امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

محاسبه تیرآهن ساختمان

محاسبه تیرآهن ساختمان

تیرآهن از جمله مهمترین اجزا در ساخت و ساز ساختمان های بتنی و فلزی می باشد. در نظر داشته باشید که این مقطع فولادی در تحمل نیروهای برشی، خمشی و بار سازه نقش ویژه‌ای دارد. به همین خاطر در زمان بررسی پروژه های ساخت خود باید به فکر محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان باشید. وزن و تعداد تیرآهن ها باید به صورت دقیق قبل از اینکه ساخت پروژه را شروع کنید؛ محاسبه شود. این کار نیازمند تخصص و مهارت بالا بوده که باید توسط افراد مجرب انجام شود. در این مقاله قصد داریم به محاسبه تیرآهن ساختمان بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

قبل از اینکه به محاسبه تیرآهن ساختمان بپردازیم؛ ابتدا باید در مورد اینکه تیرآهن چیست؟ شما عزیزان را آگاه کنیم. تیرآهن، پروفیلی می باشد که دارای سطح مقطع به شکل I یا H می باشد که معمولا از آلیاژهای مختلف فولادی تولید و ساخته خواهد شد. در نظر داشته باشید که این محصول در ساخت انواع سازه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه‌ای که ساخت سازه های فلزی بدون تیرآهن امکان پذیر نمی باشد.

وظیفه اصلی تیرآهن ها این است که بار وارده به ساختمان را تحمل کند. علاوه بر آن، از تیرآهن در طراحی ستون و تیر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

روش محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز در ساختمان

 

روش محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز در ساختمان

به طور کلی باید بدانید که نوع ساختمان بتنی یا فلزی بودن مهمترین عوامل و فاکتورهای مهم در محاسبه تیرآهن ساختمان می باشد. البته در نظر داشته باشید کاربری و مکان استفاده تیرآهن در سازه نیز بسیار مهم می باشد. در نتیجه تعداد هر تیرآهن برای ساختمان های مختلف متفاوت می باشد و به همین خاطر نمی توان یک فرمول کلی را برای محاسبه صنعت ساختمان استفاده کرد.

به عنوان مثال باید ذکر کنیم که در یک اسکلت فلزی که مهاربندی هم مرکز دارد؛ اگر موتورهای سختی را در نظر داشته باشید به ازای هر متر مکعب از ساختمان حدود ۴۰ تا ۷۰ کیلوگرم تیرآهن لازم است که به این صورت باید وزن هر شاخه تیرآهن را محاسبه نمایید.

 در نظر داشته باشید که معمولا برای سازه های بتنی حدود ۳۵ تا ۶۰ کیلومتر برای هر مترمکعب به شمار می‌رود. در واقع برای محاسبه تیرآهن ساختمان و همچنین انتخاب سایز آن باید شما سعی کنید؛ از مهندسین مجرب کمک بگیرید. در زمان محاسبه به کیفیت ساختمانی توجه کنید تا برای کم کردن هزینه‌ها مقاومت و ایمنی سازه کاهش پیدا نکند.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

در ادامه مبحث محاسبه تیرآهن ساختمان لازم است بدانید که اگر شما ساختمان یک طبقه میسازید؛ به محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه توجه کنید. تیرآهن های مناسب برای این ساختمان ها باید فاکتورهای مناسبی داشته باشند. در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

 

فاکتورهای انتخاب تیرآهن مناسب ساختمان یک طبقه

بهتر است بدانید تیرآهن ها معمولاً در سایز های گوناگونی از ۸ تا ۶۰ سانتیمتر در بازار موجود است که می توانید از هر یک از سایز ها برای ساختمان سازی استفاده نمایید. در این موارد حداقل سایز تیرآهن که می تواند تحمل بار ساختمان را به عهده داشته باشد؛ را باید انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در یک ساختمان یک طبقه در یک محیط خاص تیرآهن ۱۲ به بالا برای ستون ها بسیار مناسب می باشد که شما می توانید از این سایز تیرآهن و دیگر انواع تیرآهن استفاده نمایید.

 در نظر داشته باشید که استفاده از سایزهای بالاتر تنها هزینه شما را افزایش خواهد داد؛ چرا که وزن بیشتری داشته و همان کاری را انجام می دهد که سایز ۱۲ انجام خواهد داد. بنابراین باید با توجه به میزان مقاومت مورد نیاز در ساختمان مورد نظر باید سعی کنید تا سایز پایین تیرآهن که پاسخگو باشد؛ را انتخاب نمائید. به این صورت علاوه بر اینکه در هزینه‌های شما صرفه جویی می شود؛ مقاومت لازم جهت تحمل با وارده بر ساختمان ایجاد می شود. پس از اینکه سایز تیرآهن را مشخص کردید؛ باید با توجه به تعداد و فاصله دهانه ها یا فاصله دو تیرآهن را مدنظر قرار دهید و به آن توجه کنید.

 این موارد با توجه به عواملی که توسط مهندسین مربوطه انتخاب می شود؛ ساختمان استحکام کافی را خواهد داشت. در نهایت پس از اینکه این فاکتورها مشخص شود؛ تعداد تیرآهن های مورد نیاز برای ساختمان را می توانید محاسبه نمایید. با در نظر داشتن تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه به راحتی می‌توانید وزن تیر های مورد نیاز محاسبه نمایید. کافیست که شما وزن یکی از تیر های مصرفی را به دست آورده و در تعداد کل آن ها ضرب نمایید.

برای محاسبه تیرآهن ساختمان راه های مختلف و ساده ای وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از جدول اشتال می باشد. وزن این تیرآهن را می توانید به راحتی در این جدول مشاهده نمایید.

 

محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

 

محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

در ادامه مبحث محاسبه تیرآهن ساختمان باید ذکر کنیم که پیدا کردن تیر آهن با حداقل سرعت که مقاومت لازم را باید تحمل بار ساختمان داشته باشد؛ بسیار مهم است.. توسط این کار می توانید تا حد زیادی به کنترل هزینه ها کمک نمائید. در نظر داشته باشید که استفاده از تیر‌های با سایزهای بزرگتر تنها افزایش هزینه را برای شما به همراه خواهد داشت و کارایی بیشتری را نیز ایجاد نخواهد کرد. پس باید در ابتدا در این مورد توسط مهندسین ساختمان و همچنین به بررسی عوامل گوناگون تاثیرگذار بر سازه سایز تیرآهن را مشخص کنید.

در نظر داشته باشید که در سازه های دو طبقه علاوه بر تیرآهن های مورد نیاز برای ایجاد ستون های اصلی، نیازمند یکسری تیرآهن های فرعی برای پوشش های سقفی نیز می باشد. همچنین امکان دارد که جهت افزایش استحکام سازه از تیرهای فرعی در بین تیر های اصلی به صورت شیبدار استفاده شود. به همین خاطر باید تمام این تیرآهن های مورد نیاز، سایز آن ها و … توسط مهندسین سازه مشخص و تعیین شود. معمولاً تیرآهن هایی که در ستون های اصلی ساختمان استفاده می شوند؛ دارای سایز بزرگتر می باشند. اما در کل سایز هر یک از آن ها با توجه به میزان فشار وارد شده بر ساختمان و میزان مقاومت لازم تعیین خواهد شد.

 برای محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه باید ابتدا نوع تیرآهن ها را مشخص نمایید. با توجه به عوامل گوناگونی از جمله میزان سنگینی و بار وارده بر روی ساختمان، محیط و منطقه ایجاد سازه و مقاومت مورد نیاز و … از جمله مواردی می باشد که تعیین کننده نوع تیر آهن می باشد. پس باید تعداد تیرآهن های اصلی و فرعی را نیز مشخص کنید. پس از مشخص شدن تعداد تیرهای اصلی و فرعی برای ساختمان دو طبقه می توانید توسط جدول اشتال وزن کلی تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان محاسبه کنید.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

در ادامه مبحث محاسبه تیرآهن ساختمان باید ذکر کنیم که محیط جغرافیایی و منطقه‌ای که ساختمان در آن قرار است بنا شود؛ از جمله مهمترین عوامل می باشد که در محیط‌های زلزله خیز به نوعی تیرآهن متفاوت با محیط های آرام خواهد شد. همچنین نوع تیرآهن در محیط های مرطوب با محیط های خشک بسیار متفاوت می باشد. به هر حال باید به گونه‌ای به این عوامل و نکات دیگری از جمله وزن ساختمان، مقاومت و … باید به آن توجه شود که بتوان تیرآهن های مناسب را از نظر نوع و سایز برای ساختمان سه طبقه و بالاتر از آن مشخص کرد.

 با توجه به فاکتورهای موثر بر ساختمان امکان تغییر رنگ و سایز تیرآهن مورد استفاده در ساختمان سه طبقه وجود دارد. به عنوان مثال می توان ذکر کرد که امکان دارد برای ساخت ساختمان سه طبقه کاملا یکسان در دو نوع متفاوت از تیرآهن های با سایز متفاوت استفاده کرد. برای محاسبه تیرآهن ساختمان سه طبقه باید ابتدا تیرآهن مناسبی برای سازه و تیرهای فرعی مورد نظر، تعداد آن ها، جهت افزایش مقاومت سازه تعیین کنید. سپس باید تعداد تیرآهن های لازم توسط جدول اشتال، روش محاسبات ریاضی، وزن تیرآهن مورد نیاز را برای ساختمان سه طبقه مشخص خواهید کرد. باید میزان فاصله بین ستون های اصلی نیز در نظر گرفته شود که تاثیر بسیار زیادی در وزن نهایی تیرآهن ها دارد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که ذکر شد در ساختمان سازی تیرآهن جز مقاطع فولادی پرکاربرد می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از سایز های تیرآهن پرکاربرد در ساخت و ساز عبارتند از: تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰ الی تیرآهن 30 می باشد. هر یک از این سایز های تیرآهن در مکان ها و بخش های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که باید بتوانید با توجه به کاربرد آن، نوع مناسب و سایز مناسب آن را انتخاب کنید.

 شما مخاطبان گرامی برای این که بتوانید مقاطع فولادی را تهیه کنید؛ می توانید از طریق فروشگاه آهن هایپر https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. برخی از محصولات دیگری که توسط این مجموعه به فروش می رسد؛ می توان به  ورق ابعادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق قطعات و … اشاره کرد. شما عزیزان می توانید این محصولات را با کیفیت بالا تهیه نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر نیز کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

محاسبه تیرآهن راه پله

کدام تیرآهن بهتر است؟

کاربرد انواع تیرآهن

https://ahanhyper.com//?p=36426

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *