امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی

شیر دروازه ای یا شیر کشویی قطع کامل ارتباط بین دو جریان سیال می باشد. یعنی این شیرها یا باز کامل یا بسته می باشند. به صورت نیمه باز نمی توان از آنها استفاده کرد. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی بپردازیم. با ما همراه باشید.

شیر دروازه ای یا کشویی

شیرهای دروازه ای یا کشویی نوعی شیر دستی با حرکت خطی می باشد. در این شیرها یک دیسک مستطیلی یا دایره ای بر روی یک دریچه به صورت کشویی قرار دارد. به این صورت این است که با آن دروازه می‌گویند. جریان را به صورت کامل متوقف خواهد کرد.

شیر دروازه ای یا کشویی معمولاً برای جداسازی سیالات و نه تنظیم جریان آن ها استفاده خواهد شد یعنی تنها یکی از دو حالت کاملاً بسته یا باز می‌گذارند.

با توجه به معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی باید ذکر کنیم که این شیرها برای تنظیم جریان و بودن در حالت میانی بین باز و بسته سیالات مناسب نمی باشد. چرا که جریان‌های پرسرعت می‌تواند است که نیمه باز شیرهای دروازه ای یا کشویی را دچار لرزش و ضربه دیدگی می کند. دیسک و دریچه ها به سرعت فرسوده می‌شوند.

 

شیر دروازه ای یا کشویی

 

نحوه عملکرد انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی

در ادامه مبحث معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی ابتدا قصد داریم شما را با نحوه عملکرد این محصول آشنا کنیم. باز یا بسته بودن جریان در شیرهای دروازه یا کشویی با حرکت دادن دروازه به درون مجرای جریان سیال یا خارج کردن دروازه از آن اتفاق خواهد افتاد. این جریان سیال می‌تواند در هر دو سو باشد.

توجه داشته باشید که معمولاً از شیرهای دروازه ای بیشتر در کارخانه در تصفیه نفت و پتروشیمی استفاده خواهد شد. چرا که جریان سیالات کارخانه ها معمولاً دارای فشار پایین می باشد. همچنین دروازه ای را برای چراغ های رو به بالا به دلیل فشار زیاد و مدت زمان طولانی بسته یا باز ماندند کمتر استفاده خواهند کرد. چرا که در این صورت نیاز است که فلکه را بارها بچرخانید

انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی

جهت معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی باید بدانید این محصول را از دیدگاه متفاوتی می توان دسته بندی کرد.  شیر دروازه ای یا کشویی را بر اساس نوع دیسک یا نوع استن دسته بندی خواهد کرد. راه دیگر برای دسته بندی ها به عنوان مثال بر اساس نوع المان و بسته شدن تقریباً به ۷ دسته تقسیم می شود که در ادامه شرح می دهیم.

 

انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی

 

شیرهای دروازه ای یا کشویی دیسک موازی

در ادامه مبحث معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی باید ذکر کنیم که یکی از انواع آن دیسک موازی می باشد. این محصول از دو دیسک که در جهت خلاف یکدیگر روی سیت های موازی کشیده می شوند تشکیل می‌شود. این کشیدن توسط فنری انجام خواهد شد که در نقطه بسته شدن قرار می گیرد.

 بیشتر این نوع از شیرهای دروازه ی کشویی دیسک موازی، شیر دروازه چاقویی است. شیرها یک دروازه هم سطح بین دو سیستم باز قرار می گیرد که بتواند جریان را به‌صورت موردنظر قطع کند. از این محصول تنها برای فشارهای پایین و جریان‌های کم فشار استفاده خواهد شد.

شیرهای دروازه ای یا کشویی گوه جامد

در ادامه معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی باید ذکر کنیم یکی از انواع آن گوه جامد می باشد که پر استفاده ترین شیر ها به شمار می‌رود و به آن تک گوه ای می گویند. این شیرها به دلیل داشتن پایین ترین قیمت در میان شیرها در فرایند های صنعتی مرتبط با نفت، گاز و هوا استفاده خواهد شد. استفاده از طراحی گوه ای شکل به این صورت است که بار وارده بر سیت بتواند بالاتر برود.

توجه داشته باشید که این شیرها را می‌توان به هر صورت و در هر موقعیتی نصب کرد. تقریباً برای همه سیالات مناسب بوده و برای جریان های متغیر کارآمد می باشد. در برخی موارد این شیرها را تنها پس از گرم شدن شان توسط دمای سیستم می توان باز کرد به این فرآیند کوری گرمایی می گویند. شیرهای دروازهای گوه ای را می‌توان رشته پیچی داخلی و پیچیده بیرونی تقسیم بندی کرد.

شیرهای دروازه ای کشویی با گوه انعطاف پذیر

جهت معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی باید ذکر کنیم که یکی از انواع آن گوه انعطاف پذیر می باشد. معمولا در اینجا از یک گوه نسبتا فلزی استفاده می کند که می‌تواند اندازه ها و شکل ها و عمق های متفاوتی داشته باشد. بهتر است بدانید این شیرها هیچ مشکلی از نظر انبساط و انقباض گرمایی وجود نخواهد داشت. چرا که دیسک می تواند انبساط و انقباض های گرمایی را جبران نماید. توجه داشته باشید که در زیر محصول در سیستم های بخار بیشتر استفاده می شود.

 

شیرهای دروازه ای یا کشویی با گوه تقسیم شده

 

شیرهای دروازه ای یا کشویی با گوه تقسیم شده

در این شیرها به صورت جدا شده و نیمه ساخته می‌شوند. به این صورت زاویه مناسب بین وجه های بیرونی به خود گرفته و با سیال جذب خواهد شد یعنی به صورت خودکار با هر دو سطح سیت تنظیم می شود.

شیرهای دروازه ای کشویی دو دیسکی

در ادامه معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی باید ذکر کنیم که یکی از انواع آن دو دیسکی می‌باشد. دروازه آن به شکل دو دیسک بوده توسط یک فنر در جهت مخالف هم روی سیت های موازی کشیده خواهند شد. به این صورت شیر بدون وابستگی به جریان سیال به خوبی چک می شود. باعث می‌شود تا شیرهای دروازه دو دیسکی با سیستم های بخار و گاز ها یا محصولات نفت سبک بسیار مناسب بوده و مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مقاله به معرفی انواع شیرهای دروازه ای یا کشویی پرداختیم که شما می توانید این شیرها را با کیفیت بالا تهیه نمایید. در زمان تهیه این شیرها باید به فروشگاه عرضه دهنده توجه کنید تا بتوانید از فروشگاه معتبر تهیه نمایید و از آن بهره مند شوید. شما عزیزان می توانید این محصولات را از طریق فروشگاه اینترنتی آهن هایپر تهیه نمایید.

 آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگرد ها، تیرآهن، سپری، انواع پروفیل های ساختمانی و … می باشد. این محصولات را می توانید با کیفیت بالا و قیمت مناسب از طریق وبسایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر کافیست با کارشناسان آهن هایپر تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

شیر فلکه سوزنی

مزایا و معایب شیر صافی و انواع آن

https://ahanhyper.com//?p=25152

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *