر صافی استیل

شیر صفحه ای استیل از بدنه و توری از جنس آلیاژ ضدزنگ برخوردار می باشد که مزایای بسیاری به همراه دارد. برخی از مزایای استفاده از شیر صافی استیل به شرح زیر می باشد.

  • دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی
  • دارای خصوصیات ضد زنگ بودن محصول
  • دارای سطح صیقلی
  • دارای قابلیت نصب در سه حالت افقی، عمودی و زاویه دار

شیر صافی فولادی

در ادامه مبحث مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع آن شیر صافی فولادی می باشد که از فشار تحمل فشار بالایی برخوردار است. برخی از مزایای استفاده از شیر صافی فولادی به شرح زیر می باشد.

  • تحمل بار در برابر حرارت بالای ۴۰۰ درجه سانتی گراد
  • مقاومت مکانیکی و حرارتی بالایی محصول
  • استفاده از آن در دما و فشار های بالا

 

مزایا و معایب شیر صافی

 

مزایا و معایب استفاده از شیر صافی

در ادامه مبحث مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن باید ذکر کنیم که در بخش‌های مختلف صنعت قسمت خطوط انتقال برخی سیالات از حساسیت ویژه نسبت به ذرات خارجی حاصل از اکسیداسیون برخوردار است. به گونه‌ای که در برخی موارد می تواند منجر به آسیب به خطوط لوله و شیرآلات شود. توجه داشته باشید در چنین شرایطی تصفیه و پالایش سیال می تواند طول عمر سیال و تجهیزات را به خوبی افزایش دهد.

 درصورتی که شیر صافی استفاده نشود سیستم لوله کشی سیال قطعات و تجهیزات نیاز به پاکسازی در فاصله زمانی کوتاه مدت دارد. اما حضور شیر صافی در صنایع مختلف چنین مشکلاتی را برطرف می کند. این شیر صافی کارخانه‌ها و صنایع باید هزینه زیادی را برای نگهداری و تمیز کردن قطعات و لوله ها از رسوبات و ناخالصی ها داشته باشند.

در صدر این هزینه ها خطای انسانی مثل تمیز کردن لوله دیرتر از زمان مورد نیاز نیز وجود دارد. مراحل هر بار می تواند قسمتی از سیستم لوله کشی خراب شود که این اسید برای هر صنعت و واحد تولیدی نیز که بالای توقف کار جهت بازسازی آن قطعه را نیز به همراه خواهد داشت. توسط شیر صافی می توان فاصله زمانی پاکسازی لوله با قطعات رسوبات را افزایش دهد.

 انواع شیر صافی از عمر طولانی و مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی برخوردار می باشند. توری شیر ها معمولا از جنس فولاد زنگ نزن بوده و در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. همچنین دارای قابلیت تعویض است. هزینه تعمیر و نگهداری قطعات بسیار پایین بوده و قابلیت نصب آسان را نیز دارد. با توجه به محیط کاری می توان برای جریان افقی یا عمودی از انواع شیرهای صافی بهره‌مند شوید.

از معایب شیرهای صافی این است که نیاز دارند تا به صورت مرتب جهت بازدید و پاکسازی دوره ای آن اقدام کند. در غیر این صورت مواد زائد به مرور انباشته شده و جلوی جریان آزاد سیال را می‌گیرد که باعث افت سطح عملکرد تمام سیستم خواهد شد. در صورتی که سیستم پایپینگ شامل تغییر جهت باشد سیال عبوری با استفاده از شیر صافی دچار افت فشار خواهد شد. امکان بروز مشکل در اتصال فلنجی در قسمت درزگیر از معایب شیر های صافی به شمار می رود.

در این مطلب برای شما عزیزان مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن را بیان کردیم. بهتر است بدانید شما می توانید از فروشگاه آنلاین آهن هایپر شیر صافی مورد نیاز را تهیه کنید. مجموعه آهن هایپر به طور کلی ارائه دهنده انواع آهن آلات می باشد که می توان به میلگرد، تیرآهن، نبشی، سپری و … اشاره کرد. شما می توانید این محصولات را از طریق وب‌سایت https://ahanhyper.com  تهیه کرده و در موارد مورد نیاز خود از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

شیر توپی

معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی

https://ahanhyper.com//?p=25119

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *